در حاشیه جلسه هیأت دولت؛

قصور شرکت هواپیمایی اوکراینی اثبات شد

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد مفتوح بوده و تا الان رأیی صادر نشده و از ۴۸ فرشی که به سرقت رفته شده هنوز هیچ فرشی پیدا و تحویل ما نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد دهقان روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت، در جمع خبرنگاران گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد مفتوح بوده و تا الان رأیی صادر نشده است؛ خوشبختانه قاضی پرونده با جدیت موضوع را دنبال می‌کند. از ۴۸ فرشی که به سرقت رفته شده هنوز هیچ فرشی پیدا و تحویل ما نشده است.
وی اضافه کرد: تقاضای ما از دوستانی که می‌گویند فرشی پیدا شده این است که اگر فرشی شده باید تحویل بدهند تا ما آن را تحویل کاخ سعدآباد بدهیم. ما از دوستانی که بازجویی کردند، سؤال کردیم و گفتند پرونده به‌خوبی پیش می‌رود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه متهمان مربوط به این موضوع بازجویی شدند، افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد، بازگرداندن فرش‌هاست. به‌محض پیداشدن باید تحویل ما شود تا آن را به کاخ سعدآباد برگردانیم.
دهقان همچنین با اشاره به رأی صادر شده در خصوص هواپیمای اوکراینی در روزهای گذشته، گفت: دو دعوا درمورد هواپیمای اوکراینی وجود دارد که یکی در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیگر در ایکائو مطرح شده است. کنوانسیون مونترال مبنای دعوا است و رأیی که در کانادا برای ۲۱ نفر از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی صادر شده، رأی خوبی است. قاضی رأی عادلانه‌ای صادر کرده و قصور شرکت هواپیمایی اوکراینی برای آنها ثابت شده است.
وی اظهار کرد: استدلال‌هایی که در آنجا آمده برای دعوای موجود در ICJ (دیوان بین‌المللی دادگستری) قابل‌استفاده است و هیچ سودی برای جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های اجرایی نداشت که ما بخواهیم اتباع خود را بزنیم. متأسفانه چند کشور که بعضاً بی‌ارتباط با پرونده هستند، علیه شکایت کردند.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این موضوع یک قصور بوده که شرکت هواپیمایی در آن نقش داشته و فضایی که در کشور وجود داشته باعث آن شده است، گفت: ما از رأی صادر شده در کانادا استقبال می‌کنیم و می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد که جمهوری اسلامی ایران مرتکب تقصیر نشده است.
دهقان خاطرنشان کرد: ما سعی خواهیم کرد از این رأی برای پرونده‌ای که در ICJ و ایکائو وجود دارد استفاده کنیم.
روز گذشته «محمدهادی عبادی» در گفتگویی با اشاره به اظهارات امروز سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده فرش‌های سعدآباد که در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ مفقوده شده است، مبنی بر اینکه برخی از فرش‌هایی که مدعی شدند، سرقت شده در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شدند که نشان می‌دهد سرقتی رخ نداده است، گفت: اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه با اطلاعات ما از پرونده متفاوت است.
عبادی با تأکید بر اینکه مطمئن هستیم این پرونده با جامعیت و عدالت کامل در دادسرای ویژه روحانیت بررسی خواهد شد، افزود: خوشبختانه رسیدگی به پرونده در مرجع قضایی صالحه از سرعت خوبی برخوردار است و اسناد و مدارک مناسبی دال بر قطعیت مفقودی فرش‌ها و علم و عمد از سوی متهمان و مرتکبان آن به‌دست‌آمده است.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/49196
اخبار مرتبط

نظرات شما