مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی قم خبر داد:

اجرای ۳۱ پروژه آبی‌خاکی در قم

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در سه سال گذشته تو یک پروژه آبی و خاکی در بخش کشاورزی استان قم انجام شده است.

​​​​محمدحسین احمدپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت:  مسئله آب‌وخاک همواره یکی از اصلی‌ترین مباحث کشاورزی بوده است این موضوع باتوجه‌به شرایط آب، خاک و هوای قم اهمیت دوچندان داشت.

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: بهره‌وری بهتر از منابع موجود یکی از راه‌های تقویت بخش کشاورزی بوده است در سه سال گذشته اجرای پروژه‌هایی که به بهره‌وری بهتر کشاورزی در استان قم منجر می‌شد در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته ۱۳ پروژه پوشش انهار سنتی به طول ۶ هزار و ۶۷۶ متر انجام شد، همچنین احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی زیردست سد ۱۵  خرداد به تعداد ۱۰ پروژه به طول ۷ کیلومتر احداث شد.

احمدپور با اشاره به اینکه مسئله انتقال آب به زمین‌هایی که نیاز به آب کشاورزی داشتند؛ اما منابع آن آبی از آنها دور بود یکی از مسائل موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی استان قم بود گفت: به همین منظور ۸ پروژه انتقال آب با لوله به طول ۲۳ کیلومتر در سه سال گذشته انجام شد که اتفاق بسیار بزرگ و مثبتی بوده است.

لوله‌گذاری ۱۶ درصدی، آبیاری نوین ۳۴ درصدی، در تسطیح اراضی ۳۰ درصدی در عملیات آبی و خاکی باعث کاهش مصرف آب شد، در بحث آب‌وخاک باعث کاهش مصرف ۱/۱۵ میلیون مترمکعبی آب شده است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

انتهای خبر /۱۷۰

 
http://qomefarda.ir/50277
اخبار مرتبط

نظرات شما