مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم مطرح کرد:

قم رتبه اول کاهش تلفات جاده‌ای را کسب کرد/ قم بهترین استان در سامانه هوشمند راهداری

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم با اشاره به اینکه استان قم بهترین استان در تجهیزات سامانه هوشمند کنترل جاده‌ای راهداری را دارد گفت: استان قم 33.6 درصد کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای در هفت ماه امسال را داشته و رتبه اول بین استان‌های کشور در کاهش تلفات جاده‌ای را کسب کرد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدحسن کلهری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم در نشست خبری که  ظهر امروز در سالن جلسات این اداره برگزار شد اظهار داشت: از آغاز فصل بارندگی در سال جاری سه نوبت برف‌روبی در جاده‌های استان انجام‌شده است، استان قم به لحاظ وسعت کوچک است اما بسیار مهم و پرد تردد است  بیش از 50 درصد حجم ترددهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان قم، ترددهای عبوری ناوگان غیربومی است.

وی افزود: استان قم یک هزار و 809 کیلومتر جاده دارد که شامل 213 کیلومتر آزادراه، 232 کیلومتر بزرگراه، 154 کیلومتر راه اصلی و 150 کیلومتر راه فرعی و 1059 کیلومتر راه روستایی آسفالته و شوسه می باشد، حجم بالای تردد در محورهای استان موجب مشکلاتی ازجمله استهلاک روکش‌های جاده‌ای شده که این مسئله باعث افزایش سرعت خرابی جاده‌ها نسبت به‌سرعت بازسازی به دلیل کمبود اعتبارشده است.

کلهری خاطرنشان کرد: افزایش تصادفات از دیگر مشکلاتی است که به دلیل حجم بالای ترددها در محورها صورت گرفته؛ به‌گونه‌ای که سال گذشته 171 نفر سر صحنه تصادف جاده‌های استان فوت شدند، علی‌رغم این مسئله امسال استان قم  33.6 درصد کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای در هفت ماه امسال را  داشته و رتبه اول بین استان‌های کشور در کاهش تلفات جاده‌ای را  کسب کرد .

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم بیان داشت:  تا سال 98 در استان 66 نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده بود که 50 نقطه اصلاح‌شده است و از سال 98 مجدداً این نقاط بازنگری شد در این راستا 12 هزار کروکی تصادف از پلیس‌راه اخذ و  بررسی شد و پس از مطالعات 20 نقطه حادثه‌خیز دیگرشناسایی شد  که در صورت جذب اعتبارات، برای ایمن‌سازی این نقاط اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

جایگزینی نیوجرسی مفصلی بتنی در آزادراه قم- تهران

وی تأکید کرد : در 8 ماه ابتدایی سال بهره‌برداری از محور چهار خطه سلفچگان ساوه به طول هشت کیلومتر و اصلاح سه‌نقطه حادثه‌خیز این جاده برطرف شد که این مسئله باعث کاهش تصادفات شد همچنین تقاطع روستای جنداب تاج خاتون و پل راه‌آهن سه‌نقطه اصلاح شد و در تابستان امسال پل روستای خورآباد که از نقاط حادثه‌خیز در محور قدیم لنگرود به کهک بود، اصلاح شد.

کلهری  تصریح کرد: طرح جایگزینی نیوجرسی مفصلی بتنی در آزادراه قم- تهران در چهار فاز در حال اجراست. در قالب این طرح قراردادی به ارزش 32 میلیارد تومان منعقد شد اما که تاکنون 45 میلیارد تومان هزینه داشته است، روشنایی محور سلفچگان- راهجرد به طول 35 کیلومتر ، بهسازی رمپ A تقاطع شهید المهدی المهندس است که از سال گذشته آغاز کردیم و امیدواریم امسال به پایان برسد، اصلاح روکش 12 کیلومتری از مسیر پردیسان- ورجان، 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید از دیگر اقدامات اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم بود.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم عنوان داشت: درراه‌های روستایی طرح ابرار اجرا شد که مخفف اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی  است که در قالب این طرح راه‌های روستایی بالای 20 خانوار بهسازی می‌شود و قم اولین استانی است که این طرح را انجام داد و موفق عمل کرد، در قالب این طرح احداث چهار پل لوله‌ای، بهسازی و تعریض پل روستایی در بخش قاهان، محور روستایی ونارچ به طول 1.5 کیلومتر و صفرآباد به طول 6 کیلومتر بهسازی شد.

قم بهترین استان در سامانه هوشمند راهداری

وی گفت: در سال جاری ا 412 هزار تن کالا  درون استان قم حمل شده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته همچنین سه میلیون و 640 هزار تن  حمل کالای برون‌استانی انجام‌شده که نسبت به پارسال 6 درصد کاهش نشان می‌دهد؛ چهار میلیون و 53 هزار تن کالا از قم خارج و حدود چهار میلیون و 81 هزار تن نیز وارد  استان شده است، 244 هزار تن کالای اساسی از بند امام به قم حمل شد که نسبت به پارسال یک درصد افزایش داشته است.

وی عنوان داشت: از ابتدای امسال تا 20 آذرماه، 88 هزار و 859 سفر جابه‌جایی مسافر برون‌شهری داشتیم که یک‌میلیون مسافر جابه‌جاشده است با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی در سال جاری تعداد سفر 33.5 درصد و تعداد مسافر 26.15 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم افزود: درزمینهٔ سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل اقدامات خوبی انجام‌شده و همکاران ما در مرکز مانیتورینگ 24 ساعته مستقر هستند و جاده‌ها را رصد می‌کنند 23،دستگاه دوربین نظارت تصویری برخط، 75 دستگاه تردد شمار در محورها نصب‌شده است 125 دستگاه ردیاب خودرویی، 79 دستگاه بی‌سیم خودرویی و دستی، 10 دستگاه تابلوی پیام متغیر خبری، 2 دستگاه تابلوی ترافیک نما و بهترین استان در سامانه هوشمند هستیم.

وی در پایان گفت: از شهروندان می‌خواهیم در سفرهای زمستانی زنجیر چرخ به همراه داشته باشند، رعایت سرعت مطمئنه که اصلی‌ترین دلیل تصادفات عامل انسانی و سرعت مطمئنه می باشد شهروندان حتما قبل از سفر  برای اطلاع و رصد وضعیت جاده‌های استان به سایت راهداری مراجعه کنند


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/30246
اخبار مرتبط

نظرات شما