توسط قمی‌ها صورت گرفت؛

بدرقه خادم‌الرضا (ع) در بی‌سابقه‌ترین تشییع شهدای قم

خادمان و مجاوران حرم حضرت بانوی کرامت در یک تشییع تاریخی و میلیونی خادم‌الرضا (ع) و رئیس‌جمهور مردمی و محبوب خود را در آخرین سفر استانی، بدرقه کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، آیین وداع و تشییع پیکر مطهر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای سانحه اخیر هوایی در آذربایجان شرقی عصر روز سه‌شنبه با حضور میلیونی مردم استان قم در حدفاصل حرم مطهر حضرت معصومه تا مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
تشییع تاریخی و کم‌نظیر پیکر شهدای راه خدمت در حالی قرار بود از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر آغاز شود که حداقل از ۲ ساعت قبل از آغاز مراسم مردم از جای‌جای استان قم و همچنین برخی از استان‌ها و شهرهای اطراف خود را به بلوار پیامبر اعظم قم رسانده بودند.
همه خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به بلوار پیامبر اعظم از چند ساعت پیش از آغاز مراسم مملو از جمعیت شده بود و خیل انبوهی از مردم نیز از همان ابتدا خود را به حرم مطهر بانوی کرامت رسانده بودند تا وداع و تشییع پیکر شهدای راه خدمت را پس از طواف حرم مطهر توسط ابدان مطهر شهدا، آغاز کنند.
از عصر روز گذشته که خبر تشییع پیکر مطهر شهدا در استان قم به‌صورت رسمی اعلام شد، حال و هوای غیر قابل وصفی در بین مردم مشاهده می‌شد و گروه‌های مختلف مردمی از شب گذشته مشغول آماده‌سازی موکب‌های خدمت‌رسانی در مسیر بین بلوار پیامبر بودند که در مجموع افزون بر ۸۰ موکب در این مسیر تا حوالی ظهر امروز راه‌اندازی شد. در کوچه و معابر قم نیز طی دو روز گذشته حجله‌های عزا برپا شده بود و در مساجد و حسینیه‌ها نیز به‌صورت مرتب مراسم‌های ختم برای شادی ارواح طیبه شهدای راه خدمت برگزار شده بود.
انتظارها برای رسیدن پیکر مطهر شهدا به شهر قم از حوالی بعدازظهر امروز و پس از اقامه نماز ظهر و عصر به اوج خود رسیده بود و مردم وفادار قم منتظر بودند تا در آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور به خواستگاه انقلاب قدردان سال‌ها مجاهدت و تلاش بی‌وقفه، رئیس‌جمهور باشند.
بعد از چند ساعت انتظار، سرانجام پیکر مطهر شهدای راه خدمت نزدیک ساعت ۱۷ وارد استان قم شد و بلافاصله جهت وداع علما و مراجع تقلید حوزه علمیه قم به مدرسه فیضیه منتقل و پس از وقفه‌ای کوتاه در این مدرسه، برای آخرین زیارت و طواف حرم بانوی کرامت روانه صحن امام هادی (ع) و طواف مضجع ملکوتی بانوی کرامت شد.
در طول مسیر بین مدرسه فیضیه تا حرم مطهر نوای حزن‌انگیز نوحه در سراسر حرم مطهر طنین‌انداز بود و مردم از اقشار مختلف در ماتم ازدست‌دادن رئیس‌جمهور مردمی و دلسوز خود، بر سر و سینه می‌زدند.
پیکر مطهر شهدا پس از حدود ۲۰ دقیقه وقفه در حرم مطهر در بین خیل عظیم جمعیت حاضر در صحن‌های اطراف حرم مطهر به‌سوی بلوار پیامبر اعظم روانه شد. تراکم جمعیت در بین مسیر به حدی بود که خودروی حامل پیکر شهدا به‌سختی از بین جمعیت عبور می‌کرد. صفوف متراکمی در حدفاصل حرم مطهر تا ابتدای مسیر تشییع شهدا موج می‌زند درحالی‌که در طول مسیر تشییع نیز از ساعت‌ها پیش هزاران نفر منتظر رسیدن ابدان مطهر شهدای راه خدمت بودند.
طول مسیر بلوار پیامبر اعظم اقیانوسی از مردم بود، مردمی که از جای‌جای استان قم و همچنین شهرها و استان‌های اطراف خود را برای آخرین دیدار رئیس‌جمهور به محل تشییع رسانده بودند. مردم قم امروز وفادارانه و در عین قدرشناسی " شهید جمهور " را بدرقه کردند.
سرانجام پیکر مطهر شهدای راه خدمت از حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به محل تشییع در بلوار پیامبر اعظم قم رسید؛ ولی طی‌کردن این مسیر کوتاه و هفت‌کیلومتری نزدیک به سه ساعت به طول کشید و پیکر مطهر شهدای حوالی ساعت ۲۰ امشب به مسجد جمکران و میعادگاه منتظران رسید و پس از یک بدرقه طوفانی و تاریخی، پیکر مطهر آیت‌الله رئیسی و سایر شهدای همراه برای آخرین بار و همیشه استان قم را ترک و برای وداع مردم تهران به مصلی این شهر منتقل شد.
به باور همه آنهایی بودند یا تصاویر از قاب رسانه‌ها دنبال می‌کردند، تشییع شهدای امروز قم بی‌سابقه‌ترین و تاریخی‌ترین تشییع تاریخ استان قم بود و این شهر هرگز در تجربه تاریخی خود این عظمت و شکوه را در یاد نداشته است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، هم‌زمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی‌الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.
حجت‌الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه تبریز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.
آیت‌الله رئیسی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب‌رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48908
اخبار مرتبط

نظرات شما