مدیرکل محیط‌زیست قم:

طرح جامع دریاچه نمک قم تصویب شد

مدیرکل محیط‌زیست قم با اشاره به تصویب طرح جامع دریاچه نمک، گفت: این طرح با امضای ۱۰ عضو کابینه دولت تصویب و تمامی جوانب احیای این میراث طبیعی در آن دیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدحسین بازگیر ادامه داد: در سفر سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهوری به قم مصوبات امیدوارکننده‌ای دررابطه‌با دریاچه نمک گرفته شده که اجرایی‌شدن آنها می‌تواند وضعیت این دریاچه را سامان ببخشد.
وی تشکیل کارگروه ساماندهی دریاچه نمک را از مصوبات مهم سفر دور نخست ریاست‌جمهوری به قم نام برد و گفت: طرح جامع دریاچه نمک در سطح ملی تصویب و وظایف و مأموریت دستگاه‌های مختلف در آن تعریف شده است.
مدیرکل محیط‌زیست استان قم با اشاره به اهمیت حفاظت از دریاچه نمک، عنوان کرد: اگر دریاچه نمک آسیب ببیند بحران و چالش ریزگرد در بخش فلات مرکزی ایران، تشدید خواهد شد.
بازگیر با بیان اینکه مدیریت متمرکز دریاچه نمک در هر سه استان قم، سمنان و اصفهان در اختیار قم است، افزود: برخی حفاری‌های معدنی جهت بهره‌برداری از نمک در این دریاچه سبب آسیب به محیط‌زیست استان شده است.
وی با اشاره به مجوز برداشت نمک از این دریاچه توسط وزارت صمت در سال ۸۴ تصریح کرد: حفر ترانشه و زهکش در این دریاچه جهت برداشت شورآبه توسط بهره‌بردار، به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید سازمان محیط‌زیست نبوده و تأکید داریم جهت جلوگیری از تخریب تالاب و گسترش کانون‌های گردوغبار، این وضعیت باید به شرایط گذشته بازگردد.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حدفاصل استان‌های قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی و فرا شور کشور می‌باشد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک‌سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48469
اخبار مرتبط

نظرات شما