وزیر علوم:
آثار مثبت وحدت حوزه و دانشگاه نمایان است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آثار مثبت موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و تأکیدی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر این رویکرد شد، بهخوبی در نظام علمی کشور نمایان است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسین سیمایی صراف روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت علومانسانی و راهبرد مقاومت در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم بیان کرد: نظریه وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود؛ شاید شبهاتی در خصوص ماهیت علم و معرفت در ابتدا باعث شده بود مسئله وحدت حوزه و دانشگاه موردنظر نباشد؛ اما امام خمینی (ره) در این زمینه با هوشمندی موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند و ثمره این ایده را به چشم دیدهایم.
وی افزود: در همین رابطه در دهه ۶۰ شاهد حضور پرشور اساتید بزرگ علومانسانی به قم بودیم و حوزه از نظریات علومانسانی استفاده کرد، همچنین باتوجهبه شرایط جدید و نیازهایی که ایجاد شد، حوزویان بسیاری باانگیزه تکمیل معارف و دانش به دنبال فراگیری علوم در دانشگاهها رفتند.
وی ادامه دادند: از آثار این حسن تعامل میان حوزه و دانشگاه، تألیفات گرانبهایی است که در طول این سالها شکل گرفت و به علاقهمندان علم و معرفت عرضه شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فکر میکنم شخصیت اخلاقی متوازن موجب موفقیت علمای برجسته ما در بحث وحدت میان حوزه و دانشگاه شد؛ این بزرگان تحکمی نبودند، حضور در میان جوانان و مردم برای آنان رسالت بود و اقناعکردن را وظیفه خود میدانستند، اما الان میخواهیم کار خود را انجام دهیم و حقوقمان را بهاصطلاح حلال کنیم.
وی افزود: این بزرگان گوش شنوا داشتند و برخوردشان یکطرفه نبود؛ نسل جوان نمیخواهد تنها شنونده باشد؛ بلکه علاقهمند به بحث دوطرفه و تعاملی است؛ بزرگانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری سیرتشان اینچنین بود و به همین دلیل مخاطبان بسیاری داشتند.
وی با تأکید بر ضرورت علم و اخلاق برای تعامل با نسل امروزی، ادامه داد: بزرگانی که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه موفق بودند، معلومات وسیعی داشتند و در علوم مختلف صاحبفکر و نظر بودند؛ در تحقیقات امروز مشخص شده کسانی که در موضوعات مختلف دارای فهم و دانش باشند، عملکرد بهتری در انجام کار خود خواهند داشت، بنابراین از جمله دلایل موفقیت بزرگان دینی ما فهم و دانش آنان در علوم مختلف بود.
سیمایی صراف گفت: توجه به یک بخش بهتنهایی باعث تقلیلگرایی و مانع تفکر نقادانه است که باید از آن دوری کرد.
وی افزود: تاریخ ایران و اسلام نشان میدهد عالمان ما در علوم و معارف مختلف نظر داشتند و شخصیتهایی همچون علامه طباطبایی (ره) به معنای حقیقی ذوالفنون بودند.
وی ادامه داد: شخصیتهایی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری به مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند و برای ما سرمایه اجتماعی بهجای گذاشتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شخصیتی مانند امام موسی صدر خود را وقف خدمت به مردم لبنان کرد و الگو جامعه شد و یا سید حسن نصرالله حفظ تمامیت ارضی لبنان را دنبال کرد و خدمت به انسانها بدون توجه به قوم و مذهب برای ایشان هدف بود، به همین دلیل در دلها جای گرفت.
وی افزود: مرجعیت ما نیز در طول این سالها فقط محصور در فقه و اصول نبوده و با استفاده از ظرفیتهای مختلف تحت اختیار خود به مردم خدمت کرده است.
وی ادامه داد: بزرگان ما برای مردم الگو شدند؛ چون رسالت خود را انجام دادند، این خدمات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ آن شد.
انتهای خبر /
وی افزود: در همین رابطه در دهه ۶۰ شاهد حضور پرشور اساتید بزرگ علومانسانی به قم بودیم و حوزه از نظریات علومانسانی استفاده کرد، همچنین باتوجهبه شرایط جدید و نیازهایی که ایجاد شد، حوزویان بسیاری باانگیزه تکمیل معارف و دانش به دنبال فراگیری علوم در دانشگاهها رفتند.
وی ادامه دادند: از آثار این حسن تعامل میان حوزه و دانشگاه، تألیفات گرانبهایی است که در طول این سالها شکل گرفت و به علاقهمندان علم و معرفت عرضه شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فکر میکنم شخصیت اخلاقی متوازن موجب موفقیت علمای برجسته ما در بحث وحدت میان حوزه و دانشگاه شد؛ این بزرگان تحکمی نبودند، حضور در میان جوانان و مردم برای آنان رسالت بود و اقناعکردن را وظیفه خود میدانستند، اما الان میخواهیم کار خود را انجام دهیم و حقوقمان را بهاصطلاح حلال کنیم.
وی افزود: این بزرگان گوش شنوا داشتند و برخوردشان یکطرفه نبود؛ نسل جوان نمیخواهد تنها شنونده باشد؛ بلکه علاقهمند به بحث دوطرفه و تعاملی است؛ بزرگانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری سیرتشان اینچنین بود و به همین دلیل مخاطبان بسیاری داشتند.
وی با تأکید بر ضرورت علم و اخلاق برای تعامل با نسل امروزی، ادامه داد: بزرگانی که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه موفق بودند، معلومات وسیعی داشتند و در علوم مختلف صاحبفکر و نظر بودند؛ در تحقیقات امروز مشخص شده کسانی که در موضوعات مختلف دارای فهم و دانش باشند، عملکرد بهتری در انجام کار خود خواهند داشت، بنابراین از جمله دلایل موفقیت بزرگان دینی ما فهم و دانش آنان در علوم مختلف بود.
سیمایی صراف گفت: توجه به یک بخش بهتنهایی باعث تقلیلگرایی و مانع تفکر نقادانه است که باید از آن دوری کرد.
وی افزود: تاریخ ایران و اسلام نشان میدهد عالمان ما در علوم و معارف مختلف نظر داشتند و شخصیتهایی همچون علامه طباطبایی (ره) به معنای حقیقی ذوالفنون بودند.
وی ادامه داد: شخصیتهایی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری به مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند و برای ما سرمایه اجتماعی بهجای گذاشتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شخصیتی مانند امام موسی صدر خود را وقف خدمت به مردم لبنان کرد و الگو جامعه شد و یا سید حسن نصرالله حفظ تمامیت ارضی لبنان را دنبال کرد و خدمت به انسانها بدون توجه به قوم و مذهب برای ایشان هدف بود، به همین دلیل در دلها جای گرفت.
وی افزود: مرجعیت ما نیز در طول این سالها فقط محصور در فقه و اصول نبوده و با استفاده از ظرفیتهای مختلف تحت اختیار خود به مردم خدمت کرده است.
وی ادامه داد: بزرگان ما برای مردم الگو شدند؛ چون رسالت خود را انجام دادند، این خدمات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ آن شد.
انتهای خبر /
نظرات شما