گزارش قم فردا از وضعیت فاجعه بار ناوگان تاکسیرانی قم؛

تاکسیرانی قم از فرسوده‌ترین ناوگان‌های کشور /پستی بلندی های نوسازی ناوگان تاکسیرانی

افزایش قیمت خودرو باعث کندی روند نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده در قم شده و رانندگان توان پرداخت اقساط تسهیلات اختصاص یافته را ندارند که باید هرچه سریعتر برای نوسازی این ناوگان تصمیمات بهتری گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم از جمله کلان شهرهایی است که با معضل ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های فرسوده روبرو است؛ شهری که به دومین شهر مذهبی کشور شهرت دارد و باید در طول سال میزبان زائران و گردشگرانی از سراسر کشور و کشورهای خارجی باشد.
وجود خودروها و تاکسی‌های فرسوده در سطح قم نه تنها به منظر شهری از بُعد گردشگری آسیب می‌رساند بلکه وجود این ناوگان و خودروهای فرسوده نقش مهمی در آلودگی هوای قم دارند؛ هرچند از سال ۸۹ به بعد با طرح اسقاط خودرو و پرداخت تسهیلات و وام‌های کم بهره اندکی از بار مشکلات رانندگان در زمینه نوسازی خودروها برداشته شد اما بعدها با توجه به افزایش قیمت انواع خودروی تولید داخل رانندگان قمی با مشکلات بسیاری روبرو هستند.



فعالیت بیش از ۵۷۰۰ تاکسی در قم
با توجه به این مسئله در آبان سال گذشته عباس ذاکریان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل تاکسی شهری، تصریح کرد: در حال حاضر سه نوع تاکسی گردشی، خطوط و بی سیم زیر نظر تاکسیرانی در سطح شهر فعالیت می‌کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۷۱۳ تاکسی با سه عنوان تاکسی گردشی، تاکسی خطوط و تاکسی بی‌سیم در شهر قم فعال هستند.
وی تعداد تاکسی‌های گردشی را دو هزار ۸۶۷ دستگاه تاکسی اعلام کرد و گفت: ۵۱ درصد از ناوگان تاکسیرانی به تاکسی‌های گردشی اختصاص داشته و ۲۲۳ دستگاه ون نیز در خطوط ویژه در حال فعالیت هستند.
ذاکریان، دو هزار و ۹۷ دستگاه تاکسی خطوط فعال تحت مدیریت شرکت‌های حمل ونقلی را ۳۶ درصد از ناوگان تاکسیرانی دانست و ادامه داد: ۷۴۹ تاکسی بی سیم نیز به صورت شبانه روزی در حال فعالیت بوده که در مجموع پنج هزار ۷۱۳ دستگاه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی حضور فعال دارند.

۳ هزار تاکسی دچار فرسودگی شده است/ وضعیت ناوگان تاکسیرانی قم فاجعه است
از طرفی مسعود طبیبی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به عرصه های نوین خدمات رسانی، اظهار کرد: ورود به عرصه‌های نوین خدمات رسانی مانند تاکسی تجاری، تاکسی زائر و تاکسی حمل بیماران غیراورژانسی نیاز مهم سازمان تاکسیرانی برای تأمین درآمدهای مورد انتظار است.
وی تاکید کرد: با مشکلات و مضیقه‌های مالی ایجاد شده طی سال‌های اخیر برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قم هم اکنون ۳ هزار تاکسی دچار فرسودگی شده است و وضعیت فاجعه‌باری بر این ناوگان حاکم است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تاکسیرانی قم از فرسوده‌ترین ناوگان‌های کشور است، ادامه داد: فرسودگی ناوگان تاکسیرانی قم در افزایش روزهای آلاینده در سال دخیل بوده و حجم خدمات‌رسانی را نیز کاهش داده است.
طبیبی کاهش درآمد رانندگان تاکسی با ورود شرکت‌های آنلاین حمل مسافر را مورد توجه قرار داد و گفت: طی رایزنی‌هایی که با این شرکت‌ها در حال انجام است تلاش می‌شود که تاکسی‌های قم در اولویت درخواست سفر در بین شرکت‌های اینترنتی حمل مسافر قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: با وجود الزام قانونی ولی تاکسی‌های قم هنوز جایگاه خاصی در بین سرویس مدارس ندارند و آئین نامه‌های مربوط به سرویس مدارس در شهر قم اجرایی نمی‌شود.



