تأمین آب برای ادامه حیات بشر با چالش های جدی مواجه است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تأمین آب برای ادامه حیات بشری با چالش های متعددی از جمله تغییر اقلیم و خشکسالی، افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، صنعت و کشاورزی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید رضا موسوی مشکینی به مناسبت روز ۲۲ مارس «روز جهانی آب» در سخنانی اظهار داشت: نامگذاری این روز در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ به منظور توجه دادن و آگاه سازی همه جهانیان به این موضوع بسیار مهم و حیاتی است.

وی با بیان اینکه تمامی جنبه‌های حیات و زندگی انسانها، گیاهان و جانوران وابسته به وجود آب است، بر ضرورت مدیریت آگاهانه و متعهدانه نسبت به موضوع آب در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: بی شک بدون آب، حیات بر روی کره زمین پایان خواهد یافت و این مفهوم بسیار عمیق و گسترده در قرآن کریم نیز به خوبی مورد اشاره و توجه قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه کمبود شدید آب در برخی مناطق کره زمین، زندگی انسان ها را در همه ابعاد به شدت تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم در برخی مناطق جهان، زندگی بشر را به مخاطره انداخته است و همه ساله از معضل بسیار جدی تر از گذشته بروز و ظهور دارد.

وی با بیان اینکه تأمین آب برای ادامه حیات بشری با چالش های متعددی از جمله تغییر اقلیم و خشکسالی، افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، صنعت و کشاورزی مواجه است، تصریح کرد: در دهه های گذشته استفاده بی رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی روبه فزونی بوده و به طور قطع این روند باید با برنامه ریزی درست خاتمه یابد.

موسوی با اشاره به شعار امسال روز جهانی آب با عنوان «آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی»، اهمیت فوق العاده منابع آب زیرزمینی را مورد توجه قرار داد و گفت: این منابع ارزشمند همراه با توسعه جوامع بشری، با دست اندازی بی حد و حصر انسان ها مواجه بوده و امروز فرونشست زمین در بسیاری از نقاط جهان را شاهد هستیم که این پدیده بسیار خطرناکی است.

وی در پایان با اشاره به لزوم اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی در رابطه با الگوی صحیح مصرف آب در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و خانگی، تصریح کرد: مسوولان باید برای مصرف بهینه آب در بخش های کشاورزی و صنعتی، استفاده از منابع آب تجدیدپذیر همچون پساب تصفیه شده و افزایش مشارکت مردم برای رعایت الگوی مصرف آب تمهیدات لازم را فراهم بیاورند.

هرسال، روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین، از سوی سازمان ملل به‌عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده است. روز جهانی آب، اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی، در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل رسما مطرح شد.

در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه شماره ۲۱ سازمان ملل، این روز را به‌عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند و نسبت به پخش و اشاعه از طریق نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها نسبت به گرامیداشت آن اهتمام جدی داشته باشند.




انتهای پیام/


منبع:روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم
http://qomefarda.ir/32423
اخبار مرتبط

نظرات شما