به مناسبت هفته جمعیت؛

آنچه از زایمان طبیعی نمی دانید

بدن زن به طور معجزه آسایی با فرایند زایمان طبیعی سازگار است، برای این منظور چهار هورمون اصلی در بدن خانم ها ترشح می شود تا او را برای زایمان طبیعی آماده کند و مادر به راحتی بتواند مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بدن زن به طور معجزه آسایی با فرایند زایمان طبیعی سازگار است، برای این منظور چهار هورمون اصلی در بدن خانم ها ترشح می شود تا او را برای زایمان طبیعی آماده کند و مادر به راحتی بتواند مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارد. 

عبور از کانال زایمان برای نوزاد منجر به خروج مایع موجود در ریه نوزاد  شده و به تنفس سریع تر و آسان تر نوزاد کمک می کند. زایمان طبیعی باعث می شود احتمال سندرم زجر تنفسی و خفگی نوزاد کاهش پیدا کند.

مادرانی که  زایمان طبیعی دارند تغییرات ناشی از  بارداری و زایمان با سرعت بیشتر ی به حالت قبل از زایمان بر می گردد و این مادران زودتر می توانند به تناسب اندام برسند. 

 یک نکته مهم ، کیفیت خواب و همچنین شیردهی در مادرانی که با روش طبیعی زایمان کرده اند در چند هفته اول از زایمان (دوران نفاس) بهتر از مادرانی است که عمل  سزارین انجام دادند.

لازم است بدانیم در مواردی که به دلیل مشکلات مادر یا جنین، امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و یا خطری برای مادر یا جنین وجود دارد عمل سزارین ضرورت دارد.

مادران عزیز  یک نکته بسیار مهم سزارین انتخابی بدون هیچ ضرورت و  یا دلیل پزشکی، مادر و جنین را در معرض خطراتی مانند  عفونت پس از زایمان، خونریزی، لخته شدن خون در  اندامها ، مشکلات تنفسی، قرار می دهد و همین طور   میزان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان و مرگ مادر و نوزاد را افزایش  می دهد.

آمارها نشان داده است که ۷۱ درصد فرزندان ماحصل سزارین به چاقی پنج سال دچار خواهند شد

۱۷ درصد احتمال ناباروری و چسبندگی و ۷۴ درصد افزایش های جفت در بارداری های بعدی داشته اند.

مادران برای پیشگیری از این  عوارض و غلبه بر ترس از درد زایمان توصیه می شود  در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت نموده و یا با استفاده از روش های کاهش درد، زایمان طبیعی و ایمن را تجربه نمایند.

این کلاس ها در همه مراکز بهداشت استان قم برگزار می شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/33739
اخبار مرتبط

نظرات شما