معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی قم خبر داد:

برداشت ۴۲ هزار تن میوه در قم

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۴۲ هزار تن میوه تابستانه از باغ‌های قم برداشت می‌شود، گفت: گیلاس و انگور قم جزو برندهای معروف میوه‌های تابستانه در کشور هستند.

علی‌محمد ملاتقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: سطح کل اراضی باغ استان قم به‌اضافه گیاهان دارویی ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان جمعاً سالانه ۹۷ هزار و ۹۰۰ تن محصولات باغی و گیاهان دارویی برداشت می‌شود.

 معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: مهم‌ترین درختان میوه تابستانه در باغ‌های تابستانه استان قم گیلاس و انگور است که هم اهمیت بالایی دارد و دارای تناژ بالایی است و هم اینکه در سبد مصرفی خانوار استان قرار می‌گیرد گیلاس قم جزو باکیفیت‌ترین گیلاس‌های کشور و دارای معروفیت در بازارهای  داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: از دیگر میوه‌های تابستانه استان قم می‌توان از گلابی، گوجه‌سبز، آلبالو، آلو، هلو، زردآلو، قیسی، شلیل، انگور، گیلاس، فندق، انجیر و زیتون است.

ملا تقی خاطرنشان کرد: محصولات باغی تابستانه هم در مناطق دشتی و هم در مناطق کوهستانی در استان قم کشت می‌شود، جمع سطح زیر کشت میوه‌های تابستانه استان قم بالغ بر ۳ هزار و ۶۸۴ هکتار است که از مجموع این‌ها سالانه ۴۲ هزار و  ۳۰۰ تن میوه تابستانه برداشت می‌شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: عمدتاً در مناطق سردسیری استان قم محصولات تابستانه برداشت می‌شود. 

وی اضافه کرد: گیلاس قم به استان‌های دیگر صادر می‌شود و هم در گذشته به دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد میزان صادرات به کشورهای دیگر بستگی به وضعیت خود صادرکنندگان و بازار هدف دارد.

ملاتقی عنوان داشت: باغات استان قم چون به‌صورت خرده‌مالکی است عمده محصولات تولید شده مصرف داخلی در استان قم دارد؛ اما برخی از محصولات مانند زیتون، گیلاس و انگور که سطح زیر کشت بسیار خوبی در استان دارد علاوه بر قم به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود. 

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: چند سالی است در استان قم روی محصول سالم کار می‌شود؛ یعنی محصولی که در تولید آن از سموم کمتری استفاده شده یا سمومی استفاده می‌شود که دارای کارنس پایین است.

وی تصریح کرد: به‌ویژه محصولات باغبانی استان زیر نظر کارشناسان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی  و مدیریت حفظ نباتات هستند مسئله کاهش مصرف سموم و باقی ماند سموم هم به‌شدت موردتوجه است و روی آن کار می‌شود. 

ملاتقی بیان داشت: عمده محصولاتی که به این روش تولید می‌شود قابلیت صادرات دارد و مورد توجه کشورهای هدف است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: فندق و گیلاس قم برند هستند و در بازارهای کشور از جمله در بازار تهران خواهان دارد به طور مثال در بخش خلجستان روستای نایه، فردو و وشنوه محصولات درجه یک از گیلاس تک‌دانه را تولید می‌کنند که دارای کیفیت بالایی است و هم بازارپسندی دارد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/49199
اخبار مرتبط

نظرات شما