قم فردا گزارش می دهد؛

در تصادف با موتورسیکلت چه کسی مقصر است؟/ آیا همواره به موتورسواران آسیب دیده خسارت و دیه پرداخت می شود؟

متأسفانه تصور غلطی در جامعه وجود دارد که اگر خودروی با موتورسیکلت تصادف کند همواره مقصر است و باید خسارت از جمله دیه جرح و فوت را به موتور سیکلت سواران پرداخت کنند و این تصور غلط باعث شده بسیاری از موتورسواران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیش از ۳۶۰ هزار دستگاه موتورسیکلت پلاک شد در قم تردد می کنند به جرات می توان گفت تصادفات موتورسواران هر روز جز اخبار روتین در استان قم است متاسفانه در ۵۰ درصد تصادفات موتور نیز منجر به فوت راکبان موتورسیکلت ها می شود، بیشترین عامل نیز خطای انسانی و عدم رعایت قوانین توسط راکبان موتورسیکلت است.


سیستم رسانه ای از جمله صدا و سیما و دیگر رسانه های برخط مجازی و شبکه های اجتماعی بارها نسبت به رعایت قوانین و استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان موتورسیکلت هشدار می دهند اما متاسفانه شاهد هستیم در شهر قم کمتر از ۱۰درصد راکبان قوانین مربوط به استفاده از موتور سیکلت را رعایت می کنند.

حرکت با سرعت بالا ، حرکت در لاین خلاف و پیاده رو عبور از چراغ قرمز، ورود ممنوع و عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان موتور سیکلت تبدیل به امری عادی شده و دیدن این بی قانونی ها باعث تعجب هم نمی شود تا جایی که رعایت قوانین توسط راکبان موتورسیکلت باعث تعجب می شود.

گاهی قوانین سخت گیرانه در خصوص موتور سیکلت ها اعتراضاتی را به همراه دارد که این وسیله قشر ضعیف جامعه است و نباید به این قشر سخت گرفت اما قشر ضعیف بودن جامعه اصلا توجیح خوبی برای عدم رعایت مقرراتی که جان خود شخص و دیگران را به مخاطره می اندازد نیست.

پلیس راهور استان قم با اشاره به اینکه مقصر ۸۰ درصد تصادفات قم موتورسیکلت سواران بودند گفت: ضربه به سر علت ۷۰ درصد فوتی های تصادفات موتورسیکلت سواران قم است.


متاسفانه عدم رعایت قوانین توسط راکبان موتورسیکلت سواران به این دلیل است که تصور می کنند در صورت تصادف با خودروها همواره طرف مقابل یعنی خودرو مقصر است و باید به موتور سیکلت سواران خسارت پرداخت کنند.

رییس پلیس راهور قم در خصوص این مسئله که در جامعه مطرح می شود در تصادفات رانندگی اگر یک طرف موتور سوار باشد همیشه طرف دیگر یعنی خودرو مقصر است و تحت هر شرایط باید به موتور سوار دیه و  خسارت بپردازد به خبرنگار ما گفت: برابر قانون موتورسیکلت هم یک وسیله نقلیه محسوب می شود و حتما بایستی راننده دارای گواهینامه موتورسیکلت و بیمه نامه معتبر باشد و در صورت وقوع تصادف هم به عنوان یک وسلیه نقلیه چنانچه مقصرحادثه باشد، سهم تقصیر برابر قانون داده می شود.

وی عنوان داشت:  در بیش از ۸۰ درصد تصادفات شهر قم موتورسوران مقصربوده اند که نشان از عدم رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی دراین گروه از وسائط نقلیه می باشد.

همچنین رئیس اداره عملیات پلیس راهور استان قم  با بیان اینکه حدود ۶۵درصد تصادفات در شهر قم مربوط به موتورسیکلت سواران است، اظهارداشت: یکی از برنامه های آموزشی پلیس راهور استان اجرای طرح موتوریار است.

 هاشمی افزود: در این طرح از موتورسواران دعوت می شود به مدت ۲ ساعت در کلاس آموزش سیاری که داخل اتوبوس است و توسط همکاران تدریس می شود آموزش دیده، صحنه های دلخراش رانندگی خصوصاً تصادفات مربوط به موتورسیکلت نمایش داده می شود و پس از کلاس، افراد به مدت حدود ۲ ساعت در کنار همکاران هستند و همین طرح توسط شان اجرا می شود.

رئیس اداره عملیات پلیس راهور استان گفت: از خانواده ها درخواست می کنم به رفتار ترافیکی عزیزانشان حتماً نظارت داشته باشند چون موتورسواران در تصادفات آسیب دیده و یا فوت می کنند، این افراد معمولاً گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال را تشکیل می دهند.

به نظر در کنار آموزش هایی که به موتورسواران داده می شود باید این مسئله نیز فرهنگ سازی شود که این تصور غلطی است که در تصادفات رانندگی که یه طرف موتور سوار و طرف دیگر خودروی سواری و یا ماشین های سنگین است همواره مقصر طرف مقابل موتورسیکلت سواران است و باید خسارت پرداخت کنند.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت : قم از نظر آمار تصادفات منجر به فوت جایگاه خوبی نداشت به همین خاطر یکی از اهداف اصلی هوشمند سازی تقاطع های قم آرام سازی ترافیک جهت کاهش تصادفات است.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: شهر قم از حیث ایمنی ترافیک در بین کلان شهرهای کشور جایگاه خوبی ندارد سال ۹۹ در شبکه معابر شهری ۱۱۶ نفر از شهروندان قم بر اثر تصادف فوت کردند، سال گذشته این عدد ۹۶ نفر فوتی بود که خوشبختانه روند کاهشی داشت.

وی خاطر نشان کرد: کماکان این تعداد فوتی در تصادفات داخل شهری عدد بالایی است و در هر سه روز یک نفر در قم بر اثر تصادفات در معابر فوت می کند و باید برنامه ریزی برای کاهش تصادفات انجام می شد یکی از روش های کاهش تصادفات معابر آرام سازی جریان ترافیک در شبکه معابر شهری است که طبق مندرجات آیین نامه شهری که سال ۹۹ از سوی وزارت کشور به همه شهرداری ها کشور ابلاغ شده چراغ دار کردن تقاطع های متوالی بود که یکی از موثرترین روش های برای کاهش سرعت جریان ترافیک عنوان شده است.

شاید این برنامه ریزی برای کاهش تصادفات خودروها و عابران پیاده مناسب باشد اما متأسفانه موتورسیکلت سواران در اکثر مواقع قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله توقف پشت چراغ قرمز را رعایت نمی کنند.

بیشتر تصادفات موتورسواران در قم مربوط به عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ‌قرمز و حرکت خلاف جهت مسیر است،  در سرعت‌های غیرمجاز و حرکت‌های نمایشی و تک‌چرخ زدن‌ها نیز تصادفات بدی رقم خورده است و جوانان و خانواده باید در این زمینه توجه به رعایت نکات ایمنی داشته باشند.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/35835
اخبار مرتبط

نظرات شما