حضور 60 درصد دانش‌آموزان در «شاد»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ویژه برنامه مدرسه تلویزیونی ایران به مناسبت روز معلم با عنوان «صبحی دیگر»، ضمن تبریک هفته معلم، اظهار کرد: بعد از ورود کرونا، حضور دانش‌آموزان در مدرسه تعطیل شد اما مأموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست؛ بلاخره مجموعه‌ای که برای صد سال آموخته است که از طریق حضور در مدرسه کار کند، اکنون این امکان وجود ندارد و این موضوع، غافلگیری است و نه تنها برای ما و بلکه برای همه دنیاست.

وی با بیان اینکه کرونا 1.5 میلیارد دانش‌آموز و دانشجو را در سطح جهان تحت تأثیر قرار داد و بزرگترین وقفه آموزشی ایجاد شد، گفت: برخی کشورها پایان سال تحصیلی را اعلام کردند اما ما تصور می‌کنیم زمان دانش‌آموزان و عمر آنها مهم است و باید مراقبت کرده و محتوای در نظر گرفته شده به آنها منتقل شود.

حاجی‌میرزایی توضیح داد: در همین راستا از روش‌های مختلف استفاده کردیم که اولین جایی که به ما کمک کرد، شبکه آموزش بود و کمتر از یک هفته محقق شد که اتفاق خیلی خوبی بود و آمار و ارقام شاهد این است که از استقبال خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه معلمان در برنامه زنده آموزشی شرکت کردند و الحمدالله همه کارها به خوبی پیش رفت، اظهار کرد: امروز مشاهده بارگیری‌ها بعد از پخش برنامه حاکی از استقبال برنامه‌های آموزشی تلویزیونی است که نشان می‌دهد 27 میلیون دانلود از سایت‌های مختلف داشته است و این جدا از کسانی است که مستقیم از تلویزیون برنامه‌ها را مشاهده کردند؛ این مسیر خوبی است و نیازمند آن هستیم که ادامه یابد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات آموزش تلویزیونی افزود: برنامه تلویزیونی یکطرفه است و امکان تعامل بین دانش‌آموز و معلمان نیست و امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن موثر نیست، البته شبکه آموزش در برنامه هفت تمهیدی را انجام داد ولی نیازمند بستر دقیق‌تر و کامل‌تر بود.

وی ادامه داد: در این راستا به معلمان فراخوان دادیم و آنها به میدان آمدند و با احساس مسؤولیت و حداقل امکانات کار کردند؛ وزارت آموزش و پرورش یک هرم از رأس به پایین است که در تمام کشور حضور دارد و در این راستا همه مدیران درصدد شناسایی معلمان خلاق بودند و البته برخی معلمان خیلی اتفاقی شناسایی شدند مانند معلمی که روی تخت بیمارستان درس می‌داد که تصویرش منتشر شد.

* به احترام آن معلم قیام کردم

 حاجی‌میرزایی به موضوع مطرح شدن آیلاند توسط یک معلم گفت: وقتی سوابق این معلم را بررسی کردم، به احترام ایشان قیام کردم؛ ایشان یک نمونه ارزنده از مقام معلمی است؛ کسی که 17 سال بود از مقام بازنشستگی‌اش می‌گذشت و طبیعی بود که با این ابزارها آشنا نباشد ولی تمام تلاشش را می‌کرد که با دانش آموزانش ارتباط برقرار کند. 

وی افزود: چون «کرونا عالم‌گیر» است، امکان مقایسه کشورها وجود دارد؛ معلمان ما در معرض آزمایش بودند و سرافراز شدند؛ آنها مسؤولانه بار را به دوش کشیدند و خلاقانه حرکت کردند و بنده به معلان ادای احترام می‌کنم و امیدوام توفیق خدمتگزاری داشته باشم.

