معاون دیسپاچینگ شرکت برق قم خبر داد:

تبدیل ۶۰ درصدی شبکه برق قم به کابل خودنگهدار

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم، گفت: حدود ۶۰ درصد شبکه توزیع نیروی برق در استان قم به کابل خود نگهدار تبدیل شده است که با این کار نوسانات برق تا حدی مرتفع خواهد شد.

سید محمد ارجمندزاده در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  اظهار داشت: در فصل گرما باتوجه‌به افزایش مصرف برق ممکن است شهروندان با نوسانات برق در منازل مواجه شوند خیلی از زمان‌ها نوسانات برق به‌واسطه تجهیزاتی است که به شبکه متصل است.

 معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم در توضیح این مسئله ادامه داد: متأسفانه تعداد کولرهای گازی غیراستاندارد بسیار بالا است زمانی که کمپرسور کولرگازی استارت می‌خورد یک جریان راه‌اندازی بسیار زیادی را ایجاد می‌کند که این جریان راه‌اندازی بسیار زیاد یک ضربه را روی شبکه توزیع نیروی برق سوار می‌کند و متأثر از این تمامی مشترکینی که متصل به این خط هستند دچار نوسان ولتاژ برق می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای حل برخی از نوسانات ولتاژ برق مسائل فنی و راهکارهای فنی وجود دارد از جمله ایجاد «ارتینگ» در شبکه توزیع نیروی برق است که در حال انجام است و در برخی موارد هم تبدیل شبکه‌های سیمی به کابل خود نگهدار است که جز برنامه‌های اصلی ما است و حدود ۶۰ درصد شبکه توزیع نیروی برق در استان قم به کابل خود نگهدار تبدیل شده است که با این کار نوسانات برق تا حدی مرتفع خواهد شد.

ارجمند زاده عنوان داشت: علاوه بر وصل‌شدن برخی از وسایل برقی غیراستاندارد به شبکه توزیع برق در برخی موارد نیز شاهد سستی شبکه توزیع نیروی برق هستیم که بر اساس برنامه‌ریزی که صورت‌گرفته است تعمیرات شبکه در دستور کار قرار دارد.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم عنوان داشت: مسئله بعدی که در نوسانات ولتاژ برق می‌توان مورد بررسی قرار داد تأثیری است که عمدتاً شبکه‌های بالادستی مانند شبکه انتقال و کمبود تولیدی است که متأسفانه در ایام تابستان رخ می‌دهد.

ارجمند زاده اضافه کرد: راهکاری که برای حل و یا کنترل نوسانات ولتاژ برق می‌توان برای مشترکین پیشنهاد کرد این است لوازم مهم برقی از جمله تلویزیون، یخچال و دیگر لوازم برقی را مجهز به محافظ‌های استاندارد نمایند محافظ‌ها حتماً باید استاندارد باشند متأسفانه محافظ‌های غیراستاندارد نیز در بازار وجود دارد.

وی تصریح کرد: موضوع دوم اجرای سیستم «ارت» در ساختمان‌ها است، ساختمان‌های جدیدی که تحت نظارت نظام‌مهندسی ساخته می‌شوند همگی سیستم «ارت» را دارند این سیستم اجازه نمی‌دهد که نوسانات ولتاژ برق در شبکه بالادست به شبکه خانگی آسیب برساند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم، گفت: متأسفانه ساختمان‌های قدیمی که تعداد آنها هم کم نیست مجهز به سیستم «ارت» نیستند که پیشنهاد می‌شود حتماً در ساختمان‌ها و منازل این سیستم اجرا شود.

ارجمند زاده اضافه کرد: اگر شهروندان در برخی از مناطق شاهد نوسان و افت ولتاژ برق به‌صورت طولانی‌مدت بودند حتماً با شماره ۱۲۱ شرکت توزیع نیروی برق استان قم تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهند تا پرسنل شرکت برق به این مسئله رسیدگی کنند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/49214
اخبار مرتبط

نظرات شما