شهردار قم:

بزرگترین مشکل بافت فرسوده نبود مدیریت واحد است/ تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر سال آینده اجرایی می شود

شهردار قم با اشاره به پیش بینی ۷۱ پروژه در مناطق محروم با رقمی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان، گفت: متروی قم از یک ماه قبل آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم ظهر امروز در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تحقق بودجه سه هزار و 600 میلیارد تومانی در سال جاری برای شهرداری قم گفت: شهرداری قم در حال آماده کردن تفریغ بودجه امسال است و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه سال 1400 شهرداری قم بیش از 90 درصد محقق شده است.
وی با اشاره به برگزاری چند مرحله افتتاح پروژه‌های شهرداری قم گفت: آخرین مرحله افتتاح 100 پروژه به ارزش 10 هزار میلیارد ریال بود که در روزهای پایانی امسال در اختیار مردم شریف قم قرار گرفت.

ناوگان اتوبوس رانی شهرداری در سال 1400نو شد
شهردار قم با اشاره به اینکه آخرین پروژه که به نتیجه رسید بوستان زائر است که در اختیار مردم قم قرار خواهد گرفت، افزود: فاز سوم خیابان روحانی یا خیابان سردار شهید صادقی و پروژه بلوار شهیدان برقعی که در آخرین مرحله افتتاح پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گرفت از شاخص ترین پروژه‌های 1400 بود.
وی ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم در سال 1400 نو شد و در آخرین روزهای امسال قرارداد 50 دستگاه اتوبوس دیگر با سازمان شهرداری ها امضا شد و امروز بودجه‌اش واریز می‌شود تا در ارتباط با حمل و نقل عمومی دیگر دغدغه نداشته باشیم.

در بافت فرسوده بازیگران مختلفی وجود دارد
سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه امسال اولین سال اجرای برنامه قم 1404 شهرداری قم بود گفت: در برنامه نخست که اجرای آن به اتمام رسید بیشتر به مسائل زیربنایی شهر توجه داشتیم چرا که باید مسائل زیربنایی شهر را سر و سامان می‌دادیم. البته تمام مسائل زیربنایی به عهده شهرداری نیست و بخشی از آن به عهده دیگر ارگان‌ها است. به عنوان مثال هنوز در برخی از کوچه پس کوچه‌های شهر قم فاضلاب جاری است.
وی با اشاره به اینکه هنوز مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده داریم افزود: در این زمینه هم بازیگران مختلفی وجود دارند و شهرداری یک عنصر ضعیف این عرصه است.

اختصاص 60میلیارد تومان توسط دولت برای پروژه های شرق حرم مطهر
شهردار قم به شروع فصل جدید همکاری‌های مدیریت شهری و دولت اشاره کرد و ابراز داشت: در دولت جدید و در سفری که ریاست محترم جمهور به قم داشتند، بنا شد 48 هکتاری و 32 هکتاری به قم بازگشته و قرار شد ستاد بازآفرینی استان قم دوباره تشکیل شده و این تفویض اختیار دوباره به استان داده شود.
وی افزود: چند مصوبه خوب در این سفر برای مدیریت شهری قم اتفاق افتاد که از جمله می‌توان به اختصاص زمین برای بافت حاشیه‌ای بوستان جوان اشاره کرد. همچنین اختصاص 80 هکتار از پردیسان برای جمع آوری ریل های متروکه از شهر و اختصاص 60 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های شرق حرم مطهر اشاره کرد.
سقائیان نژاد گفت: اینها تصمیمات نوید بخشی است که نشان می‌دهد در سال 1401 به صورت جدی می‌توانیم مشکلات بافت فرسوده را حل کنیم.

بزرگترین مشکل بافت فرسوده نبود مدیریت واحد است
شهردار قم بزرگترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند. در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هر سال 10 درصد بافت‌های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها این کار نشد.
وی با اشاره به اینکه باید برای سرمایه‌گذاران جذابیت در بافت فرسوده ایجاد شود خاطرنشان کرد: قرار بود تسهیلات بانکی 4 درصد در بافت‌های فرسوده فراهم شود. همچنین نیمی از هزینه‌های پروانه ساختمانی تخفیف داده شود اما این اقدامات صورت نگرفت.

