مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خبر داد:

پرمصرفی مشترکان آب در روستاهای قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: ۳۵ درصد مشترکان روستایی برابر الگو، ۲۳ درصد مشترکان دوبرابر الگو، ۶ درصد مشترکان سه برابر الگو و ۱۷ درصد مشترکان روستاهای قم بیش از سه برابر الگو آب مصرف می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مهدی نظرزاده در نشست خبری که پیش از ظهر امروز  به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد اظهار داشت: برخورد با چاه‌های غیرمجاز که باعث کاهش سطح آب می‌شود در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قم قرار دارد هر چاهی برای مصارف کشاورزی و غیرکشاورزی باید با مجوز باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: موش‌های موجود در سطح شهر اصلاً مربوط به شبکه فاضلاب نیست؛ بلکه مربوط به بیرون از شبکه فاضلاب است؛ اما باتوجه‌به تجربیات شرکت آب و فاضلاب طرح‌های برخورد با این موجودات موذی در اختیار متولیان از جمله شهرداری قرار داده شد.

وی تصریح کرد: تنها منابع تأمین آب در قم  چاه‌های علی‌آباد است که ۱۴ میلیون مترمکعب از این چاه‌ها برداشت می‌شود، آب چاه‌های شهر قم منبع بعدی است که آب آن شور است منبع  بعد سد ۱۵ خرداد و سپس سد کوچری است که هر کدام ای سی متفاوتی دارد.

نظرزاده خاطرنشان کرد: در استان قم ۱۴۴ میلیون مترمکعب در سال آب تولید می‌شود که ۱۱۴ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: بر اساس منابع موجود، میزان بارندگی و ذخیره آب در سد کوچری سهم آب استان قم از سد کوچری متفاوت است در سال گذشته سهم قم  ۸۷ میلیون متر مکعب بود و با رایزنی‌هایی که انجام شد این سهم امسال به ۱۰۳ میلیون متر مکعب رسید. 

 نظرزاده در پاسخ به این سؤال که علت تفاوت شوری آب در مناطق مختلف شهر قم چیست؟ گفت: باتوجه‌به میزان سهمیه قم از سد کوچری ممکن است در بخشی از سال آب از چاه‌های سطح شهر قم و چاه‌های علی‌آباد تأمین شود و باتوجه‌به نوع رینگ توزیع آب در شهر قم آب برخی از مناطق شور و مناطق دیگر که در مسیر ورودی آب از سد کوچری هستند شیرین باشد تفاوت آب‌شور و شیرین در بخشی از سال در مناطق مختلف ارتباطی به پایین و بالای شهر ندارد.

وی عنوان داشت: در قم سرانه تولید آب برای مصرف خانگی برای هر شخص در روز  ۱۵۹ لیتر است که  به‌صورت میانگین ۲۴۰ لیتر متوسط برای هر نفر آب تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، تأکید کرد: در بخش مصرف شهری ۵۸ درصد مشترکان بر اساس الگو، ۳۰ درصد مشترکان دو برابر الگو، ۲/۷ درصد مشترکان سه برابر الگو و یک درصد مشترکان بیش از سه برابر الگو آب مصرف می‌کنند که هزینه آب بر اساس مصرف، تصاعدی حساب می‌شود. 

نظرزاده با اشاره به اینکه مصرف آب در بخش روستایی بسیار بیشتر است و باید این نکته مدنظر قرار گیرد که روستاییان نیز در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، افزود: ۳۵ درصد مشترکان روستایی برابر الگو، ۲۳ درصد مشترکان دوبرابر الگو، ۶ درصد مشترکان سه برابر الگو و ۱۷ درصد مشترکان روستاهای قم بیش از سه برابر الگو آب مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: قیمت تمام شده برای تولید هر مترمکعب آب در قم ۳ هزار و ۹۶۵  تومان است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/49241
اخبار مرتبط

نظرات شما