قم فردا گزارش می‌دهد؛

افزایش ۴۰۰ درصدی فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت در قم

تصادفات موتورسیکلت در قم همواره در صدر اخبار این استان است و در تیرماه سال جاری شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت در قم بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» موتورسیکلت این روزها تبدیل به یکی از وسایل اصلی حمل و نقل در استان قم شده است طبق پیگیری‌های خبرنگار ما در تیرماه سال جاری فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت‌ها در استان قم افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است.

چراغ‌قرمز برای موتورسیکلت نیست!

بدون تعارف یکی از متخلف‌ترین گروه‌ها در شهر قم موتورسیکلت‌سواران هستند و بسیاری از شهروندان از این مسئله گلایه دارند بسیاری از موتورسیکلت‌سواران چراغ‌قرمز را متعلق به خودشان نمی‌دانند و به‌راحتی از آن عبور می‌کنند.

با وجود اینکه پلیس راهور استان قم در مناسبت‌ها و مراسم‌های مختلف کلاه ایمنی رایگان به موتورسیکلت‌سواران اختصاص داده است؛ اما در سطح شهر قم موتورسیکلت‌سواران کمی مشاهده می‌کنیم که کلاه ایمنی استفاده کنند.

همچنین تردد موتورسیکلت در پیاده‌رو که یک خط‌قرمز برای امنیت عابران پیاده است  در قم به‌هیچ‌عنوان رعایت نشده و بسیاری از موتورسیکلت‌سواران پیاده‌رو را محل تردد امن خود قرار داده‌اند تا هم از ترافیک خیابان فرار کنند و هم در خلاف جهت خیابان بتوانند به‌راحتی در پیاده‌رو تردد کنند.

از طرفی حرکت خلاف جهت موتورسیکلت‌سواران تبدیل به یک امر عادی شده است تا جایی که خودروهای عبوری برای عدم برخورد با این موتورسیکلت‌ها مجبور به توقف و یا تغییر مسیر ناگهانی می‌شود.

افزایش تردد با موتورسیکلت در قم 

با توجه به اینکه استان قم قطب تولید موتورسیکلت است به‌تبع آن  استفاده از موتورسیکلت برای حمل و نقل و جابه‌جایی در قم به‌شدت در حال افزایش است.

در بازه‌های زمانی مختلف پلیس راهور استان قم طرح‌های بسیاری برای کاهش تصادفات موتورسیکلت‌سواران اجرا می‌کند از جمله این‌ها آموزش‌های مختلف، اهدای کلاه ایمنی و توقیف موتورسیکلت‌های متخلف در شهر قم است.

بسیاری از شهروندان درخواست اجرای همیشگی توقیف و برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف را دارند با توجه به وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها در قم به نظر توقیف هر موتورسیکلت متخلف باعث نجات جان هم راکب آن و هم بقیه شهروندان است.

نگرانی والدین دانش آموزان از تردد موتورسیکلت سواران 

قمی یکی از والدین که دارای فرزند دانش‌آموز است در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: موتورسیکلت‌سواران در شهر قم بسیار بی‌قانون تردد می‌کنند و هیچ توجهی به عابران پیاده ندارد و همواره یکی از نگرانی‌های من هنگام رفتن فرزندم به مدرسه موتورسیکلت‌سواران هستند.

شهروند قمی بیان داشت: تردد موتورسیکلت‌سواران در پیاده‌روهای قم تبدیل به امر عادی شده است و در صورت اعتراض هم به موتورسیکلت‌سواران برمی‌خورد که چرا نسبت به تردد آنها در پیاده‌رو گلایه کردیم.

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از  موتورسیکلت‌سواران علاوه بر اینکه در خیابان بدون توجه به قوانین تردد می‌کنند در کوچه‌ها نیز با سرعت حرکت می‌کند که باعث به خطر افتادن جان کودکان در این ایام تابستان که بیشتر در کوچه مشغول بازی هستند می‌شود.

قمی اضافه کرد: طرحی که در آن پلیس راهنمایی و رانندگی موتورهای متخلف را توقیف می‌کند طرح بسیار خوبی است؛ زیرا قبل از همه باعث نجات جان خود موتورسیکلت‌سوار می‌شود و بعد از آن جان بقیه شهروندان حفظ می‌شود من فکر می‌کنم اگر هر موتورسیکلت‌سواری که در تصادفات فوت شده قبل از آن در این طرح‌ها موتور او توقیف شده بود الان زنده بود پس والدین باید از طرح‌های پلیس حمایت کنند.

