۹۵ استعلام زیست محیطی در قم مورد مخالفت قرار گرفت 

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: طی سال گذشته ۶۴۸ مورد استعلام زیست محیطی از این اداره‌کل صورت گرفته که با ۹۵ مورد آن مخالفت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید رضا موسوی مشکینی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۲۸۸ مورد استعلام بهره‌برداری به منظور استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی انجام شده که با ۳۱ مورد مخالفت شد.

وی ادامه داد: برای تاسیس واحدهای تولیدی نیز ۳۶۰ مورد استعلام از محیط زیست استان انجام شده که با ۶۴ مورد آن مخالفت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صنوف و صنایع مختلف حدود ۹۱۰ مورد پایش داشتیم گفت: این پایش‌ها صدور ۵۰۵ اخطاریه را به دنبال داشته است.

وی شکل‌گیری ۲۰ پرونده حقوقی محیط زیست انسانی و بحث‌هایی مانند آلودگی آب و هوا و خاک در محاکم قضایی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در محیط زیست طبیعی و در مباحث شکار، صید و حیات وحش نیز ۳۸ پرونده تشکیل شد.

موسوی مشکینی با یادآوری اینکه تالاب‌های استان سالانه پذیرای پرندگان مهاجر هستند و این موضوع باعث مطرح شدن بحث آنفلوانزای فوق حاد می‌شود خاطرنشان کرد: در پایش تالاب‌ها و رودخانه‌ها، خوشبختانه موردی از این بیماری را نداشتیم.

وی اضافه کرد: پرندگان و پستانداران و گونه‌های حیات وحش که آسیب دیده هستند به محیط زیست تحویل داده می‌شوند که سال قبل بیش از ۱۰۰ مورد داشتیم که تیمار کردیم، و ۵۰ مورد که قابلیت رهاسازی در طبیعت داشتند، را نیز رهاسازی و بقیه به مراکز نگهداری انتقال داده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: سرشماری تابستانه و زمستاته در خصوص حیات وحش در دو حوزه پستانداران و پرندگان انجام، و یک سامانه‌ای نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور طراحی شده که تمام اطلاعات محیط زیست انسانی و طبیعی در آن بارگذاری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این اداره‌کل افزود: پاسگاهی به مساحت ۷۰ مترمربع در منطقه حساس و حفاظت شده پلنگ دره احداث شده، که محیط بانان به طور شبانه‌روزی در حال نگهبانی هستند، یگان موتوری حفاظت محیط زیست استان نیز برای گشت زنی به تعداد قابل توجهی موتورسیکلت تجهیز شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام‌های آموزشی و فرهنگی صورت گرفته برای توجیه افکار عمومی و همچنین ارتقای آگاهی‌های زیست محیطی در استان بیان داشت: کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی برای گروه‌های هدف مانند آمران به معروف و رابطان بهداشت مدارس برگزار و طرح ملی ساعتی با محیط بانان نیز در مناطق حاشیه‌ای و حفاظت شده استان اجرا شد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نامگذاری ۱۶ تا ۲۲ خردادماه تحت نام هفته محیط زیست خاطرنشان کرد: شعار امسال این هفته، محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فن‌آورانه است که جزو اولویت‌ها و سیاست‌های محیط زیست می‌باشد.

موسوی مشکینی با اشاره به برخی برنامه‌های تدارک دیده شده برای این هفته، برپایی نمایشگاه عکس در موضوع‌های مختلف محیط زیست را از جمله آن برشمرد و گفت: این نمایشگاه ساعت ۱۷ روز جاری طی آیینی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در خیابان شهید فاطمی افتتاح خواهد شد.

وی رونمایی از مجموعه آموزشی‌های زیست محیطی برای دوره پیش دبستانی را از دیگر برنامه‌های این هفته ذکر کرد و گفت: سایت پسماند ویژه و صنعتی استان نیز بعد از دو دهه پیگیری، به صورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، آیین تجلیل از محیط بانان نمونه همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) و روز محیط بان را نیز از برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: در پنج مسجد شهر قم نیز برنامه آموزشی داریم.

وی در بخشی از سخنان، معضل آلودگی هوا در هفته‌های اخیر را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: این آلودگی‌ها منشا خارجی داشته است.

موسوی مشکینی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال قبل ۱۵ روز پاک در استان داشتیم که با ۹ روز کاهش به ۶ روز رسیده است ادامه داد: روزهای قابل اعتماد به لحاظ پاک بودن هوا، ۵۵ روز بود که به ۴۸ روز کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در حالی که سال قبل تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هفت روز بود، امسال به ۱۳ روز افزایش یافت.

وی تصریح کرد: امسال همچنین هشت روز ناسالم را برای عموم افراد پشت سرگذاشتیم، در شرایطی که سال قبل هیچ روز ناسالمی را برای همه افراد نداشتیم.

موسوی مشکینی با اشاره به وجود ۲ روز بسیار ناسالم در سال جاری در حالی که سال گذشته هیچ روز بسیار ناسالمی را تجربه نکردیم بیان کرد: برغم خارجی بودن منشا گرد و غبارهای استان در فصل بهار، انتظار داریم در تابستان در قسمت شرق استان شاهد فعالیت کانون‌های داخلی گرد و غبار باشیم.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/34012
اخبار مرتبط

نظرات شما