توسط مرکز تحقیقات کشاورزی قم راه اندازی شد؛

اولین کلکسیون سازگاری گیاهان دارویی در قم

اولین کلکسیون سازگاری ارقام مختلف گیاهان دارویی استان قم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ​​صبح امروز اولین کلکسیون سازگاری ارقام مختلف گیاهان دارویی استان قم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با حضور جمعی از مسئولان استانی راه‌اندازی شد.

در این مراسم معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از معاونین، مدیران و مسئولین استانی از ایستگاه تحقیقاتی ۸۰ هکتاری پردیسان این مرکز بازدید کردند.


 در این بازدید که در راستای ارائه یافته‌های طرح پژوهشی بررسی سازگاری و استقرار گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در قالب کلکسیون پژوهشی، آموزشی و در جهت نیل به اهداف اصلاح الگوی کشت انجام شد، باقری عضو هیئت‌علمی مرکز و مسئول ایستگاهی مرکز تحقیقات قم، در خصوص نتایج طرح پژوهشی کلکسیون گیاهان دارویی و کاربرد آن در اصلاح الگوی کشت و همچنین جایگاه گیاهان دارویی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، بومی‌کردن دانش و افزایش بهره‌وری از منابع پایه (آب‌وخاک) توضیحاتی برای حاضران ارائه داد.
باقری گفت: در حال حاضر تعداد ۵۱ گونه از گیاهان دارویی در زمینه‌های تولید و تکثیر گیاهان دارویی، آنالیز و عصاره‌گیری، فرمولاسیون و تولید فرآورده‌های دارویی گیاهی در این کلکسیون کشت شده است.
 
شکوریان مدیر هماهنگی ترویج  جهاد استان نیز اظهار امیدواری کرد بتوانیم با آموزش‌های صحیح و انتقال دانش فنی گیاهان دارویی به بهره‌برداران و کشاورزان گامی مهم در جهت اصلاح الگوی کشت و بهره‌وری لازم از منابع آبی در واحد سطح در مناطق مختلف کشور برداریم.


 در ادامه خجسته کی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم خاطرنشان کرد: امیدواریم باتوجه‌به ظرفیت عظیم حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی و با وجود محققین بخش پژوهشی، کشت و توسعه گیاهان دارویی و همچنین بیوتکنولوژی گیاهان دارویی و مساعدت‌ها مسئولین امر، بتوانیم در سال جاری طرح‌های فناورانه جدید در زمینه کشت گیاهان دارویی انجام دهیم.

در پایان، رمضان خانی مدیرکل برنامه‌ریزی بودجه و تحول اداری استان قم ضمن تشکر از اقدامات صورت‌گرفته  در راستای انجام تحقیقات کاربردی در زمین‌های کشاورزی، ادامه فرایند پژوهش، آموزش و ترویج در این بخش را عامل توسعه پایدار استان و زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش سهم کشاورزی در تولید ناخالص استان عنوان کرد.


کشت گیاهان دارویی پر سود و گیاهان کم آب و پر درآمد یکی از روش‌های مقابله با خشکسالی و کم‌آبی است که کشاورزان می‌توانند در این شرایط کم‌آبی کشت خود را به کشت‌های کم آب بر تغییر دهند.

کشت و پرورش گیاهان دارویی یک فعالیت کشاورزی بسیار پر سود و درآمد و درعین‌حال بسیار آسان و کم‌دردسر است که نسبت به کشت سایر محصولات کشاورزی نیاز آبی بسیار کمتری دارند

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48986
اخبار مرتبط

نظرات شما