هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران تا چند سال آینده

طبق اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های آتی چند فرودگاه فعال کشور به عنوان برنامه پایلوت اولیه هوشمند خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فراهم کردن ابزار‌ها و زیرساخت‌ها برای تحقق حمل‌ونقل هوشمند یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که همه کشور‌ها به آن توجه ویژه دارند. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند این زیرساخت‌ها را به شکلی اصولی و صحیح کنار هم قرار دهد تا مسیر تحقق صنعت حمل‌ونقل هوشمند در کشور تسهیل شود.

حرکت به سمت هوشمندسازی در ابعاد مختلف زندگی دیجیتالی عصر امروز امری اجتناب ناپذیر است. صنعت حمل‌ونقل نیز از این امر مستثنی نیست و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای هوشمند شدن این صنعت یک ضرورت و اقدامی ثروت‌زا برای کشور‌ها است. یکی از اجزای این صنعت، حوزه هوافضا است که هوشمندسازی آن نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف آن است. بخش‌هایی، چون فرودگاه‌ها، صنعت تعمیر و نگهداری و غیره.

در این میان فرودگاه‌های هوشمند نیز به عنوان قلب تپنده حمل‌ونقل و بخشی از یک شهر هوشمند و پیشرفته محسوب می‌شوند. هوشمندسازی در هر عرصه‌ای همیشه همراه با دو مقوله کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری همراه است.

بسته به امکانات قابل پیاده‌سازی در یک فرودگاه تعریف هوشمندسازی می‌تواند تغییر کند؛ اما به صورت کلی زیربنای این عمل داشتن پایگاه داده مناسب در بستر اینترنت اشیا و کنترل بیشتر دستگاه‌ها از راه دور مانند سیستم‌های تهویه، گیت‌ها، مدیریت منابع انرژی ... است.

فناوری‌های موجود در یک فرودگاه هوشمند عبارت است از «اینترنت اشیا»، «یادگیری ماشین»، «هوش مصنوعی»، «زنجیره بلوکی»، «پردازش تصویر» و ....

چند سالی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه کارگروه هوشمندسازی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در حال تسهیل روند هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران است و در سال‌های آتی چند فرودگاه فعال کشور به عنوان برنامه پایلوت اولیه هوشمند خواهند شد.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27649
اخبار مرتبط

نظرات شما