مرکز حوزه‌های علمیه توصیه کرد؛

استفاده انتخاباتی نامزدها از ظرفیت‌های هوش مصنوعی

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه را که یکی از کنشگران جدی هوش مصنوعی در سطح ملی است، مورداستفاده قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمدرضا قاسمی روز پنجشنبه در ششمین نشست هیات اندیشه‌ورز رسانه و هوش مصنوعی با موضوع انتخابات و هوش مصنوعی در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه در قم تصریح کرد: موضوع هوشمندسازی در عرصه‌های مختلف سیاسی‌اجتماعی کشور مانند انتخابات سرنوشت‌ساز است.

 وی افزود: هوش مصنوعی در مدیریت آینده جهان تأثیر بسزایی دارد و جزو فناوری‌های راهبردی و اقتدار آفرین به شمار می‌آید.

 قاسمی بیان کرد: کشورهای جهان در آینده به ۲ گروه بهره‌بردار و توسعه‌دهنده هوش مصنوعی تقسیم خواهند شد و این فناوری پیشرفته، جهان را از تقسیم‌بندی جغرافیایی بی‌نیاز خواهد کرد.

 وی، سرمایه‌گذاری کشورها در زمینه هوش مصنوعی را بسیار شتابان توصیف کرد و یادآور شد: ایران در فناوری هوش مصنوعی با چالش‌های بالایی مواجه است.

 وی با اشاره به بیانیه ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه خطاب به نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ما در این بیانیه سه سؤال کلیدی را از نامزدها مطرح کرده‌ایم.

 قاسمی با ذکر این نکته که کسانی که خود را در معرض آرای ملت قرار داده‌اند باید برنامه‌شان دررابطه‌با هوش مصنوعی را اعلام کنند، افزود: دیدگاه این نامزدهای انتخاباتی در خصوص هوش مصنوعی به شکل مختصر در گفت‌وگوهایشان مشخص شده، اما ساده‌انگاری در این مسئله، تهدیدهای زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند.

 دبیر ستاد راهبری هوشمند حوزه با بیان این مطلب که در مقوله هوش مصنوعی ۲ رویکرد اساسی، جدی و راهبردی وجود دارد تصریح کرد: رویکرد تهدیدگرایانه نیز است که بخشی از کشور متوجه آن است.

 وی ادامه داد: رویکرد ابزارگرایانه هم بخشی از کشور را متوجه خودکرده است.

 قاسمی تأکید کرد: نامزدی که بخواهد، راه شهیدان خدمت را ادامه دهد، باید نحوه مواجهه با این دو رویکرد مذکور را تبیین کند.

 وی اظهار داشت: حوزه علمیه به‌عنوان یک نهاد مطالبه‌گر که هوشمندانه وارد فناوری هوش مصنوعی شده، از نامزدها مطالبه خواهد نمود.

 وی گفت: موضع از جنس تهدیدانگاری، موضع کافی و جامعی نیست، هوش مصنوعی قطعاً تهدیدهایی دارد.

 وی در ادامه یادآور شد: مطابق اعلام دستگاه‌های اطلاعاتی، حدود ۳۰ درصد از حوادث مربوط به اغتشاش‌های ۱۴۰۱ توسط فیک نیوزها صورت گرفت.

 قاسمی گفت: فیک نیوزها بخشی از ابزارهای هوش مصنوعی هستند، ازاین‌رو تهدید این مسئله برای ما روشن است، تهدید بزرگ‌تر این است که آن را جدی نگیریم.

 وی تصریح کرد: نباید عرصه موفقیت‌ها و خدمات هوش مصنوعی را فراموش کنیم.

 

 دبیر ستاد راهبری حوزه همچنین عرصه استفاده از ابزار هوشمند مصنوعی را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: کشورها در عرصه کاربست هوشمند مصنوعی، سندهای راهبردی اساسی را تدوین نموده‌اند.