یکی از اهداف شهرداری ایمن سازی شهری است
سقائیان نژاد  افزود: نظم و ساماندهی شهری از موضوعات مهم دیگر در برنامه دوم شهرداری قم است که در این زمینه هم باید به مسائل فرهنگ‌سازی و برخورد با عوامل نامطلوب به طور همزمان توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: مسئله ایمن‌سازی شهری از دیگر اهداف مهم برنامه قم 1404 است. در مسائل حمل و نقل ترافیک هم مسائلی مانند ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی مورد توجه است. رعایت مسائل زیست محیطی هم از دیگر اهداف مهم برنامه قم 1404 است که در واقع تقویت حرکت‌های انجام شده در برنامه اول است.

تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال 1401 اجرایی خواهد شد
شهردار قم با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال 1401 اجرایی خواهد شد اظهار داشت: تقاطع فردوسی و صدوق از دیگر پروژه‌های بسیار مهم سال آینده برای شهرداری قم است.
وی افزود: همچنین برای سال آینده 67 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نماز اختصاص داده شده است که روگذر آن نیمه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

اعتبار تونل بلوار جمهوری 300میلیارد تومان است
 سقائیان‌نژاد گفت: ادامه تونل بلوار جمهوری هم از دیگر پروژه‌های بزرگ شهری با اعتبار 300 میلیارد تومان است. بتن ریزی مدول هشت پروژه انجام و تکمیل شده است. این پروژه نیز تا اواسط اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

بودجه سال آینده شهرداری بیش از 4هزار میلیارد تومان است/رشد 17درصد بودجه سال آینده
وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌های تابعه نزدیک به 4 هزار و 650 میلیارد تومان خواهد بود گفت: شاهد رشد 17 درصدی بودجه و سهم 27 درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ یک از شهرداری های کشور سابقه ندارد.

اختصاص 115میلیارد تومان در بودجه 1401برای آسفالت
شهردار قم با اشاره به اینکه مطالعات پروژه بسیار مهم تونل امام موسی صدر در سال آینده انجام خواهد شد گفت: برای نهضت آسفالت معابر 115 میلیارد تومان در بودجه 1401 در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه پروژه‌های مهمی برای اطراف حرم مطهر در دستور کار شهرداری قم قرار دارند، گفت: یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین تکلیف تجاری‌های متصل به حرم مطهر از جمله مجموعه شیخان است که نیاز به 200 میلیارد تومان بودجه دارد.
سقائیان نژاد عنوان کرد:  تملک مغازه‌های خیابان اراک و ساماندهی آرامستان این محدوده از موضوعات بسیار مهمی است که در دستور کار داریم.

پیگیری دو طرح در پیرامون حرم امامزادگان چهل اختران
وی خاطرنشان کرد: تملک و ساماندهی محیط پیرامون حرم امام‌زاده چهل‌اختران که دو طرح دارد. تلفیقی از دو طرح را دنبال می‌کنیم و شرکت بازآفرینی شهری هم بودجه‌ای برای آن گذاشته است.

متروی قم از یک ماه قبل آماده تست گرم است
شهردار قم با اشاره به اینکه متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد گفت: تفاهم‌نامه‌ای با تهران امضا شد تا این واگن به صورت موقت از شهرداری تهران تامین شود. اول صحبت‌هایی شد که باید پول نقد یا تضمین بانکی بدهید. هنوز در حال مذاکره هستیم. به محضی که این رام سه واگنه به قم برسد تست گرم را شروع می‌کنیم که 40 روز طول میکشد و در همین مرحله می‌توانیم بازدید عمومی داشته باشیم.

پیش بینی 71 پروژه در مناطق محروم با رقمی حدود 140 میلیارد تومان
سقائیان نژاد با اشاره به این‌که در سال آینده 71 پروژه در مناطق محروم با رقمی حدود 140 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، اظهار داشت:در سال 1400 شهرداری قم 62 میلیارد تومان در منطقه 6 و 31 میلیارد تومان در منطقه دو هزینه کرده است، اما به قدری محرومیت‌ها زیاد است که خودش را نشان نمی‌دهد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32198
اخبار مرتبط

نظرات شما