قم فردا گزارش می دهد؛

علت آب گرفتگی معابر قم هنگام بارندگی

زیر ساخت های شهری قم ظرفیت جمعیت ساکن را ندارد از جمله زیرساخت‌های مهم مانند فاضلاب و سیستم هدایت روان آب‌ها هنوز عملکرد مطلوبی ندارد و همین مسئله معضلاتی مانند آب گرفتگی معابر هنگام بارندگی را به وجود می آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،معضل آب گرفتگی در معابر قم مربوط به امروز و دیروز نیست و سال هاست این مشکل در معابر سطح شهر قم وجود دارد البته آب گرفتگی در معابر هنگام بارندگی های رگباری در فصل پاییز تا حدودی طبیعی است اما گاهی این آب گرفتگی ها فراتر از یک آب گرفتگی معمولی است و باعث اخلال در رفت و آمد می شود.

زیر ساخت های شهری قم ظرفیت جمعیت ساکن را ندارد از جمله زیرساخت‌های مهم مانند فاضلاب و سیستم هدایت روان آب‌ها هنوز عملکرد مطلوبی ندارد و همین مسئله معضلاتی مانند آب گرفتگی معابر هنگام بارندگی را به وجود می آورد.

کارشناسان معتقدند یکی از ضعف‌های این حوزه که مانع هدایت روان و طبیعی آب‌ها می شود، مسدود بودن انتهای بسیاری از انهار شهری و عدم اتصال آنها به یک دیگر است و عرض و عمق نهرهای اصلی و فرعی در محلات قم نیز کم عرض است و گنجایش توسعه شهری سالهای گذشته را ندارد و همین مساله در زمان بارندگی به یک معضل حادتر تبدیل می‌شود.

از طرفی باید گفت که کانال ها و جوی های آب در سطح شهر قم برای جمع آوری آب باران ساخته شده است اما متاسفانه این مهم توسط مردم نادیده گرفته می شود

شهروندان  باید در فصول مختلف فاضلاب داخل منزلشان را به چاه منزل خود هدایت کنند یا چنانچه به سیستم  فاضلاب شهری متصل هستند فاضلاب را به این سیستم هدایت کنند فاضلاب آشپزخانه و سرویس های دیگر نباید و به کانال های داخل کوچه ها و خیابان ها ریخته شود چون علاوه بر بحران آب گرفتگی در زمان بارش ها باعث آلودگی می شود.

 
همچنین به گفته کارشناسان آب فاضلاب منازل  قلیایی است و باعث از بین رفتن آسفالت و جداول معابر کوچه ها می شود که در این زمینه شهروندان باید از هدایت آب فاضلاب به داخل کوچه ها خودداری کنند.

 با توجه به این که در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی در مورد مهار کردن بحران‌های فصلی صورت گرفته است اما باز هم آب‌گرفتگی در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر به چشم می‌خورد.

البته در وقوع چنین حوادثی تنها شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب مقصر نیست، چرا که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در 50 درصد آب‌گرفتگی‌ها هم مردم و هم برخی از سازمان‌ها به یک اندازه مقصر هستند و از سوی دیگر نبود مدیریت یکپارچه شهری و عدم وجود زیرساخت‌های شهری صحیح سبب بروز مشکلات فصلی و آب‌گرفتگی در شهر می‌شود.

در طول سال مشاهده این صحنه که جوی های آب از زباله مخصوصا زباله. های پلاستیکی پر شده است گویا تبدیل به امری عادی شده است در حالی که همین زباله ها باعث مسدود شدن انهار و کانال های جمع آوری آب باران شده و در نهایت آب گرفتگی هنگام بارندگی را به دنبال دارد.

به گفته مدیریت شهری همه آب های به کانال هایی که در خیابان توسط شهرداری ها احداث شده است هدایت می شود و داخل رینگ اصلی که دور شهر کشیده شده است می رود کانال هایی که در داخل شهر قم وجود دارد فقط برای جمع آوری و دفع آب باران است این کانال ها و جوی‌ها برای فاضلاب خانه ها نیست .

در این زمینه مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت:  کانیوها و کانال هایی در سطح شهر وجود دارد و با توجه به مطالعات شهرداری ها و دستگاه‌های مربوطه انجام شده فقط به خاطر جمع آوری آب های سطحی و آب باران است.

وی اظهار داشت: مردم در روزهای عادی متأسفانه زباله‌های خود را در کانال ها و جوی های آب می اندازند که در نهایت باعث بسته شدن مسیر کانال می شود و باعث می شود در مواقع بحرانی آب های باران در سطح معابر جمع می شود و بحران به وجود می آید که در اینجا مقصر شهروندانی هستند که زباله هایی از جمله بطری های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف و شیشه ها را در مسیر کانال های آب ریخته اند.

اورجی بیان داشت: سال‌های گذشته در بیشتر بررسی هایی که در محل هایی که آب در سطح معابر جمع شده بود متوجه شدیم مسیرها با زباله هایی که مردم داخل کانال های آب ریخته بودند مسدود شده بود.

اروجی افزود: اگر مردم این نکات را رعایت کنند هر چه قدر هم بارندگی در قم بیایید کانال های قم جواب‌گو است همچنین منازل و مغازه هایی که دچار مشکل می شوند به این علت است که سطح آن‌ها از خیابان و کوچه‌ها پایین‌تر است و مردم  می توانند با بازسازی انجام می دهند خسارت را به حداقل برسانند ازجمله محله هایی که سالهای قبل در بارندگی های فصلی دچار مشکل شدن خیابان امامزاده ابراهیم(ع) و خیابان امام خمینی(ره) بود.


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/29492
اخبار مرتبط

نظرات شما