* چه کاری به جای ایجاد «شاد» باید انجام می‌دادیم؟ 

وزیر آموزش و پرورش درباره دلیل ایجاد شبکه «شاد»، اظهار کرد: با احترام به همه عزیزان که نکاتی را درباره شاد مطرح می‌کنند و می دانم با صدق نیت در این میدان وارد شدند، چند نکته را عرض کنم؛ ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ یک راه این است که مدارس را تعطیل کنیم و اگر این تعطیلی، یک هفته تا 10 روز باشد قابل اغماض است ولی دو ماه را نمی‌توانیم از دست بدهیم.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم آموزش تلویزیونی انجام شد و معلمان هم وارد کار شدند اما ما به عنوان مسؤول باید اطمینان حاصل کنیم چه تعداد دانش‌آموز برنامه‌ها را می‌بیند و چقدر محتوا را آموزش دیدند پس نیازمند برنامه‌ای بودیم که اطلاع کامل داشته باشیم.

* نگفتیم کسی خود را به زحمت بیندازد

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: به دنبال ایجاد محیطی در فضای مجازی بودیم که همان محیط واقعی مدرسه را در آن داشته باشد؛ و البته همان موقع که این ایده را داشتیم، می‌دانستیم که نمی‌تواند همه دانش‌آموزان را پوشش دهد.

وی درباره مشکلات برخی خانواده‌ها در دسترسی به تلفن همراه، گفت: نگفتیم آن فردی که در توان اقتصادی‌اش نیست، خود را به زحمت بیندازد بلکه گفتیم هر کسی می تواند انجام دهد و تاکنون 60 درصد دانش‌آموزان و بیش از 96 تا 97 درصد معلمان وارد سامانه «شاد» شدند و همچنین 70 درصد کلاس‌های درس شکل گرفته است.

* آموزش حضوری با فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطق عشایری و روستایی 11 استان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش کردیم، مشکلات «شاد» کم شود به عنوان مثال روی تلفن همراه‌‌ها نصب شود، افزود: برای آن دسته از دانش‌آموزانی که نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند، به مدیران گفتیم از مسیرهای دیگر تداوم آموزش داشته باشند و مسیر جایگزین را پیش‌بینی کردیم؛ همین برنامه آموزش تلویزیون، تلویزیون محلی، آموزش رادیویی، تولید بسته های آموزشی(خودآموز شامل سؤالات و تکالیف) از جمله بود؛ خود را نسبت به همه دانش‌آموزان مسؤول می‌دانیم و راضی نیستیم که خانواده‌ای خود را به مشقت بیندازد.

وی به آموزش حضوری به دانش‌آموزان نیز اشاره کرد و گفت: دیروز گزارشی گرفتم که معلمان 11 استان در مناطقی که عشایری و روستایی است، حضوراً با فاصله‌گذاری اجتماعی به دانش‌آموزان درس می‌دهند و حدود 10 هزار تا 15 هزار دانش‌آموز از این طریق آموزش می‌بینند.

* تهیه تلفن همراه برای دانش‌آموزان توسط برخی نهادهای خیریه و تشکل‌های مردمی

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: کرونا به رغم تهدیدات، ظرفیت هایی را آشکار کرد که یکی از ظرفیت‌ها، آموزش تلویزیون و آموزش مجازی است و این حادثه موجب شد که این ظرفیت‌ها فعال شود.

وی با اشاره به آموزش در فضای مجازی، ادامه داد: اگر مجددا با این پدیده کرونا در پاییز مواجه شویم باید آماده باشیم و برای اینکه غافلگیر نشویم باید تست کنیم و برنامه‌ریزی و اقدام کنیم مثلا برای آن دسته از دانش‌آموزانی که گوشی ندارند، کاری کنیم؛ در این راستا برخی نهادهای خیریه به میدان آمدند و تشکل‌های مردمی، کارهای بزرگی را انجام می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش بزرگترین عائله را دارد؛ این وزارتخانه با یک میلیون فرهنگی و معلم، 15 میلیون دانش‌آموز و خانواده آنها در ارتباط است و دائم در منظر ارزیابی آنها قرار دارد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19042
اخبار مرتبط

نظرات شما