دانشیار مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم در گفتگو با قم فردا:

نبودن تعریف و تفکیک دقیق میان فضای مجازی و خانواده، آسیب‌های جدی بر پیکر خانواده زده است

دانشیار مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به آسیب های فضای مجازی گفت: نبودن تعریف و تفکیک دقیق میان فضای مجازی و خانواده، آسیب‌های جدی بر پیکر خانواده زده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدحسین هاشمیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اهمیت خانواده و ضرروت توجه به این نهاد مهم و حیاتی اظهار داشت: در عرصه سیاست‌گذاری خانواده، دچار نوعی آشفتگی نهادی و سازمانی هستیم به طوری که در دوگانه نهاد خانواده و نهاد بازار ما نتوانستیم در آن توازن به وجود آوریم.

وی ادامه داد:  در نگاه به بازار و اقتصاد و اولویتی که به آن بخشیدیم، به بهانه گفتمان توسعه، خانواده را تضعیف کردیم و زن را از خانواده جدا کرده و در بازار کار بردیم که یکی از تبعات آن، کاهش جمعیت بود.

هاشمیان تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم برای جمعیت، سیاست‌گذاری کنیم، باید هم دوراندیشی داشته باشیم و هم نگاهمان به شخصیت زن، نگاه خانواده محور باشد، وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم، می‌بینیم ریشه در بازار و نگاه به اقتصاد است.
وی افزود:  وقتی از زن خانه‌دار حمایت نمی‌شود، او برای هویت بخشی به خود، وارد بازار کار می‌شود و برای جبران، مشوق‌هایی را به زنان می‌دهیم که فرزندآوری داشته باشند.

کارشناس حوزه خانواده تاکید کرد: بین نهاد خانواده و تعلیم و تربیت، به‌ویژه در نهاد دانشگاه نیز باید توازن برقرار شود، به‌هرحال در این فضا به میزان زیادی این توازن را با توسعه آموزش‌های عالی در حوزه زنان و محدود کردن فرصت‌های ازدواج از بالا بردن سن آن، بر هم زدیم.

وی ادامه داد:  امروزه افزون بر دانشگاه‌ها، در حوزه‌های خواهران نیز بسیاری از خانم‌هایی که طلبه می‌شوند، عملاً سن ازدواج را بالا می‌برند، این نشان می‌دهد که در موازنه تعلیم و تربیت و نهاد خانواده با اقدامات و اشتباهات سیاستی روبه‌رو هستیم که راه‌حل در اصلاح نظام تعلیم و تربیت است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این نظام تعلیم و تربیت در ذات خود حتی در مدرسه مهارت‌ها را درست یاد نمی‌دهد. نه به پسر آموزش درست داده می‌شود که تربیت شود تا بتواند برای خانواده مانند دژ باشد و نه دختران را در مقاطع مختلف تحصیلی، با مهارت‌های زن بودن آشنا می‌کند.

وی با بیان این که نهاد دیگری که باید به مناسبات آن با خانواده اندیشید و این مناسبات را با آن بازاندیشی کرد،، نهاد رسانه است.، گفت : بسیاری از ضعف‌ها و مسائلی که در حوزه خانواده ایجاد می‌شود، به جهت ضعف در سیاست‌گذاری رسانه است.

هاشمیان خاطر نشان کردک  اگر می‌خواهیم مسائل نهاد خانواده حل شود، بدون حل شدن جهت‌گیری‌های رسانه‌ای، تصویرسازی‌ها و هنجار سازی که از زن مطلوب می‌کنیم، باید بازنگری شود، نبودن فرزند یا حضور کم‌رنگ آن‌ها (یک یا دو فرزند) و تخریب ارتباط کلامی و رفتاری زوجین در سریال‌های طنز، رابطه میان زن و شوهر و خانواده را تخریب می‌کندکه البته امروزه با توسعه شبکه‌های اجتماعی، این مسئله بغرنج‌تر شده است.
وی با بیان این که نبودن تعریف و تفکیک دقیق میان فضای مجازی و خانواده، آسیب‌های جدی بر پیکر خانواده زده است ، ابراز داشت: سال گذشته بود که چت نوجوان چهارده‌ساله با یک بلاگر در ترکیه شوک بسیار سنگینی را به فضای جامعه وارد کرد ، باید کاری برای نجات خانواده کرد و در این میان  به‌هرحال، تعریف این مناسبات و استفاده از ظرفیت‌های رسانه باید جدی گرفته شود.

هاشمیان در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: تعریف مناسبات سیاست و خانواده بسیار مهم است. خانواده باید از تیررس اهداف سیاسی و انتخاباتی دور شود. از منظر دینی، خانواده مقدس‌ترین نهاد است. تعریف این بسیار مهم است. اگر دولت باید در این زمینه ورود کند، شاید در کوتاه‌مدت درست باشد، اما در درازمدت درست نخواهد بود و برای حل بحران جمعیت رویکرد ما باید اجتماعی و فرهنگی باشد و خود جامعه باید به این رشد برسد که بحران جمعیت یک مسئله جدی است و باید حل شود.


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/29369
اخبار مرتبط

نظرات شما