مدیرکل دامپزشکی قم خبر داد:

۲۱ پایگاه ثابت و سیار نظارت بر کشتار دام

مدیرکل دامپزشکی قم از استقرار اکیپ عملیاتی ثابت و سیار شامل پزشک و بازرس بهداشتی، ناظر شرعی و یک راننده در سطح استان در روز عید قربان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  عید قربان، روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) است که از آن سربلند بیرون آمدند. سنّت قربانی در روز عید قربان نیز یادبود رخداد ذبح اسماعیل است. حضرت ابراهیم بنا بر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی‌کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد؛ اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به‌جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود، قربانی نمود. بنا بر برخی روایات، تمام حیواناتی که در سرزمین منا در روز عید قربان ذبح می‌شوند؛ فدیه حضرت اسماعیل هستند.
برگزارکردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند. این قربانی کردن باید به گونه ای باشد که هم شرعی و هم سلامتی مردم حفظ شود.

۲۱ پایگاه ثابت و سیار نظارت بر کشتار دام در عید قربان فعال است
از همین رو سید مهدی سرکشیک در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فرار رسیدن عید قربان، اظهار داشت: در مسئله کشتار دام در محیط کشتارگاه به دلیل جلوگیری از آلودگی شهر و محیط‌زیست و اطمینان از سالم‌بودن دام باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌کنیم که ابتدا دام خود را از دامداری‌های مجاز خریداری و سعی کنند دام‌های خود را حتماً در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.
مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه در زمان ذبح دام ناظران روحانی بر شرعی بودن آن نظارت دارند، گفت: برای یادآوری و تأکید بر نکات بهداشتی و شرعی ذبح دام، از ظرفیت امام‌جماعت مساجد و تریبون نمازجمعه در جهت آگاه‌سازی مردم استفاده خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: یکی از خطرات کشتار دام به‌صورت غیربهداشتی و پراکنده در سطح شهر خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام است که می‌طلبد شهروندان دام‌های خود را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.
سرکشیک با اشاره به اینکه گوشت دام بعد از ذبح برای جلوگیری از خطرات و زیان‌های احتمالی ۲۴ ساعت بعد استفاده شود، عنوان کرد: با کشتارگاه‌های دام هماهنگی‌های لازم صورت‌گرفته است تا شهروندان در عید قربان دام‌های خود را در کشتارگاه‌های استان انجام دهند.
وی ابراز داشت: قم دارای ۲ کشتارگاه دام سبک‌وسنگین است که با تمامی امکانات موردنیاز و ناظران شرعی و بهداشتی در جاده قم - جعفرآباد قرار دارند. همچنین فارغ از این کشتارگاه‌ها، مسجد جمکران و آسایشگاه سالمندان بهزیستی نیز به‌عنوان مکان‌های عرضه و کشتار دام در نظر گرفته شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به استقرار ۱۰ پایگاه ثابت در مناطق مختلف استان، اضافه کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری قم هم برای عرضه و کشتار دام، ۶ مکان را در میدان رسالت، بلوار امام علی‌ (ع)، بلوار جمهوری، بلوار حضرت معصومه (س)، بلوار یادگار امام‌ (ره) و شهرک پردیسان پیش‌بینی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در روز عید قربان ۲۱ اکیپ عملیاتی ثابت و سیار شامل پزشک و بازرس بهداشتی، ناظر شرعی و یک راننده در سطح استان مستقر خواهند شد.
سرکشیک در خاتمه با بیان این مطلب که سال گذشته در عید قربان پنج هزار و ۱۰۰ رأس دام کشتار شد، افزود: از این تعداد کشتار، یک هزار و ۱۴۱ کیلوگرم آلایش دامی و یک هزار و ۱۲۲ کیلوگرم گوشت آلوده ثبت و ضبط شد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/49190
اخبار مرتبط

نظرات شما