مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

سیاست‌ورزی در هویت روحانیت نهفته است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه سیاست‌ورزی، روح جهادی و حضور در صحنه برای دفاع از مظلومان و اُمت اسلام در ذات و هویت روحانیت نهفته است گفت: این موضوع جدای از رسالت حوزه و روحانیت نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» آیت‌الله علیرضا اعرافی روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ حوزه‌های علمیه کشور در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا در قم افزود: سیاست‌ورزی که سیاست‌بازی باشد و از مبانی و مبادی الهی دور شود، درست نیست.

 وی در ادامه سخنان خود حوزه علمیه را سیاست‌ورز حکیم توصیف کرد و گفت: عالمان دینی و مراجع بزرگ ما در پرتو ارزش‌های الهی راهبران عرصه سیاست هستند، آن طور که در عصر حاضر در امام بزرگوار و مراجع عظیم‌الشأن دیده‌ایم و امروز نیز در چهره تابناک رهبری گران‌قدر این شکوه و عظمت را می‌بینیم.

 وی همچنین تأکید کرد: این سیاست‌ورزی در خدمت مردم و جامعه اسلامی و همراه با رعایت تقوی و همه ضوابط و شروط اسلامی است، این راه‌ورسم حوزه‌های علمیه است.

 اعرافی ابعاد بین‌المللی حوزه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: حوزه مانند اسلام امری فرامرزی و فراسرزمینی و دارای دست‌مایه‌های جهانی و بین‌المللی است، حوزه‌های ما هیچ‌وقت در یک نژاد و منطقه محصور نبوده‌اند.

 وی ادامه داد: به فضل الهی امروز در پرتو مجاهدت بزرگان ما و تلاش و راهبری استادان و محققان، دامنه حوزه‌های علمیه به شکل طبیعی و خودجوش، هم در ایران و هم در جهان امتداد بزرگ‌تری پیدا کرده، و هزاران مرکز و مؤسسه و نهاد حوزوی جدید شکل‌گرفته است.

 وی تأکید کرد: این موفقیت در پرتو مجاهدت روحانیت و به برکت خون‌های شهیدان انقلاب اسلامی به وجود آمده است.

 اعرافی گفت: امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان انتشاریافته، و ریشه‌های حوزه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، پایه‌ریزی شده است.

 امام‌جمعه قم در بخش دیگری سخنان گفت: امروز علی‌رغم همه طوفان‌ها، روحانیت محبوب دل‌هاست و جایگاه دارد.

 وی همچنین با بیان این نکته که پایگاه و منزلت حوزه از چندپایه نشئت می‌گیرد خاطرنشان کرد: نخستین پایه آن، خدا و توحید است، این پایگاه اصلی حوزه است، ما منزلت، جایگاه و نقشمان را به‌غیراز خدا نمی‌گیریم.

 عضو فقیهان شورای نگهبان با بیان این مطلب که منزلت روحانیت ریشه در میان مردم دارد گفت: اتصال با مردم و خدمتگزاری به آنان جز ذات روحانیت است و ریشه در تاریخ یک‌هزارساله دارد و همچنان نیز باید مستمر بماند.

 وی در ادامه افزود: امروز امواج غیرالهی و الهادی، نهادهای دین را در معرض تهاجم قرار داده است.

 وی گفت: تمام هویت اعتقادی و اخلاقی انسان معاصر، جوان و جامعه ما در معرض هزاران پرسش و شبهه و غرض‌ورزی و تهاجم قرار گرفته که باید آن را فهمید و پاسخ داد.

 اعرافی اضافه کرد: بخشی نیز از این شبهات از غرض‌ورزی‌های مستکبران و منحرفان جهان ناشی شده، و منزلت حوزه و نهاد دین را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو باید از آن صیانت کنیم.

 وی یادآور شد: از مهم‌ترین رسالت‌های استادان حوزه، ساختن هویتی آسمانی، الهی و معنوی در روح و روان طلبه‌هاست، تاریخ حوزه را باید بدانیم و منتقل کنیم.

 وی بیان داشت: اُسوه‌ها و جلوه‌های بزرگ معنویت و علم و دانش را باید بشناسانیم و به شاگردانمان حس و روح جهادی، معنوی و الهی انتقال دهیم.

 اعرافی تأکید کرد: چنانچه حوزه بر هویت خود بماند، منزلت آن، آسیب نمی‌بیند و در ایران و جهان، نهاد علم دینی و علوم الهی جایگاه و منزلت خواهد یافت.

 وی با بیان اینکه سنت‌های بسیار پایدار و شریف داریم که باید آن‌ها را باید بشناسیم و حفظ نماییم گفت: درعین‌حال باید، فرزند زمانه باشیم و جهان امروز را بشناسیم و به نیاز آن پاسخ دهیم، امام و رهبری و حکماً و علمای بزرگ ما به ما آموخته‌اند که باید دنیای جدید را بشناسیم.

 مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری سخنان با بیان این مطلب که در برنامه‌هایی که با تصویب شورای‌عالی حوزه و در پرتو مطالبه‌های بزرگان انجام می‌شود، سلسله اقدام‌هایی را آغاز کرده‌ایم گفت: یکی از این اقدامات، تأکید بر هوش مصنوعی و تحولات علوم اسلامی، همچنین تأکید بر شناخت عمیق فضای مجازی و تحول‌های در پیشروی آن است.

 

 وی بیان داشت: رسالت و مأموریت حوزه نه تأکید بر گذشته با همه عمق و عظمت و اهمیت آن است و نه غوطه‌ورشدن در مسائل جدید و دست‌یافتن در مناهج عمیق حوزوی است، بلکه راه ما حکمت و عقل و اجتهاد و اتکال بر منابع اصیل دینی و درعین‌حال فرزند زمانه بودن است.

 اعرافی با بیان اینکه ما برای دانشگاه‌های بزرگ، نخبگان، محققان و پژوهشگران کمال احترام را قائل هستیم اظهار کرد: برای علم و دانش ارزش قائلیم اما معتقدیم بشر به این ذخیره علوم عقلی، الهی و معارف دینی نیز نیاز دارد.

 مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر این نباشد همان می‌شود که در جهان استکبار امروز می‌بینیم، علم که در پرتو ارزش‌های الهی حرکت نکند، همانند غزه، قتلگاه بشریت را پدید می‌آورد.

 وی ادامه داد: کار حوزه علمیه راهبری تمدن جدید بشری، پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی و راهبری حرکت‌های علمی و تحولات جهان است.

 اعرافی گفت: ما باید در کنار دانشگاه و مراکز علمی، راه پیشبرد آرمان‌های اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی را برویم، این راه و گفتمان به‌شرط حرکت عمیق و درست، در همه جهان رهرو و خریدار دارد.




انتهای خبر /

 
منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/50418
اخبار مرتبط

نظرات شما