دستیابی به فناوری تولید سازه های فوق سبک فولادی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سازه‌های سبک فولادی LSF که از مقاطع سرد نورد شده فولادی ساخته می‌شود در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای در تولید صنعتی انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی به کار می‌رود.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از این فناوری علاوه بر این که سرعت کار را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، منجر به کاهش قابل توجه وزن فولاد مصرفی در سازه و در نتیجه کاهش هزینه‌ها می‌شود؛ دستاوردی که در سال‌های اخیر در جهان مورد اقبال قرار گرفته است.

این بار به کمک محققان اصفهانی این فناوری، برای ساخت سازه‌های تجهیزات ایستگاه‌های فوق توزیع و انتقال برق، که از بخش‌های زمان بر و مهم توسعه صنعت برق کشور به شمار می‌آید مورد توجه قرار گرفته است.
 
عملیاتی شدن یک طرح تحقیقاتی در صنعت برق
 
امین مقدس معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: طرح تحقیقاتی"طراحی و اجرای سازه‌های تجهیزات ایستگاه‌های فوق توزیع با استفاده از سازه‌های سرد نورد شده فولادی" بر اساس تفاهم نامه بین دانشگاه اصفهان و شرکت برق منطقه‌ای اصفهان به منظور طراحی و ساخت سازه‌های تجهیزات فوق توزیع انتقال نیرو اجرا و در سال ۱۳۹۷ طرح تحقیقاتی برگزیده وزارت نیرو معرفی شد.

او افزود: به دنبال کسب نتایج موفقیت آمیز این طرح و تصویب آن در کمیته تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، مقرر شد سازه‌های تجهیزات ایستگاه ۶۳ به ۲۰ کیلو ولت سفید دشت با استفاده از سیستم LSF اجرا شود.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در ادامه گفت: این طرح محصول همکاری دانشگاه و صنعت است و طبق اطلاعات اولیه و نتایج استفاده از سازه‌های سبک در صنعت برق می‌توان گفت اولین بار در دنیا استفاده می‌شود و امیدواریم از این فناوری در صنعت برق کل دنیا بهره گیری شود.
 
دستیابی به فناوری تولید سازه های فوق سبک فولادی/ثمره پیوند صنعت و دانشگاه در اصفهان
 
کاهش ۵۰ درصدی وزن فولاد مصرفی

مهران عباسی کارشناس ارشد سازه و مجری طرح در خصوص مراحل اجرایی گفت: بعد از طراحی سازه‌ها توسط نرم افزار‌های تخصصی از جمله انسیس و در نظر گرفتن مد‌های کمانش و تنش‌های پسماند و تغییر شکل‌های اولیه در این مقاطع نقشه‌های ساخت ترسیم و برای ساخت به کارخانه ارسال می‌شوند.

او گفت: در سازه‌های معمولی از نبشی‌هایی با ضخامت شش میلیمتر و گاه هشت میلیمتر استفاده می‌شود که با طراحی جدید موفق به کاهش ضخامت تا ۲.۵ میلیمتر شدیم و همین سبب کاهش ۵۰ درصدی وزن فولاد مصرفی می‌شود.

این کارشناس ارشد سازه گفت: با استفاده از فولاد سرد نورد شده وزن سازه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد، به عنوان مثال وزن سازه معمول CT برابر ۱۳۴ کیلوگرم است که با جایگزینی فولاد سرد نورد شده، وزن آن به ۸۲ کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند و این مقدار نشان دهنده کاهش ۳۹ درصدی فولاد مصرفی است.
 
دستیابی به فناوری تولید سازه های فوق سبک فولادی/ثمره پیوند صنعت و دانشگاه در اصفهان

دستاوردی با قابلیت صادرات فناوری

مهران زینلیان مجری طرح و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: ۹ تیپ سازه‌ای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و به جای استفاده از فولاد گرم نورد شده، از سازه‌های LSF استفاده شد.

او گفت: با استفاده از فولاد سرد نورد شده به صورت میانگین وزن سازه‌ها در یک پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت فوق توزیع، تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد که همین موضوع سبب تحول بزرگی در حمل و نصب این سازه‌ها و کاهش قابل توجه هزینه‌های تمام شده پروژه‌های صنعت برق در بخش ایستگاه‌های فوق توزیع و انتقال می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: این طرح با کمک جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه اصفهان به ثمر نشسته و برونداد‌های علمی خوبی در مجلات بین المللی ISI داشته و مقالاتی نیز در این خصوص به چاپ رسیده است.

زینلیان کاهش مشکلات مالی اجرای طرح‌ها را از دستاورد‌های مهم این طرح خواند و گفت: سازه‌های سرد نورد شده فولادی هم اکنون در کشور ما در بخش ساختمان به طور قابل توجهی در حال استفاده است و به این نتیجه رسیده ایم که بعد از صنتع برق این فناوری را می‌توان در سازه‌های وزارت نفت و سازه‌های صنعتی نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و فولاد سازی هم استفاده کرد.

او تاکید کرد: این فناوری با کمک به کاهش هزینه ها، می‌تواند برگ برنده‌ای برای وزارتخانه‌های نیرو و برق در پیروزی در مناقصات بین المللی باشد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/23824
اخبار مرتبط

نظرات شما