مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری خبر داد:

آبیاری ۹۵ درصدی فضای سبز قم با سامانه نوین

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از  آبیاری ۹۵ درصدی فضای سبز قم با سامانه نوین آبیاری و قطره‌ای خبر داد.

پیام جوادیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: برای رشد و نمو  یک‌گونه گیاهی سه مؤلفه اصلی خاک، آب و هوا موردنیاز است تا یک گیاه بتواند مراحل و مسیر رشد را به‌درستی  طی کند که در شهر قم در هر سه این مؤلفه‌ها با چالش روبرو هستیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ادامه داد: شرایط دمایی شهر قم یک وضعیت استثنایی دارد و تغییراتی را تجربه می‌کند که ضربات شدید به گیاهان وارد می‌کند و در دوره زمانی ده‌ساله گذشته گرمای بسیار شدید و سرمای بسیار شدید را تجربه کرده است.

وی گفت: این شرایط آب‌وهوایی و گرما و سرمای ناگهانی آسیب بسیار زیادی به گیاهان از جمله گیاهان سطح شهر قم وارد کرد به‌صورت نمونه میدان الهادی درختان بسیار بزرگ و تنومندی داشت که در سرمای سال ۸۶ کاملاً از بین رفت درختانی که برای رشد و نمو آنها زحمت، تلاش و نگهداری زیادی صورت‌گرفته بود.

جوادیان تصریح کرد: در خصوص وضعیت خاک قم هم باید گفت که از نظر استانداردهای گیاه‌پزشکی و گیاه‌شناسی وضعیت مناسبی نداشت، به همین منظور سند تحولی در حوزه فضای سبز برنامه‌ریزی شد و برای این چالش‌ها راهکارهایی در نظر گرفته شد از جمله برای چالش آب طرح جامع آب فضای سبز شهر قم در نظر گرفته شد که طبق آخرین آمار امروز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم عنوان داشت:  بیش از ۹۵ درصد عرصه‌های فضای سبز شهر قم با سامانه‌های نوین و قطره‌ای آبیاری می‌شود و بخش قابل‌توجهی منابع آبی در آبیاری فضای سبز قم از آب خام تأمین می‌شود.

جوادیان تأکید کرد: از چند سال گذشته از پسابی که در دو مرحله تصفیه می‌شود در عرصه جنگلی برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود؛ زیرا برای آبیاری فضای سبز داخل شهر با پساب دارای محدودیت‌هایی هستیم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48941
اخبار مرتبط

نظرات شما