عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ اسلامی مطرح کرد:

چالش رئیس‌جمهور با میدان‌داری ورشکستگان سیاسی

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از آقای پزشکیان که در دوره تبلیغات انتخاباتی پیروی از سیاست‌های رهبری را بارها مورد تأکید قرار داد، انتظار می‌رود، با دورکردن افراد ورشکسته سیاسی از کنار خود فضا را برای نیروهای انقلابی باز کند.

حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به حضور برخی عناصر در کنار رئیس‌جمهور منتخب، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های جدی این روزهای دلسوزان نظام و انقلاب، حضور برخی عناصر مسئله‌دار در اطراف رئیس‌جمهور منتخب و میدان‌داری آنها در شورای راهبری دولت چهاردهم است.
وی ادامه داد: باگذشت نزدیک به سه هفته از پایان چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، دو تصویر از دولت جدید در انظار عمومی نمایان گردیده است: تصویر اول مربوط به حضور ساده و مستمر پزشکیان در هیات‌های عزاداری دهه اول محرم و تصویر دوم مربوط به تشکیل شورای راهبری و به‌تبع آن کمیته‌های تخصصی برای انتخاب وزرا و معاونان دولت چهاردهم توسط چهره‌های نام‌آشنای اصلاح‌طلب بوده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:  در خصوص تصویر اول می‌توان گفت در طول ۳ دهه اخیر معمولاً رابطه سردی میان اصلاح‌طلبان و مراسم‌ها و آیین‌های مذهبی برقرار بود و ازاین‌جهت دولت اصلاح‌طلبان توانسته تصویرسازی متفاوتی از خود بر جای نهاده و برای ترمیم این رابطه و آشتی با جامعه مذهبی و سنتی ایران گام‌های مثبتی بردارد.
وی اضافه کرد: در کنار این نکته مثبت از این اقدام رئیس‌جمهور منتخب، یک نکته قابل‌تأمل نیز وجود دارد و آن اینکه برخی معتقدند در شرایط حساس روزهای بعد از تعیین نهمین رئیس‌جمهور ایران که به طور طبیعی باید زمان زیادی برای تشکیل دولت چهاردهم گذاشته شود، انتشار تصاویر متنوع از حضور پزشکیان در هیات‌های مختلف نگران‌کننده است و این مسئله با وظایف وی در این مقطع حساس تشکیل دولت چهاردهم که در انتخاباتی زودهنگام و بدون آمادگی قبلی انتخاب شد،  چندان همخوانی ندارد.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: سؤال و دغدغه این روزهای بسیاری از مردم و کارشناسان سیاسی این است که ارائه این تصویر از رئیس‌جمهور به‌ویژه اگر از حد اعتدال نیز خارج شود چه تناسبی با وظایف اصلی وی به‌عنوان رئیس قوه مجریه دارد؟ آیا فردی در چنین جایگاه مهم اجرایی می‌تواند با حضور پیوسته در مراسم مذهبی - که البته نفس این حضور در حد اعتدال بسیار هم حائز اهمیت است - یا مشغول‌شدن به سایر کارهای شخصی، وظایف و کارهای اصلی کشوری را رها نموده یا به دیگری واگذار نماید؟
وی تصریح کرد: این امر، نقش شخص رئیس‌جمهور منتخب در دولت آینده را به یکی از نگرانی‌ها و ابهامات این دولت تبدیل نموده است. بدیهی است تداوم این روند همسو با مصالح ملی و نظام اسلامی نیست و البته مورد خواست رأی‌دهندگان به ایشان هم نبوده است. مردم از رئیس‌جمهور منتخب خود انتظار دارند با اولویت‌سنجی امور کشور، نسبت به انجام وظایف محوله خویش شخصاً اهتمام ورزد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در خصوص تصویر دوم نیز چند نکته قابل‌تأمل است. بر اساس اخبار رسمی و غیررسمی، دولت جناب پزشکیان توسط یک شورای راهبری باهدف معرفی یا پیشنهاد همکاران رئیس‌جمهور در حال چینش است.
وی افزود: صرف‌نظر از عدم حضور و نظارت مستقیم رئیس‌جمهور در این شورا که خود جای تأمل دارد، واگذاری این مسئولیت مهم به افرادی که تجربه موفقی در مدیریت‌های اجرایی کشور نداشته‌اند، چالش دیگری را حتی برای احزاب اصلاح‌طلب نیز به وجود آورده است که از لحاظ منطقی کار را برای دولت پزشکیان سخت خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال بی‌دقتی‌ها و کم‌دقتی‌های انجام‌گرفته در قضیه برجام از سوی آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده، سبب به‌وجودآمدن خسارت‌های سنگین به کشور و عبور از خطوط قرمز نظام و ملت ایران شد؛ بنابراین این افراد که حتی در سیاست خارجی که خود ادعای تخصص در آن را داشتند، عملکرد مناسبی از خود برجای نگذاشتند، به‌طریق‌اولی نمی‌توانند در حوزه سیاست داخلی که در آن تخصصی ندارند، میدان‌داری کنند.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده اضافه کرد: این در حالی است که فرایند تشکیل دولت بر اساس آنچه از سوی آقای ظریف به‌عنوان رئیس شورای راهبری مطرح شد نیز با ایرادهای بزرگی روبه‌رو است. اعلام نظرات ایشان در خصوص نحوه امتیازدهی به افراد جهت حضور در کابینه دولت چهاردهم، سخنانی ناشیانه و در راستای اهداف تفرقه‌افکنانه و تجزیه‌طلبانه دشمنان ایران بود. دست گذاشتن بر شکاف‌های قومیتی و مذهبی، حرکت در راستای اهداف دشمنان بوده و مطلوب دولت آقای پزشکیان نیست و با اهداف اعلامی ایشان در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی نیز کاملاً در تناقض است.
وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم که رئیس‌جمهور منتخب نیز در آن حضور داشت، با اشاره به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های لازم برای انتخاب وزرای دولت چهاردهم فرمودند: «آن کسی را باید میدان‌دار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدیّن باشد، از بُن دندان معتقد به جمهوری اسلامی و به‌نظام اسلامی باشد. ایمان یک شاخص مهم است. امید به آینده، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخص‌های مهم است. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است و [معتقدند] کاری نمی‌شود کرد، نمی‌شود مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد».
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  ادامه داد: تجربه ۴۵ سال گذشته ثابت نموده که تنها نیروهای انقلابی با ویژگی‌های مورد اشاره مقام معظم رهبری توانسته‌اند از منافع ملت ایران و مصالح نظام اسلامی دفاع کنند.
وی ابراز داشت: از آقای پزشکیان که در دوره تبلیغات انتخاباتی پیروی از سیاست‌های رهبری را بارها مورد تأکید قرار داد انتظار می‌رود، با دورکردن افراد ناتوان، مأیوس و ورشکسته سیاسی از کنار خود و اعتمادنکردن به کسانی که به اصل نظام و انقلاب وفادار نیستند، فضا را برای نیروهای انقلابی بازگذارد؛ چراکه هیچ جریانی، به‌اندازه جریان و نیروهای انقلابی، نمی‌تواند به دولت آقای پزشکیان کمک کند.


انتهای خبر /160


http://qomefarda.ir/49758
اخبار مرتبط

نظرات شما