خطر غرق شدن در سدهای قم، هشداری که خیلی زود نوستالژی شد +تصویر

در آگهی سه سال پیش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قم از شهروندان قمی در خواست شده است تا به جهت حفظ سلامتی خود و عزیزانشان از نزدیک شدن و اطراق کردن در حریم دریاچه سدهای 15 خرداد، کوچری، سنجگان، کبار، امامزاده اسماعیل(ع) و بندهای موجود در استان پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  آگهی زیر هشدار روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قم است که از شهروندان قمی در خواست کرده تا به جهت حفظ سلامتی خود و عزیزانشان از نزدیک شدن و اطراق کردن در حریم دریاچه سدهای 15 خرداد، کوچری، سنجگان، کبار، امامزاده اسماعیل(ع) و بندهای موجود در استان پرهیز کنند.

این آگهی دقیقا سه سال پیش _ خرداد 1398_ در جراید و سایت‌های خبری منتشر شده بود و به گواهی آمارها در این زمان فراوانی نرولات جوی باعث شده بود تا ظرفیت‌ سدها بیش از حد مطلوب و انتظارها باشد.

با این حال دیری نپایید که کاهش بارش‌ها باعث شد تا ظرفیت سدها نیز کاهش یابد و به تبع آن هر آنچه که با آب سدها مرتبط است _از صنعت تولید برق تا کشاورزی_ با مشکلات عدیده و جدی مواجه شود.

به گفته احمد حاجی‌زاده، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم، تالاب‌های استان قم نقش مهمی را در مقابله با پدیده گرد و غبار در مرکز کشور ایفا می‌کنند که متأسفانه با قطع حقابه‌های زیست محیطی استان در دهه‌های گذشته و گسترش خشکسالی، کانون‌های فعال گرد و غبار بسیاری در قم شکل گرفته است.

محمد احمدی جبلی، قائم مقام اداره آب و فاضلاب استان قم نیز خشک‌سالی را باعث برداشت‌های بی‌رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز در استان قم توضیف می‌کند؛ به طوری در حدود ۲۵ سال پیش در برخی از مناطق قم در عمق ۵۰ متری زمین به آب مطلوب و باکیفیت مناسب قابل دسترس بود ولی در حال حاضر در همان نقاط با حفاری تا عمق ۳۰۰ متری نیز آب نیست.

سیدمحمد ارجمندزاده، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان قم نیز بحث خاموشی و قطعی برق در فصل گرما را متاثر از وضعیت تولید و میزان مصرف می‌داند و در این باره گفته است: "بخش مهمی از خاموشی‌ها به میزان بارش‌ها و وضعیت فعالیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور بستگی دارد. در صورتی که بارش‌ها اتفاق نیافتد؛ طبیعتا با کمبود تولید برق مواجه خواهیم بود و ممکن است این کمبود سبب خاموشی شود."

با همه این تفاصیل علت بی‌‌آبی هرچه که هست، تمامی شهروندان می‌بایست با رعایت حداکثر صرفه‌جویی در مصرف، تمام همت خود را برای عبور از «بحران بی‌آبی» به کار گیرند تا در این میان کمترین مخاطره متوجه حال تمامی جامعه شود.

 

انتهای پیام/


منبع:قم نا
http://qomefarda.ir/33696
اخبار مرتبط

نظرات شما