جوان سازی ناوگان تاکسیرانی قم با تزریق 20میلیاردتومان
این در حالی  است که سیدمرتضی سقاییان‌نژاد، شهردار قم در بهمن ماه سال جاری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به جوان سازی ناوگان تاکسیرانی قم، اظهار داشت: با تزریق ۲۰ میلیارد تومان به سازمان تاکسیرانی قم و انعقاد تفاهم‌نامه با یکی از بانک‌های عامل، به‌زودی بخشی از ناوگان تاکسیرانی درون‌شهری قم نوسازی می‌شود.
او با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت هر دستگاه تاکسی‌های شهری طی چند سال گذشته می گوید: پیش‌ازاین هر دستگاه تاکسی درون‌شهری با قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان خریداری می‌شد، درحالی‌که هم‌اکنون قیمت تاکسی با افزایش چندین برابری همراه شده است.

همان طور که گفته شد ناوگان تاکسیرانی یکی از مهمترین ناوگان های حمل و نقل شهری می باشد و طبق اعلام مسئولین استان  سهم ناوگان تاکسیرانی از شبکه حمل‌ونقل شهری یک سهم قابل‌توجه‌ای است که بر اساس آمارگیری‌ها ۱۴ درصد و برای اتوبوسرانی در حدود ۸ درصد است.
 این اهمیت در قم به چند دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از این دلایل را می توان به بحث زائر پذیر و گرشگری بودن استان اشاره کرد که با نو بودن ناوگان تاکسیرانی مسافران بیشتری از آنها استفاده خواهند کرد.
همچنین امروز با شیوع کرونا مسافران بیشتری تمایل دارند تا از این ناوگان برای جابجایی استفاده کنند و البته با نوسازی تاکسی ها آلودگی هوا هم کمتر خواهد شد.
مدتی قبل دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم خبر از افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی استان داد که باید گفت با توجه به افزایش کرایه تاکسی این حق مردم است که از تاکسی ها نو استفاده کنند.



طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده قم آغاز شد
علی نیک، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان تاکسیرانی اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر ۶۰ درصد ناوگان تاکسیرانی در قم فرسوده است، در صورتی‌ که ناوگان تاکسیرانی در شهر قم در انتقال مسافر و سفرهای درون‌شهری سهمی ۱۴ درصدی دارد.
وی دغدغه شهرداری مبنی بر نوسازی ناوگان تاکسیرانی را موردتوجه قرار داد و افزود: شهرداری قم بعد از متوقف شدن نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد از قطع تسهیلات دولتی و افزایش قیمت خودرو، ‌به دنبال راهکارهایی برای نوسازی بوده و تلاش ‌کرده از طریق منابع داخلی و اعطای تسهیلات کم‌بهره بتواند در این حوزه گام‌های موثری بردارد.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم  از برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده مدل ۱۳۸۰ و قبل از آن خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده توانسته‌ایم از طریق منابع داخلی و توافق با بانک، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده مدل ۱۳۸۰ و قبل از آن را به‌صورت پایلوت آغاز کنیم.
وی از اعطای وام یک میلیارد ریالی به متقاضیان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به توافقی که با بانک انجام‌شده تسهیلاتی به مبلغ یک میلیارد ریال به متقاضیان اختصاص داده‌شده و روند اداری افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند در حال انجام بوده و تعدادی از پرونده‌ها به بانک ارجاع داده‌شده است.
نیک همچنین نحوه پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خودروها را تشریح کرد و گفت: قیمت خودرو تاکسی پژو حدود یک میلیارد و ۴۲۰ و تاکسی سمند نیز در حدود یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال است، که صاحبان خودرو باید مابه‌التفاوت آن را شخصا پرداخت و همچنین می‌توانند خودروی خود را نیز به‌عنوان خودرو اسقاطی فروخته و مبلغ آن را نیز دریافت کنند.

در هر صورت امروز طبق اعلام مسئولین استان باید بیش از سه هزار تاکسی در قم نوسازی شوند که با توجه به اینکه در طول سال میزبان زائران و گردشگرانی از سراسر کشور و کشورهای خارجی هستیم و اینکه استفاده مردم از این ناوگان سهم قابل توجهی است و همچنین برای جلوگیری از افزایش الودگی شهر باید این مسئله سریعتر انجام بگیرد و در این خصوص تصمیمات جدی گرفته شود.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31907
اخبار مرتبط

نظرات شما