 وی با یادآوری تلاش‌های ارزشمند شهید آیت‌الله رئیسی گفت: در دولت سیزدهم حدود ۱۰ کار اساسی در حوزه هوش مصنوعی انجام شد که تشکیل شورای راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی از جمله این اقدام‌ها است.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: در توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری کلانی انجام پذیرفته، و در خصوص مهاجرت معکوس نخبگان هوش مصنوعی نیز دقت بالایی را شاهد هستیم.

 وی با تأکید بر اینکه نامزدها باید رویکردشان به این اقدام‌های صورت‌گرفته را شفاف و روش بیان کنند گفت: اصحاب رسانه و مجموعه مرتبط با حوزه‌های علمیه این درخواست را دارند که نامزدها در حوزه راهبردی و اساسی هوش مصنوعی چه موضعی دارند.

 قاسمی تأکید کرد: هر نامزدی در این انتخابات و یا سایر انتخابات نمی‌تواند خارج از چارچوب‌ها و قلمرو هوش مصنوعی به توفیق‌های اساسی دست یابد.

 وی گفت: کشورهایی مانند آمریکا و روسیه که بین آنها دعواهای قدرت و تنش‌های بزرگ وجود در جریان است، تمام ابزارهای هوش مصنوعی را جهت تأثیرگذاری بر افکار عمومی مورداستفاده قرار می‌دهند.

 قاسمی اظهار کرد: مدیریت افکار عمومی، مسئله قابل‌توجهی در کاربرد هوش مصنوعی است.

 وی بیان کرد: هوش مصنوعی در انتخابات به معنای مدیریت افکار عمومی است، اگر نتوانیم با مدیریت کلان‌داده‌ها که در بستر شبکه‌های اجتماعی و یا مدیریت الگوریتم‌های اثرگذاری که در بستر فهم عمومی جامعه شکل می‌گیرد، هماهنگ شویم، موفقیتی در انتخابات نخواهیم داشت.

 این مقام حوزوی با بیان اینکه انعکاس خبرهای واقعی در خصوص انتخابات توسط هوش مصنوعی صورت می‌گیرد یادآور شد: تولید، توزیع و مهندسی خبر جعلی نیز کار هوش مصنوعی است.

 وی ادامه داد: وقتی هنوز قدرت مواجه با این تولید، توزیع و مهندسی را نداریم، طبیعتاً آسیب خواهیم داد.

 قاسمی تصریح کرد: مواجهه ملی ما در این مسئله، فعالانه نخواهد بود، صرفاً یک مشاهده‌کننده هستیم، یک شبهه‌ای تأثیر مخرب بر افکار عمومی جامعه می‌گذارد، ولی امکان پاسخ نداریم.

 دبیر ستاد راهبری حوزه علمیه با ذکر این نکته که باید این واقعیت دردآور و تلخ را بپذیریم گفت: اساسی‌ترین راه برای حل این مسئله و جبران گذشته، پذیرفتن این واقعیت و شناخت صحیح پیرامون این چالش است.

 وی گفت: کشور تاکنون قوت لازم را در عرصه هوش مصنوعی نداشته است، سال‌ها غفلت کرده‌ایم، برخی کشورها در عرصه زیرساخت‌های پردازشی، توسعه الگوریتم‌ها، تربیت منابع انسانی و حکمرانی داده‌ها از ما جلوترند.

 وی با بیان این مطلب که در کشور همچنان نظرسنجی‌ها به شکل پرسش‌نامه و دستی صورت می‌گیرد بیان کرد: امروز نظرسنجی‌ها در دنیا به این شیوه نیست، و به لطف هوش مصنوعی نتایج انتخابات تقریباً قابل حدس‌زدن است.

 قاسمی خاطرنشان کرد: اکنون انتخابات را در پیش داریم و باید تلاش کنیم با مشارکت بالا به رئیس‌جمهور شایسته‌ای برسیم، عرصه هوش مصنوعی محدود به این رقابت سیاسی نیست، مردم در زندگی روزمره با این فناوری روبه‌رو هستند.

 انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری هشتم تیرماه امسال برگزار می‌شود.




انتهای پیام/



منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/49220
اخبار مرتبط

نظرات شما