از بازبینی طرح تفصیلی تا برنامه‌های شهرداری قم برای توسعه جمکران

مدیر منطقه پنج شهرداری قم گفت: متأسفانه با قطعه‌بندی غیرقانونی زمین توسط صاحب‌ملک در منطقه جمکران روبه‌رو هستیم که زمین‌ها را به مردم فروخته و امروز در تطبیق با طرح تفصیلی مشکلاتی را برای خریداران ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  زین‌العابدین قراچورلوی در دیدار مردمی مدیران استانی و شهری با اهالی جمکران، با اشاره به اجرایی شدن مصوبات جلسه قبل به ارائه گزارشی در این خصوص پرداخت و  اظهار داشت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین خواست مردم در این منطقه اجرایی شدن شوارع طرح تفصیلی در این منطقه است.

وی عدم اجرایی شدن شوارع  مشخص‌شده در طرح تفصیلی را موردبررسی قرارداد و افزود: برای اجرایی شدن طرح تفصیلی و شوارع مشخص‌شده در طرح نیاز به مشخص شدن مرزها و انجام ریل‌گذاری اصلی در خصوص املاک داریم تا مشخص شود چه قسمتی از املاک و چه اندازه از هر ملک در مسیر قرارگرفته است.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم، مهم‌ترین برنامه شهرداری را مشخص کردن محدود شوارع جمکران در این منطقه دانست و ابراز کرد: برای مشخص شدن محدوده شوارع یک تیم کارشناسی از معاونت‌های مختلف شهرداری زیر نظر شهردار قم ساعت‌ها بر روی این طرح کارکرده و شوارع مشخص‌شده است.

وی یکی از کارهای انجام‌شده را بررسی مجوزهای صادرشده در مسیر شوارع عنوان کرد و گفت: برای اجرایی شدن طرح، تمام مجوزهای صادرشده مورد بازبینی مجدد قرارگرفته و تدابیر لازم برای تأمین اعتبار برای تملک ملک‌های در محدود مسیر اندیشیده شد.

قراچورلوی از بررسی طرح‌ها در کمیسیون ماده ۵ خبر داد و تأکید کرد: نقشه اصلی راه در خصوص تملکات بوده و نیاز داشتیم این طرح در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود و منتظر ابلاغ این مصوبه به شهرداری هستیم؛ بودجه موردنظر با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی در اصلاحیه بودجه شهرداری نیز در نظر گرفته‌شده و در شورای اسلامی شهر قم تصویب شد.

وی ادامه داد: تملک دو ملک اصلی در مسیر شوارع در حال انجام بوده و امیدواریم به‌زودی به توافق لازم با مالکین رسیده و کار آغاز می‌شود و مدیریت شهری این افق را برای اجرایی شدن شوارع در این منطقه دیده‌اند.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم دومین مطالبه مردم را توسعه فضای سبز در این منطقه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بر روی املاک مردم پارک و بوستان بسازیم و با توجه به هزینه‌های تملک باید فضای سبز در ملک‌های خود شهرداری انجام شود.

وی از شناسایی زمینی برای احداث بوستان به مساحت بیش از دو هزار و ۳۰۰ مترمربع در انتهای خیابان حاج رضایی خبر داد و گفت: این ملک در مرحله طراحی برای ساخت بوستان بوده و تلاش می‌کنیم در سریع‌ترین زمان بوستان احداث‌شده و در اختیار اهالی قرارگرفته و شرایط نسبتاً مطلوبی را برای اهالی ایجاد کند.

قراچورلوی مشکل بعدی مردم را در شوارع اخذ انشعاب گاز دانست و یادآور شد: در ۵ معبر اصلی نقشه‌برداری‌ها توسط شهرداری انجام‌شده و فایل آن به شرکت گاز ارائه داده‌شده تا به‌زودی نقشه‌های نهایی به شهرداری تحویل داده شود تا شهرداری و شرکت گاز با این نقشه راه بتوانند خدمات مطلوبی را به شهروندان ارائه دهند.

وی از انجام بازدید و تهیه طرح اولیه در قلعه گبری خبر داد و افزود: امکان تبدیل این مکان به فضای سبز و ساخت بوستان عام‌المنفعه وجود دارد اما نیازمند امضا تفاهم‌نامه بین شهرداری قم و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قم بوده تا بتوانیم کار را آغاز کنیم.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم، مشکلات آب‌های سطحی منطقه را نیز مورد ارزیابی قرارداد و تصریح کرد: مشکلات منطقه با جاری شدن آب‌های سطحی در زمان بارندگی بسیار زیاد بوده است، درحالی‌که بیشتر مشکلات ایجادشده در خصوص آب‌های روان مربوط به خارج از محدوده شهری بوده و در حیطه وظایف مدیریت شهری نبوده که نیاز به اقدامات سایر سازمان‌های استانی داریم.

وی با اشاره به احداث دو سیل بند توسط شهرداری اذعان کرد: مشکلات منطقه در هنگام بارندگی با ساخت این دو سیل بند رفع نمی‌شود؛ با توجه به آخرین مصوبه استانداری، شهرداری سازمان‌های دخیل در این موضوع را در منطقه دعوت کرده و کارشناسان شهرداری به همراه نمایندگان از نقاط بحرانی بازدید کردند تا وظایف همه ارگان‌ها مشخص شود و شهرداری آمادگی کامل را در انجام وظایف خود دارد.

قراچورلوی در ادامه رفع یکسری از مشکلات را منوط بر همکاری اهالی دانست و ابراز کرد: یکی از مشکلات در اجرای طرح‌ها عدم همکاری مردم در اجرا و تملک است که نیازمند همکاری هستیم؛ متأسفانه در بعضی از موارد با قطعه‌بندی صاحب اراضی روبه‌رو هستیم که زمین‌ها را به مردم فروخته و امروز در تطبیق با طرح تفصیلی مشکلاتی را برای خریداران ایجاد کرده و شاهد ایجاد اختلاف مالکیتی در بعضی از موارد هستیم که نمی‌توانیم حق کسی را ضایع کنیم.

وی تنظیم توافق‌نامه را نخستین گام در اجرای طرح تفصیلی دانست و مطرح کرد: با تنظیم این توافقنامه یا اخذ مجوز می‌توانیم پروانه‌های لازم را صادر کرده و شهرداری آماده کمک کردن به شهروندان بوده و امیدواریم شهروندان هم همکاری لازم را با ما داشته باشد.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم با تأکید بر توسعه این منطقه و تلاش مدیریت شهری اظهار داشت:برای رسیدن به اهداف و نتیجه مطلوب باید مدیریت شهری و مردم در کنار هم بوده تا بتوانیم با بهترین راه‌حل‌ها  طرح‌ها اجراشده و مسیر باز شود و ما در شهرداری در خدمت شهروندان هستیم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/31217
اخبار مرتبط

نظرات شما