عضو شورای فرهنگ عمومی قم در گفتگو باخبرنگار قم فردا:

کاهش آسیب های فضای مجازی با آموزش و ارتقا سواد رسانه ای/نفوذ دشمن از طریق فضای مجازی

عضو شورای فرهنگ عمومی قم با اشاره به اینکه دشمن از طریق فضای مجازی در حال نفوذ در جامعه است، گفت: آسیب های فضای مجازی می تواند با آموزش و ارتقا سواد رسانه ای کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  امروزه با گسترش رسانه‌های مجازی و تنوع به وجود آمده در رسانه‌های دیداری و شنیداری ضرورت بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای بیش‌ازپیش در جامعه احساس می‌شود. آشنایی با رسانه‌ها و ابزارهای جدید می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد علمی جامعه و همچنین نحوه تعامل با مخاطبان را در این فضا مهیا سازد و البته باید فضای مجازی بصورت جدی کنترل شود.
از همین رو سید مرتضی اسماعیلی طبا دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است، اظهار داشت: اهمیت فضای مجازی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب برای همه روشن و آشکار است که می فرمایند این فضا به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و اگر بحث رهبری نبود ریاست شورای فضای مجازی را برعهده می گرفتم.
وی ادامه داد: بحث فضای مجازی بحثی سهل و ممتنع است و تحلیل آن کار بسیار ساده ای نیست. از طرفی فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی و آموزش و از طرفی هم می تواند تهدیدی برای امنیت و اخلاق جامعه باشد.
نفوذ دشمن از طریق ذائقه سنجی و ذائقه سازی در فضای مجازی
اسماعیلی طبا با اشاره به نفوذ دشمن از طریق فضای مجازی، گفت: دشمن از دو طریق در حال نفوذ در جامعه ما می باشد؛ اول از طریق ذائقه سنجی و دوم از طریق ذائقه سازی است.
وی اضافه کرد: روزانه میلیارد ها داده در فضای مجازی جابجا می شود. جامعه شناسان با تحلیل دقیق این داده ها و آمارها می توانند از افکار دقیق یک جامعه مطلع شوند و بر اساس این آمار افکار عمومی هر جامعه ای را مهندسی کنند.
عضو شورای فرهنگ عمومی قم خاطرنشان کرد: مسیر دوم پروژه نفوذ ذائقه سازی است. در مرکز اعتدال عربستان صدها نفر در حال شایعه سازی و انتشار اخبار کذب در زمان های مختلف مانند انتخابات، کرونا و... هستند تا افکار جامعه را بسازند.
کاهش آسیب های فضای مجازی با آموزش  و ارتقا سواد رسانه ای
وی عنوان کرد: امروز اگر سواد رسانه ای مردم افزایش یابد بسیاری از آسیب هایی که در فضای مجازی مانند آسیب های اخلاقی، امنیتی، طلاق و... وجود دارد کمتر می شود. در واقع یکی از راهکارهای اساسی که حاکمیت و دولت ایران می تواند انجام دهد آموزش و ارتقاء سواد رسانه ای را در آموزش و پرورش و دانشگاه ها و برای عموم مردم از طریق رسانه هایی مانند صدا و سیما است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/33794
اخبار مرتبط

نظرات شما