مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قم خبر داد:

کاشت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گلدان گل زینتی

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با اشاره به اینکه در تولید گل‌وگیاه زینتی موردنیاز شهر خودکفا شدیم، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گلدان گل زینتی و فصلی در سطح شهر قم کاشته شده است.

پیام جوادیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: یک گیاه برای رشد باید با شرایط آب، هوا و خاک منطقه سازگار باشد باتوجه‌به شرایط اقلیمی شهر قم بررسی نوع گیاهان سازگار و مقاوم با شرایط اقلیمی قم در دستور کار سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم عنوان داشت: این بررسی با همکاری و هماهنگی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم انجام شد که ثمرات خوبی نیز به‌جای گذاشت. 

وی بیان داشت: مرکز آموزش و تحقیقات سازمان سیما منظر و فضای سبزی شهری قم با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات و توسعه بوستان غدیر که مرکز اصلی و متولی تأمین گل‌وگیاه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قم است تأمین کشت گیاهان سازگار با محیط قم را در دستور کار قرار دارد.

جوادیان با اشاره به اینکه در تولید گل‌وگیاه زینتی موردنیاز شهر کاملاً خودکفا شدیم، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار گلدان گل زینتی و فصلی از جمله آمارانتوس، آشلانتوس، ختمی، علفی یک‌ساله، رز، نسترن، گازانیا، مغربی یا اوناترا، نیکتا، اطلسی ایرانی، رعنا و زیبا در فضاهای سبز سطح شهر قم کاشته شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم در پاسخ به این سؤال که آیا علاوه بر تأمین گل‌وگیاه سطح شهر در داخل شهر قم آیا نهال نیست در خود قم تولید می‌شود؟ تصریح کرد: خیر هنوز به این نقطه نرسیدیم که نهال موردنیاز برای کاشت در سطح شهر را خودمان تولید کنیم؛ زیرا ارزش‌افزوده و صرفهٔ شهر ندارد و تأمین آن از شهرهای دیگر راحت‌تر است البته بخشی از درختچه‌ها در خود قم تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: با تغییر رویکرد و کاشت گل‌های مثمر در سطح شهر قم استفاده‌های بسیار بهینه‌ای نیز از گیاهان شده است و در اواسط اردیبهشت‌ماه برداشت گل محمدی از عرصه ۱۱ هزارهکتاری بوستان گل محمدی انجام شد، همچنین ارز تولیدات گیاهان مثمر در عرصه‌های جنگلی از جمله زیتون انار مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

جوادیان افزود: از سال‌های گذشته در برخی از بوستان‌ها درخت توت کاشته شده که به ثمر نشسته است و در این زمینه از شهروندان درخواست می‌کنیم هنگام استفاده از میوه‌های این درختان مراقبت به خرج داده تا هم آسیبی به درخت وارد نشود و هم خود شهروندان آسیبی نبیند؛ زیرا گزارش‌های متعددی داشتیم که به این درختان آسیب وارد شده است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/48923
اخبار مرتبط

نظرات شما