مدیرکل منابع طبیعی قم:

بیابان بی رحمانه به سمت قم پیش می آید/ نیازمند فرهنگ‌سازی در موضوع حفظ و احیای منابع طبیعی قم هستیم

مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به اینکه نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده در موضوع لزوم حفظ و احیای منابع طبیعی قم هستیم، گفت: بیابان بی‌محابا و بی رحمانه به سمت قم می‌آید که نیازمند برنامه ریزی و همکاری دستگاه ها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد شعاعی پیش از ظهر امروز در کنفرانس خبری خود به مناسبت هفته منابع طبیعی در اظهار داشت: حفظ منابع طبیعی که منافع آن برای عموم جامعه است وظیفه همگانی به شمار می‌آید و این مسئولیت در استان قم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و خطر گسترش عرصه‌های بیابانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای هفته منابع طبیعی، افزود: نصب تابلوهای تبلیغاتی در مسیرهای ارتباطی استان،‌ آماده سازی و پخش تولیدهای فرهنگی و چند رسانه‌ای، سفر مسئولان منابع طبیعی کشور به قم، برگزاری میز خدمت،‌ غرس نهال، پرداختن به موضوع منابع طبیعی در شبکه‌ استانی نور،‌ رژه خودرویی یگان حفظت منابع طبیعی قم، کاشت درخت به یاد شهیدان و بازدید مسئولان استان از سازه‌های آبخیزداری استان از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده به همین مناسبت است.
مدیرکل منابع طبیعی قم تاکید کرد: بیابان بی‌محابا و بی رحمانه به سمت قم می‌آید و این استان در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی و ازبین رفتن پوشش‌ گیاهی درمناطق مختلف است.
وی خاطرنشان کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده در موضوع لزوم حفظ و احیای منابع طبیعی قم در میان اقشار مختلف با همکاری اصحاب رسانه هستیم و در همین ارتباط از توان تشکل‌های مردم نهاد نیز در کنار همکاری با سایر دستگاه‌های دولتی به منظور هم‌افزایی در عرصه حراست از طبیعت استان، استفاده خواهیم کرد.
آبخیزداری از وقوع سیل جلوگیری می کند
همچنین در ادامه این جلسه هادی دهقانی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی قم با اشاره به اینکه آبخیزداری عملا کنترل سیل و خفاظت از خاک است، اظهار داشت: طرح‌های اجرا شده در زمینه آبخیزداری در قم نقش مهمی برای کنترل سیلاب و حفاظت از خاک و کنترل رسوب در استان داشته‌ و موجب استفاده بهینه از روان‌آب‌ها ‌شده‌است.
وی بیان داشت: در سال یک میلیارد و 570میلیون متر مکعب روان آب در سطح استان است که 30الی 40درصد از این روان آب ها در دسترس است. با آبخیزداری باید از این روان آب ها استفاده کنیم که اگر این گونه نباشد روان آب ها تبدیل به سیل و خسارت به بار خواهد آورد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی قم افزود: 629میلیون متر مکعب روان آب در استان داریم که بخشی از آن روان آب شهری و بخشی هم برای خارج شهر می باشد.
وی ابراز داشت: اعتبارات تخصیص یافته به اجرای طرح‌های آبخیزداری در قم تنها از محل صندوق توسعه ملی طی‌ سال‌های ۹۷ تا ۹۹ مبلغ ۳۷۰ میلیارد ریال بوده‌است که تخصیص آن توانست گام مهمی برای کنترل سیلاب‌ها در سطح استان باشد.
دهقانی با اشاره به اینکه اولویت در برنامه ها و پروژه های امسال با درخواست های مردمی است، گفت: کنترل سیل پیراشهری توسط مسئولین استان بسیار تاکید می شود که در این خصوص مطالعات مورد نیاز انجام شده است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31993
اخبار مرتبط

نظرات شما