در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

کم‌تحرکی در کودکان به دلیل الگوبرداری کودک از رفتار والدین است

دبیر مجمع مردمی ورزش استان قم با اشاره به عوامل روان‌شناس در کم‌تحرکی کودکان گفت: کم‌تحرکی در کودکان به دلیل الگوبرداری کودک از رفتار والدین، خواهر و برادرهای بزرگ‌تر و مربیان و معلمین است، کودکان با نگاه‌کردن به نوع عملکرد بزرگ‌ترها رفتارهایی انجام می‌دهند که این خود باعث کم‌تحرکی کودکان می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  رسول حسن یزدی مدرس دانشگاه و دبیر مجمع مردمی ورزش استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اهمیت ورزش همگانی در سلامت جامعه اظهار داشت: کارشناسان و پژوهشگران به‌صورت قطعی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ورزش و خصوصاً ورزش همگانی و فراگیر در جامعه اثرات مستقیمی در سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها دارد؛ اگر ورزش همگانی به‌صورت جدی برای آحاد مردم جامعه فرهنگ‌سازی شود، جایگاه این امر در بین مردم مشخص می‌شود و سلامت جامعه تضمین می‌گردد.
دبیر مجمع مردمی ورزش استان قم با اشاره به الگوسازی در جهت گسترش ورزش رفع کم‌تحرکی در بین بانوان بیان داشت: الگوسازی یک روش اسلامی است که می‌توان با این روش ورزش را در جامعه گسترش داد؛ به طور مثال با نشان‌دادن یک خانم خانه‌دار و دارای فرزند که با ورزش بر مشکلات جسمی خود غلبه کرده است در برنامه‌های تلویزیونی و خبری می‌توان بانوان را به ورزش ترغیب کرد.
وی ادامه داد: زمانی که بانوان متقاعد شوند که ورزش باعث کسب سلامت جسمانی و روانی آنها می‌شود و می‌توان با کمترین امکانات و انجام ورزش‌هایی ساده از قبیل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی و حتی با تعلیم آموزش‌هایی ساده ورزش در خانه را انجام دهند و این سلامت و نشاط را کسب کنند، می‌توان شاهد این امر بود که با تزریق این نشاط و شادابی به خانواده، جامعه‌ای شاداب‌تر و بانشاط‌تر خواهیم داشت.
 یزدی با اشاره به عوامل روان‌شناس در کم‌تحرکی کودکان اظهار داشت: کم‌تحرکی در کودکان به دلیل الگوبرداری کودک از رفتار والدین، خواهر و برادرهای بزرگ‌تر و مربیان و معلمین است، کودکان با نگاه‌کردن به نوع عملکرد بزرگ‌ترها رفتارهایی انجام می‌دهند که گاهی این خود باعث کم‌تحرکی کودکان در جامعه می‌شود.
وی گفت: زمانی که در جامعه ما مشکلات عدم پرداختن به امر ورزش کاملاً مشهود است کودکان هم درک درستی از ورزش پیدا نمی‌کنند و فقط یک عدم تحرک را می‌بیند و تصور او هم از روش زندگی همین می‌شود و به سمت ورزش کشانده نمی‌شود و زندگی را آن‌گونه که هست دنبال می‌کند.
دبیر مجمع مردمی ورزش استان قم با اشاره به شرایط حال حاضر جامعه خاطرنشان کرد: با شرایطی که در حال حاضر از حیث شرایط الکترونیکی نظیر تبلت، موبایل و لب تاپ وجود دارد، دائماً این امکانات فرد را به یک فضای غیر پویا و ایستا دعوت می‌کند؛ همهٔ این عوامل باعث می‌شود که نوع زندگی کودک بیشتر در فضای غیر پویا و کم‌تحرکی منجر شود؛ بنابراین اگر والدین و بزرگ‌ترها به سمت ورزش وادار شوند کودک هم با الگوبرداری از آنان به سمت ورزش و تحرک کشانده می‌شود و این کم‌تحرکی کاسته خواهد شد.
دکتر حسن یزدی با اشاره به مؤثر بودن نقش مسئولین در گسترش ورزش همگانی در جامعه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در جایگاه خود و در زمان بهنگام این نقش‌آفرینی را به‌درستی انجام می‌دهد، به طور مثال در زمان برگزاری مسابقات المپیک، پارالمپیک، آسیایی و جهانی نقش خویش را به‌عنوان یک مسئول ایفا می‌کند و راهبردها، راهکارها و تشویقات خودشان را اعلام می‌کنند و حتی در صورت لزوم تذکراتی را به مسئولین می‌دهند؛ در بحث ورزش همگانی هم ایشان مطالبی را فرمودند و اظهاراتی را داشتند.
وی با اشاره به اهمیت ورزش همگانی در بین متولیان امر در جامعه اظهار داشت: وجود اراده جدی در بین مسئولین باعث گسترش ورزش همگانی می‌شود به این معنا که مسئولین متولی امر ورزش چه مقدار زمان و اهمیت به ورزش همگانی در خلال برنامه‌های خود و در بین خانواده و کارکنان خود می‌دهند زیرا به میزان اهتمام مدیران به ورزش مردم مدیران ورزشی را مورد سنجش قرار می‌دهند و نشان از قول و عمل این مدیر در جهت گسترش ورزش در بین جامعه می‌دانند.
دبیر مجمع مردمی ورزش استان قم با اشاره به اینکه باید مدیران در امر ورزش الگوی جامعه باشند اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب زمانی که از اهمیت ورزش و گسترش ورزش در جامعه صحبت می‌فرمایند، در مقابل مردم شاهد این هستند که ایشان به نوبه خود در ورزش‌هایی همچون کوه‌پیمایی، پیاده‌روی و ورزش‌هایی ازاین‌قبیل اهتمام داشته و به طور مستمر انجام می‌دهند و این خود نشانه ثبات در حرف و عمل است.
وی ادامه داد: در جامعه امروز متأسفانه با وجود آماده‌سازی زیرساخت‌ها و عوامل گسترش ورزش مادامی که خود مدیران ورزشی به ورزش اهمیت ندهند مردم هم با الگوبرداری از این مدیران به ورزش رو نمی‌آورند و گسترش ورزش در جامعه به‌صورت جدی و اثرگذار اتفاق نخواهد افتاد.
 حسن یزدی خاطرنشان کرد: مسئولین در جایگاه خودشان باید نقش مؤثر خویش را انجام دهند که متأسفانه انجام نداده‌اند، از وزیران و معاونان تا مسئولین سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و مدیران کل ورزش و جوانان که متأسفانه وظایف خود را در این مورد به‌درستی انجام نداده‌اند.
وی گفت: به طور مثال شهرداری در ایجاد زیرساخت‌ها بسیار مؤثر هستند اما در استان قم شاهد این موارد نیستیم و یا در بحث ادارات مرتبط مانند اداره کل ورزش و جوانان متأسفانه بیشتر شاهد انجام فعالیت‌های نمادین و فعالیت‌هایی که بیشتر رنگ و بویی تبلیغاتی دارد و فعالیت‌هایی که بیشتر در جهت حفظ جایگاه و مسئولیت مدیران دارد هستیم و با ارتباط‌گیری‌های تیمی بیشتر در حال فعالیت هستند و به اسم ورزش همگانی و به نفع مردم به‌ظاهر کار می‌کنند وگرنه شاهد اثرگذاری جدی و ماندگار در ورزش همگانی نیستیم.



انتهای پیام/150


http://qomefarda.ir/31934
اخبار مرتبط

نظرات شما