استاد حوزه علمیه قم:

راه امام رضا(ع) اسلام را جهانی می‌کند

استاد حوزه علمیه قم گفت: برگزاری پیاده‌روی به سمت حرم و حضور میلیون‌ها زائر در این ایام در حرم امام رضا (ع) امروز به یک مسئله جهانی شده و انسان‌ها را در سراسر جهان به تفکر واداشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر بیاری ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام و امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: آیه ۱۲۸ سوره توبه می‌فرماید که پیامبر اسلام مانند مردم یک انسان دارای عاطفه احساس است و دارای نیازهای جسمانی است گاهی خسته می‌شود و نیاز به استراحت دارد؛ اما برای نجات و هدایت شما مردم شب و روز ندارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این آیه خداوند تعبیر حریص را برای پیامبر گرامی اسلام برای نجات و هدایت مردم به کار برده است حریص به کسی می‌گویند که برای انجام کاری خواب و بیداری نداشته باشد و با تمام توان خود تلاش کند تا کاری را به نتیجه برساند.

وی خاطرنشان کرد: سؤال می‌شود آیا پیامبر وقتی زنده به دلیل دنیا بود چنین خصلتی داشت و اکنون که جسمشان در این دنیا نیست آیا همچنان به فکر هدایت مردم است باید گفت حیات‌وممات پیامبر و اهل‌بیت علیه‌السلام با هم تفاوتی ندارد و همه آن ویژگی‌ها و قدرت‌هایی که در زمان حیات داشتند اکنون نیز دارند.

بیاری عنوان داشت: خداوند برای این مطالب را در قرآن به بندگان می‌فرماید تا پیامبر را به‌عنوان یک الگو معرفی کند و بگوید پیامبر شما این‌گونه بود پس شما هم باید مانند پیامبرتان باشید و در مسیر حق قرار گیرید‌ درست است نمی‌توانید در حد پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام باشید؛ اما سعی کنید شبیه آنها باشید.

ترویج اسلام با الگو گرفتن از پیامبر 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بتوانیم شبیه پیامبر شویم و دین، آیین و حقیقت محتوایی که پیامبر برای هدایت انسان‌ها آورد را حفظ و ترویج کنیم توجه به برنامه‌های مذهبی از جمله مراسم عزاداری محرم و صفر و پیاده‌روی اربعین است.

وی تصریح کرد: ارادت مردم ایران به علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام قابل‌وصف نیست و هر سال در ایام شهادت و ولادت این امام معصوم صحنه‌های بسیار زیبایی به نمایش گذاشته می‌شود از جمله پیاده‌روی به سمت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام از سراسر کشور که در این مسیر افراد مختلف از اقشار مختلف هم علاوه بر حضور به زائران دیگر هم خدمت می‌کنند فرقی ندارد یک طلبه و یک کارگر باشی یا یک استاد دانشگاه در این مسیر عشق و ارادت حرف اول را می‌زند.

کارشناس مسائل دینی افزود: امروز مشاهده می‌کنیم که اقشار مختلف با هر پست و جایگاهی که دارند برای خدمت به زائران امام رضا علیه‌السلام از هر کاری که از دستشان برمی‌آید؛ مانند ایجاد موکب، ایستگاه‌های صلواتی، درمان رایگان زائران دریغ نمی‌کنند.

بیاری بیان داشت: برگزاری مراسم‌های پیاده‌روی به سمت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و خدمت به زائران این امام باعث زنده نگه‌داشتن یاد و راه اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌شود همچنین باعث ترویج و تبلیغ راه آنها می‌شود و با جهانی‌شدن این مسئله انسان‌های آزاده متوجه خواهند شد تنها دین برحق دین پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام است.

استاد حوزه علمیه افزود: توجه به جنبه‌های نمادین دین از جمله برگزاری مراسم‌های مختلف در ایام شهادت اهل‌بیت از جمله امام رضا علیه‌السلام و اربعین باعث می‌شود انسان‌ها در سرتاسر جهان نسبت به این موضوع کنجکاو شوند و به تفکر وادارند که چطور می‌شود میلیون‌ها انسان در اربعین در کربلا حضور پیدا می‌کنند و میلیون‌ها انسان در ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام در مشهد حضور پیدا می‌کنند.

بیاری خاطرنشان کرد: کارهای تحقیقی و پژوهشی در خصوص اسلام را مردم دنیا  ابتدا مشاهده نمی‌کنند و نسبت به آن کنجکاوی ندارند؛ اما این حرکت‌های نمادین و رسانه‌ای باعث ترویج حقیقت اسلام و حقیقت راه اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌شود و در نهایت زمینه ظهور فراهم می‌شود‌ و این کار و حرکت مسلمانان دقیقاً در مسیر حرکت پیامبر گرامی اسلام برای هدایت و راهنمایی بشر است.

انتهای خبر /170

 
http://qomefarda.ir/50360
اخبار مرتبط

نظرات شما