موتورسیکلت یکی از اصلی‌ترین بحران‌ها در شهر قم 

احمدی دیگر شهروند قمی در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: به نظر یکی از اصلی‌ترین بحران‌ها در شهر قم موتورسیکلت‌سواران متخلف هستند کافی است در ساعات غروب سری به سطح شهر قم مخصوصاً مرکز شهر قم بزنید آنجا عمق فاجعه را مشاهده می‌کنید.

وی اضافه کرد: موتورسیکلت‌سواران تصور می‌کنند چراغ‌قرمز و قوانین راهنمایی و رانندگی فقط برای خودروها وضع شده است حرکات مارپیچ و حرکت خلاف جهت توسط راکبان موتورسیکلت یک معضل اصلی در سطح شهر قم شده است.

خسارت به خودروها توسط موتورسیکلت‌ها 

شهروند قمی بیان داشت: موتورسیکلت‌سواران برای اینکه از ترافیک نجات پیدا کنند در بسیاری از اوقات طوری تردد می‌کنند که به ماشین‌هایی که پشت چراغ‌قرمز مانده‌اند نیز خسارت وارد می‌کنند و گاهی اصلاً به آن توجه نمی‌کنند و به مسیر خود ادامه می‌دهند.

احمدی تأکید کرد: پلیس راهور باید طرح‌های مقابله با این متخلفان را ادامه دهد گاهی بیان می‌شود موتور وسیله قشر ضعیف جامعه است و توقیف آن باعث می‌شود به این قشر آسیب وارد شود این مسئله اصلاً توجیه خوبی نیست، نمی‌توان به بهانه اینکه راکب موتورسیکلت از قشر ضعیف جامعه است حق تخلف و به خطر انداختن جان و مال مردم را دارد.

مزاحمت موتورسیکلت‌ها برای اتوبوس‌های درون شهری 

محمدعلی شجاعی یکی از رانندگان شرکت واحد  قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با گلایه از رفتار برخی از موتورسیکلت‌سواران در سطح شهر هنگام تردد و عبور از کنار اتوبوس‌های درون‌شهری اظهار داشت: موتورسیکلت‌سواران طبق قانون اجازه ندارند از هر سمتی که بخواهند سبقت بگیرند، آن‌ها در هنگام سبقت دقت داشته باشند و از سمت چپ اتوبوس‌ها سبقت بگیرند‌ زیرا این مسئله هم باعث حفظ جان خود آن‌ها می‌شود هم مزاحمتی برای رانندگان اتوبوس ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: در فصل‌های سرد سال یک تخلف حادثه‌ساز دیگر توسط راکبان موتورسیکلت رخ می‌دهد و موتورسیکلت‌سواران برای اینکه از سردی هوا حفظ شوند دقیقاً پشت اتوبوس‌ها حرکت می‌کنند که راننده هیچ دیدی نسبت به آنها ندارد؛ اما در ترمزهای ناگهانی و حتی توقف‌ها ممکن است این موتورسیکلت‌سواران دچار حادثه و سانحه شود.

در بررسی‌های میدانی خبرنگار ما مشخص شد بسیاری از موتورسیکلت‌سواران که تخلف می‌کنند عجله را عامل اصلی این رفتار خود می‌داند که بسیاری از آنها دارای خودرو و وسیله شخصی نیز هستند؛ اما برای اینکه زودتر به مقصد برسند از موتورسیکلت استفاده می‌کنند.

همچنین با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی این روزها پیک‌های موتوری در سطح اکثر شهرها ترددهای زیادی دارند که در قم نیز از این مسئله مشاهده می‌شود که برخی از آنها معتقدند اگر قوانین راهنمایی رانندگی از جمله چراغ‌قرمز را رعایت کنند نمی‌توانند در روز کاسبی زیادی داشته باشند و یا کالای موردنظر را به‌موقع به مقصد برسانند.

معضل تک‌چرخ زدن

علاوه بر تخلفاتی که مورد انتقاد شهروندان بود متأسفانه باید معضل تک‌چرخ زدن وسط خیابان نیز به دیگر تخلفات برخی از راکبان موتورسیکلت نیز اضافه کرد.

به نظر مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث کاهش تخلفات راکبان موتورسیکلت شود خانواده‌ها و افزایش فرهنگ شهروندی است همچنین به نظر قانون باید رفتارهای سخت‌گیرانه‌تری نسبت به تخلفات موتورسیکلت‌سواران اعمال کند.


انتهای خبر/170

 
http://qomefarda.ir/54876
اخبار مرتبط

نظرات شما