کیفیت مرغوب انار دانه یاقوتی قم

انار برداشت شده از باغ‌های استان قم با دانه های یاقوتی پرآب علاوه بر تازه خوری برای مصارف دیگر از جمله رب انار و آب انار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و همدان صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، انار این میوه بهشتی و پر خاصیت جز ۱۰ میوه برتر جهان بومی کشور ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و یکی از اولین گیاهان اهلی شده‌است. ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن اَنار، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ اَنار در دنیا است،انار این میوه بهشتی یکی از محصولات زراعی استان قم می باشد که از کیفیت بالایی برخوردار است

دو هزار و ۳۰۹ هکتار باغ انار از ارقام متنوع در استان قم وجود دارد بیشتر باغات انار استان قم  در مناطق جعفرآباد، سلفچگان،‌ کهک،‌ جاده ساوه و جاده قدیم اصفهان که آب و هوای مناسبی برای کشت این محصول دارد، ایجاد شده است.

حدود ۲هزار و ۳۰۰ تن از کشاورزان قمی به تولید انار در استان قم مشغول هستند، و با توجه به اقلیم مناسب قم جهت کشت این یاقوت سرخ می توان با یک برنامه ریزی ساده میزان تولید را افزایش داد و بخشی از جامعه بیکار استان را به کشت انار سوق داد. .

انار قم جز محصولات شناخته شده در کشور است و ارقام متنوعی از این محصول همچون قجاق، شاه پسند، آقا محمد علی، آب دندان، ترش و ملس یزدی در سطح باغات قم کشت می‌شود که دارای کیفیت بالایی است و خریداران از دیگر استان های کشور دارد.

به گفته کارشناسان کشاورزی ، کشاورزان قمی به دلیل اینکه سابقه طولانی در  کشت انواع  انار در استان دارند ،‌  محصول تولیدی انار قم در سطح بازار استان و خارج از آن مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد.

انار برداشت شده از باغ‌های استان علاوه بر تازه خوری برای مصارف دیگر از جمله رب انار و آب انار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و همدان صادر می‌شود و بنا به دیررس یا زود رس بودن محصول برداشت انار در قم تا اواخر آبان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها در این دوره و در سال جاری ۲۵هزار و ۵۰۰ تن انواع ارقام انار از باغ‌های استان برداشت و به بازار مصرف ارائه می‌شود.

انار نیزار

انار نیزار قم دیررس و دانه درشت است با طعم ملس و پوست نازک که کمتر می توان روی آن ترکیدگی دید. انار نیزار قم به طور طبیعی نسبت به سایر انواع انار در برابر آفات از جمله کرم گلوگاه مقاوم تر است که این ویژگی دو مزیت عمده برای انار نیزار قم فراهم کرده است از جمله امکان رشد به طور طبیعی و به صورت ارگانیک را دارد همچنین به دلیل ماندگاری طولانی، امکان نگهداری تا فصل بهار را نیز دارد.

بر  اساس آنچه که در نقشه های قدیمی قم آمده در این شهر ، روزگاری ۱۲ هزار هکتار باغ وجود داشته که متاسفانه مساحت باغات قم درآخرین نتایج شناسنامه‌دارکردن باغات به  ۱۳۴ هکتار کاهش یافته است.

تا همین چند سال پیش داخل شهر قم باغات انار زیادی وجود داشت اما متاسفانه به دلیل تغییر کاربری باغ های انار کمی داخل شهر باقی مانده است یکی از قدیمی ترین باغ‌های انار به جامانده در شهرقم، باغ فتح آباد واقع در خیابان سمیه است که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد، که این مسئله نشان از ریشه دار بودن تولید انار قم است.


باغ انار فتح آباد  وسعتی بالغ بر ۶ هکتار دارد  و یکی از نکات جالب این است که بخشی از محصول انار این باغ مقابل درب باغ به فروش می رسد و سال هاست مردم قم برای خرید انار به این باغ مراجعه می کنند.

۴ سال پیش به دلیل سرمازدگی شدید،‌ بسیاری از درختان انار استان کف برشدند و هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند که همین مساله موجب کاهش سطح تولید انار درقم شد.

 تحمل شرایط نامساعد آب و خاک مثل کم آبی و شوری، تکثیر آسان و کم توقعی از دیگر محاسنات این درخت ایرانی الاصل است.
انار در بین مسلمانان به میو هی بهشتی معروف است و در آیات 99 و 141 سور ه انعام و آیه 68 سوره الرحمن و همچنین در کلام معصومین(ع) از آن یاد شده است. گل و میوه
انار برای کارتاژیها (فینیقی ها یها) جنبه ی تقدس داشته و با این انگیزه باغهایی از انار احداث نموده بودند.

یونانیان قدیم هم بر این عقیده بودند که آفردیت اله هی عشق، این گیاه را در یونان کاشته و وجود آن سبب گشایش و فراوانی میگردد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/30049
اخبار مرتبط

نظرات شما