مشاور معاون سیمای سازمان صدا و سیما:

پیوست های قوی در حوزه رسانه و هیئت وجود ندارد/هیئت ها در عرصه مخاطب شناسی و موقعیت شناسی وارد شوند

کارشناس رسانه و مشاور معاون سیمای سازمان صدا و سیما با اشاره به عدم شکل گیری پیوست های قوی در حوزه رسانه و هیئت، گفت: هیئت ها در عرصه مخاطب شناسی و موقعیت شناسی وارد شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید محمدرضا خوشرو در میزگرد راهکارهای بازنمایی رسانه ای اقدامات هیئات مذهبی در بحران کرونا که در دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به ایجاد دوگانه و دوقطبی دین و سلامت اظهار داشت: این دوگانه دین و سلامت از ابتدای کرونا در سطح جهان شکل گرفت و در هرجای جهان واکنش های مختلفی به این پدیده وجود داشت.
وی ادامه داد: ادیان و متدینین جهان با گرایش های مختلف، واکنش های خاصی به این مساله داشتند. ازآنجایی که قالب رسانه های دنیا سکولار هستند به دنبال تشدید مفهوم تعارض دین و سلامت بودند، تلاش های خاصی در این زمینه شروع شد.
ایجاد چالش های جدید توسط رسانه های معاند در کشور
مشاور معاون سیمای سازمان صدا و سیما افزود: با توجه به اینکه معاندین این حوزه از نظر تکنیک های رسانه ای و عملیات روانی با قدرت کار می کردند، کشور با چالش های مختلفی مواجه کردند تا جایی که در ابتدای کرونا درب های حرم ها نیز بسته شد.
وی تصریح کرد: این دوگانه در پیش از محرم امسال به دوگانه هیئت سلامت مبدل شد. و روی این موضوع کار کردند که هیئت ها تشدید کننده سلامت هستند.
ایجاد دوگانه هیئت و سلامت در محرم امسال توسط معاندین
خوشرو در ادامه بیان داشت: جالب بود که چگونه معاندین به موضوع هیئت پرداختند. برای هیئتی ها هم بسیار جذاب بود که هیئت های شب اول و دوم آنها به تیتر اول رسانه های آن سوی آب مبدل شد. پیامدها و تاثیرات هیئت در جامعه ایران به حدی قوی بود که آنها را به صرافت واداشت که این تشکلی که شکل لوکیشن و تشکل مردمی پیدا کرده است را تخریب کنند.
وی خاطرنشان کرد: از منظر عملیات روانی نیز به حدی به موضوع هیئت پرداخته شده است که تکنیک های جدیدی نیز به کار گرفته می شود. در گذشته کم کاری ها در هیئت ها پخش می شد اما در تکنیک های جدید عذرخواهی هیئت ها هم از طریق رسانه های معاند پخش می شود.
این کارشناس رسانه ادامه داد: موضوع زیارت، هیئت و عزاداری و سوگواری نیز مساله جدیدی نیست و ما نیز به تازگی به این مساله نرسیدیم و کنشگران مسائل مذهبی همواره به دنبال مناسک مجازی و.. بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که هیئت ها به فهم رسانه ای اهمیت می دهند و اینکه در این زمینه چه بایسته ها و موضوعاتی را باید مورد توجه قرار دهند.
عدم شکل گیری  پیوست های قوی در حوزه رسانه و هیئت
خوشرو با اشاره به اینکه هنوز پیوست های قوی در حوزه رسانه و هیئت شکل نگرفته است، ابراز داشت: هیئت ها باید پیوست رسانه ای برای خود داشته باشند. هنوز پیوست رسانه ای به بسیاری از هیئت ها نرسیده است. بسیاری از معاندین بیشتر به فضاهای هیئت کوچک می روند و آنها را بازنمایی می کنند.
وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از فعالان مذهبی نیز توجهی به این پیوست ها ندارند و سخنانی بیان می شود که از برخی از افراد بعید است.برخی هم بدون توجه به این مسایل تصاویر وهن آمیزی را شکل می دهند که قطعا بهترین خوراک برای رسانه های معاند خواهد بود و حتی مردم ما را نیز متاثر می کند. وقتی این مباحث در خصوص بازنمایی هیئت و عزاداری بیان می شود باید گفت که هیئت ها باید به هر شکلی که دور از افعال غیر شرعی است باید برگزار شوند.
هیئت ها در عرصه مخاطب شناسی و موقعیت شناسی وارد شوند
مشاور معاون سیمای سازمان صدا و سیما در ادامه افزود:  اگر مخاطب شناسی و موقعیت شناسی نداشته باشیم هم در حوزه بازتاب رسانه ای مشکل خواهیم داشت و هم در عرصه مهندسی پیام به مشکل خواهیم خورد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28221
اخبار مرتبط

نظرات شما