قم فردا گزارش میدهد؛
خودروهای بیکیفیت، عامل اصلی تصادفات مرگبار

تصادفات رانندگی در ایران یکی از دلایل مهم مرگومیر و مصدومیتهای شدید است که یکی از پیامدهای این حوادث معلولیت و ازکارافتادگی است.
همچنین طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی پزشکی قانونی کشور، در ۶ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، ۱۰۰۸۶ نفر جان خود را بر اثر تصادفات جادهای ازدستداده و ۱۹۹۲۶۰ نفر مصدوم شدهاند. تصادفات رانندگی در ایران یکی از دلایل مهم مرگومیر است. اتفاقاتی که شاید با اندکی رعایت قوانین، صبر و حوصله با کاهش چشمگیری روبرو شود.
فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساختها؟
در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جادهای کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کردهاند. یکی از مهمترین و اصلیترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ رانندهای که مهارت زیادی در زمینهی آشنایی با خودرو و نحوهی کنترل آن ندارد، میتواند موجب حوادث مرگ باری در جادهها شود.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر میشود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خوابآور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج میکند، از مهمترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.
در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده بهراحتی چشمپوشی کرد. زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز میدهند؛ بهعنوان نمونه بهجای عبور از خط عابر پیاده و پلهای مخصوص عابران، از وسط خیابان رد میشوند و با این کار میتوانند حادثهساز شوند.
افزون بر عوامل مورد اشاره، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی میکنند، چندشغله هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تأمین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه میکند و تعادل وی را در رانندگی به هم میزند.
رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقهمندی به سبقتهای غیرمجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلبتوجه دیگران از اساسیترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار میروند.
بیاحتیاطی رانندگان از عوامل مهم تصادفات جادهای
این در حالی است که سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان قم با اشاره به عوامل مهم وقوع تصادفات، گفت: در بیشتر تصادفات عامل انسانی مانند بیاحتیاطی، بیدقتی، خوابآلودگی رانندگان و رعایتنکردن قوانین و مقررات، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز دخیل بوده است.
وی ادامه داد: مسئله راه در تصادفات خیلی تأثیرگذار نیست؛ ولی بااینوجود اگر راه مشکل داشته باشد و خودرو هم ایمن نباشد باید احتیاط از سوی راننده رعایت شود تا در صورت بروز مشکلی بتواند روی وسیله نقلیه کنترل داشته باشد.
معلولیت یکی از پیامدهای حوادث رانندگی
حوادث رانندگی موجب شکلگیری مشکلات فراوانی در زمینههای روانی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه میشود. هر چند در نگاه اول مرگ پایان حیات یک فرد یا خانواده در سانحهی رانندگی است؛ ولی آثار روحی و روانی ازدستدادن عزیزان یکی از مشکلاتی است که سالهای سال میتواند بازماندگان آنها را رنج دهد.
تصادفات رانندگی همیشه به مرگ ختم نمیشود؛ یکی از مهمترین پیامدهای این حوادث معلولیت و خانهنشینی افراد است که هزینههای زیادی برای خانواده و جامعه دارد. نگهداری معلولان، مشکلات روحی و روانی آنها و دورماندن افراد آسیبدیده از کار و تحصیل از دیگر پیامدهای تصادف در کشور است.
سالانه حدود ۶۰ هزار نفر به معلولان کشور اضافه میشود
از همین رو فاطمه عباسی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن اعلام پیوستن به پویش نه به تصادفات گفت: جادههای ناایمن، خودروهای غیراستاندارد، خیابانهای غیراستاندارد و بیاحتیاطی در رانندگی در کشورمان، چرخهای برای مرگ و معلولیت در جادهها و شهرها ایجاد کرده است. سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات جادهای جانشان را از دست میدهند و حدود ۶۰ هزار نفر به معلولان کشور اضافه میشود که ۳ هزار نفر از آنها دارای آسیب نخاعی هستند.
وی افزود: یعنی سالانه ۶۰ هزار نفر از نیروی انسانی فعال برای مدتی از عرصه کار و تولید کنار میروند و ۳ هزار تن از این افراد نه فقط دیگر نقشی در چرخه اقتصاد کشور ندارند که خودشان نیازمند دریافت خدمات توانبخشی و حمایتی هستند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس پیمایش شیوعشناسی ناتوانی و آسیب در ایران و بررسی اتیولوژیک آسیبها؛ انجام شده توسط سازمان بهزیستی طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳؛ برآورد میگردد حدود ۴% از افراد دارای معلولیت به علت حوادث ترافیکی دچار معلولیت شده باشند.
۳۷ درصد معلولان آسیب نخاعی بهخاطر تصادفات دچار معلولیت شدهاند
عباسی افزود: از سوی دیگر در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی که شامل افرادی هستند که به سازمان مراجعه میکنند و تحت پوشش قرار میگیرند، حدود ۴۳۰۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت، دارای آسیب نخاعی هستند که بالغ بر ۳۷ درصد از آنها ناشی از تصادفات (جادهای و شهری) است که باتوجهبه هزینه گزاف ناشی از معلولیت برای فرد، خانواده و دولت؛ این آمار باید مورد توجه قرار گیرد.
تصادفات رانندگی سالانه ۶۰ هزار معلول و ۲۰ هزار فوتی برجا میگذارد
همچنین دراینخصوص علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تصادفات جادهای سالانه هزاران کشته و معلول بر جا میگذارد؛ نیاز به فرهنگسازی و نظارت جدی داریم.
وی ادامه داد: تلاشهای زیادی از سوی پلیس راهور و دستگاههای مسئول برای کاهش تصادفات در حال انجام است. یکی از اهداف اصلی، فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت قوانین رانندگی است. به نظر میرسد که عامل انسانی نقش زیادی در تصادفات دارد. با فرهنگسازی و تغییر رفتار رانندگان، میتوان به میزان زیادی تصادفات و مرگومیرها را کاهش داد.
تعداد مصدومان تصادفات نشان از ناایمن بودن خودروها است
وی افزود: سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت میشوند و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم شدید ترافیکی داریم، همچنین حدود ۵۲ درصد از مصدومان حوادث ترافیکی در لحظه تصادف جان خود را از دست میدهند که این موضوع نشاندهنده ناایمن بودن خودروهای کشور است.
بیش از ۵۰ درصد تصادفات ایران ناشی از کیفیت پایین خودروها
باتوجهبه کیفیت خودرو و اینکه ایمنی خودروها بسیار پایین است کارشناسان بسیار سخن گفتهاند و دراینخصوص هم دکتر کاظمیان، رئیس انجمن پزشکان قانونی ایران گفت: مقصر بیش از ۵۰ درصد تصادفاتی که منجر به مصدومیت و یا فوتی میشود کیفیت پایین خودروها است.
درهرحال امیدواریم که در کنار نظارتهای بیشتر توسط پلیس و راهداری، رانندگان هم موارد ایمنی را رعایت کنند تا شاهد تصادفات دلخراش و مرگ هموطنانمان در جادههای کشور نباشیم.
نظرات شما