رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی قم خبر داد:

برگزاری همایش راهکارهای پایداری اکوسیستم دریاچه نمک

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی قم از برگزاری «اولین همایش ملی تبیین راهکارهای پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار» در آبان‌ماه در قم خبر داد.

حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان قم همواره به دنبال بهره‌برداری از طرح‌های نو برای حل مسائل موجود است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم ادامه داد:  باتوجه‌به مشکلات آب‌وهوایی، گردوخاک و دخالت‌های انسانی که باعث تغییرات در اکوسیستم‌هایی طبیعی شده است تصمیم گرفته شد با مشارکت علاقه‌مندان در بخش خصوصی و دولتی در سطح استان و کشور و دانشگاه‌های مختلف «اولین همایش ملی تبیین راهکارهای پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار» در آبان‌ماه در قم برگزار شود.

وی تصریح کرد: اکنون دبیرخانه همایش تشکیل شده و در حال جذب مقالات هستیم، محورهای همایش حکمرانی توسعه پایدار منابع آب و خاک، توسعه پایدار محیط زیست، توسعه پایدار کشاورزی و امنیت غذایی، توسعه پایدار شهری و روستایی و توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی است.

توکلی خاطرنشان کرد: بعد از دریافت مقالات و داوری‌ها هشتم و نهم آبان‌ماه اختتامیه همایش در یکی از دانشگاه‌های قم برگزار خواهد شد در مقالات برتر ارائه خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم بیان داشت: برخی اتفاقات طبیعی در کل جهان در حال رخ‌دادن است و مختص ایران نیست و آن هم تغییرات اقلیمی است از جمله گرمای هوا و خشکسالی و یا حتی باران‌های سیل‌آسا در برخی از مناطق جهان هم از طرفی برخی از اتفاقات در طبیعت  نیز به دلیل دخالت‌های انسانی رخ‌داده است.

وی عنوان کرد: از جمله اتفاقاتی که به دلیل دخالت‌های انسانی رخ‌داده است در دریاچه نمک است که امروز تبدیل به یکی از کانون‌های گردوغبار شده است درحالی‌که در دهه‌های گذشته این منطقه دارای پوشش گیاهی بود.

توکلی بیان داشت: به همین علت برای پیداکردن راه‌حل مقابله با این گردوغبار در دریاچه‌های نمک این همایش برگزار می‌شود محورهای همایش نیز در سایت وجود دارد و محققان و پژوهشگران در این محورها می‌توانند تحقیقات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم افزود: هدف اصلی این همایش جمع‌آوری نظرات و آخرین دستاوردهای علمی در زمینه اکوسیستم‌های بیابانی برای کل کشور و راهکارهایی که برای کنترل گردوغبار می‌توان ارائه داد است، مقالات توسط دبیرخانه جمع‌آوری می‌شود و نتیجه نهایی آنها منجر به یک دستورالعمل اجرایی و ارائه مدیران و برنامه‌ریزان می‌شود تا این تحقیقات به‌صورت عملی در مناطق موردنیاز اجرایی شود.

انتهای خبر /170

 
http://qomefarda.ir/50276
اخبار مرتبط

نظرات شما