دست بلند باور ۳۷۳ که ۳۰۰ هدف را به‌طور همزمان رهگیری می‌کند چه نام دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح آن در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون توانسته‌اند دستاورد‌های مهمی در حوزه تجهیزات و ارتقای توان رزمی به دست آورند.

خودکفایی و ایجاد قدرت درون‌زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

همه این دستاورد‌ها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیرو‌های مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

پیشرفت سامانه‌های پدافند هوایی ایران اینک به مرحله بی‌نیازی نزدیک شده، ولی ظاهرا این پایان کار نیست و ایران گام‌هایی در جهت صعود کم سابقه در حوزه سامانه‌های پدافندی برداشته است. این در حالیست که ساخت سامانه باور ۳۷۳ در کم‌تر از ۱۰ سال تکمیل و اجرایی شده است؛ بنابراین حال که ایران به بالاترین سطح فناوری دفاعی در حوزه پدافند هوایی دست یافته است، از این پس در مدت زمان کوتاه‌تری قادر خواهد بود که محصولات باکیفیت‌تری را تولید کند. به معنای دیگر ایران در مرز علم پدافندی روز دنیا در حال حرکت است و هر لحظه باید منتظر اعلام یک خبر و دستاورد جدید دفاعی در این حوزه بود.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپاد‌ها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

این پیشرفت‌ها در افزایش سطح پوشش راداری کشورمان نیز مشهود است به نحوی که پدافند هوایی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پوشش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نقطه، گستردگی فراگیر و کارآ بودن خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است. یکی از ابزار‌های این رصد و پایش رادار‌ها هستند که صنایع دفاعی کشورمان نمونه‌های متنوعی از آن‌ها را طراحی و تولید و همچنین کاربردی کرده‌اند.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

باور ۳۷۳ با چه راداری اهداف را ردگیری می‌کند؟

سامانه باور ۳۷۳ یک سامانه برد بلند و برترین سامانه بومی ایران در حوزه پدافندی است که ۳۱ مردادماه سال ۹۸ در روز صنعت دفاعی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان رونمایی و به نیروی پدافند هوایی ارتش الحاق شد.

موشک: صیاد ۲، ۳ و صیاد ۴.

حداکثر برد کشف: ۳۲۰ کیلومتر.

حداکثر برد رهگیری: ۲۶۰ کیلومتر.

حداکثر برد درگیری: ۲۰۰ کیلومتر.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

حداکثر ارتفاع درگیری: ۲۷ کیلومتر.

قابلیت کشف همزمان: ۳۰۰ هدف.

قابلیت رهگیری همزمان: ۶۰ هدف.

قابلیت درگیری همزمان: ۶ هدف.

نوع رادار: معراج ۴ از انواع رادار‌های کنترل آتش بُرد بلند آرایه فازی.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

مزیت: شناسایی ۳۰۰ هدف در فاصله ۳۵۰ کیلومتری توسط رادار این سامانه، در حالی که سامانه اس ۳۰۰ روسی توان شناسایی ۱۰۰ هدف در برد ۳۰۰ کیلومتری را دارد. البته دیگر مزیت این سامانه پدافندی توان هدف گیری ۹ هدف به طور همزمان است که در اس ۳۰۰ به ۶ هدف و در پاتریوت به یک هدف می‌رسد.

خودروی حامل: خودروی تاکتیکی ذوالفقار.

سامانه باور ۳۷۳ از چند رادار مختلف برای کشف، شناسایی و ردگیری اهداف مختلف استفاده می‌کند. اجزاء سامانه راهبردی باور-۳۷۳ عبارت است از؛ رادار کشف و شناسایی اهداف و رادار سمت چپ رادار ردگیری اهداف است، مرکز فرماندهی و کنترل هر آتشبار است و پرتابگر چهار فروندی پنج محوره در تصویر پائین سمت چپ قابل مشاهده است.

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

یکی از این رادارها که در یکی از نمایشگاه های دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر روی خودروی ظفر به نمایش در آمده بود، رادار ردگیری اهداف با برد متوسط به بالا است که وظیفه ردگیری اهداف هوایی و موشک‌های بالستیک را دارد. 

دست بلند باور ۳۷۳ در رهگیری اهداف چه نام دارد؟

رادار ردگیری باور ۳۷۳ از انواع رادار‌های آرایه فازی و متحرک به شکل مستطیل است که برد آن در بازه ۵ تا ۳۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود و قادر است تا  ۱۰۰ هدف با سرعت‌های ۵۰ تا ۲۸۰۰ متر بر ثانیه را ردگیری کند.   این رادار قابلیت چرخش مکانیکی در صفحه افقی برای پوشش ۳۶۰ درجه اطراف را داراست و جستجوی آن در راستای عمودی نیز با چرخش الکترونیکی امواج به انجام می‌رسد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/28155
اخبار مرتبط

نظرات شما