مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در گفتگو با قم فردا مطرح کرد:

وجود دلالان عرب زبان شبکه ای در زمینه گردشگری استان قم/ ظرفیت بالای گردشگری سلامت در استان قم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه فرهنگ حراست از بافت‌های تاریخی در قم پایین است، گفت: در زمینه گردشگری به دلیل نبود ساختار مناسب در استان، دلالی شکل گرفته است و مبارزه با دلال ها سخت است.

علیرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت در استان قم اظهار داشت: به دلیل کرونا دو سال بود که گردشگری کاملا متوقف شده بود.
وی ادامه داد: گردشگری سلامت ظرفیت بسیار خوبی به همراه خود دارد که استان قم باید از این بخش حداکثر استفاده را انجام دهند.
ظرفیت بالای گردشگری سلامت در استان قم
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به اینکه 17دفتر خدماتی مسافرتی در زمینه گردشگری سلامت فعال هستند، گفت: دو بیمارستان بزرگ در حال حاضر در استان قم در حال ساخت است که ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر به خصوص گردشگران کشورهای عربی را ایجاد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: سیستم گردشگری در کشور مان دارای نواقصی است که در سطح کلان باید پیگیری شود اما این امر ما را نباید از ظرفیت‌های گردشگری سلامت در استان قم غافل کند. در حال تقویت این حوزه در استان هستیم.
ارجمندی بااشاره به اینکه گردشگری سلامت هم درآمدزا و هم اشتغال زا است، عنوان کرد: برای تقویت این استان نیازمند زیرساخت های بهتری مانند بیمارستان و حضور پزشکان متخصص حاذق در استان هستیم.
برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی مُبلغ و موتور محرک هستند
وی عنوان داشت: اواخر مهرماه نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در استان قم برپا می‌شود که امیدواریم با این نمایشگاه بخش صنایع دستی استان تقویت شود همچنین این نمایشگاه ها مبلغ و موتور محرک استان خواهند بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به حوزه میراث فرهنگی افزود: در حوزه مرمت آثار باستانی ۱۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در دست اجرا است و رویکرد ما این است این مرمت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.
رویکرد دولت در آثار تاریخی واگذاری به بخش خصوصی است
وی اضافه کرد: واگذاری باعث افزایش خدمات و نگهداری آسان تر می شود البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که مباحث اسناد مالکیتی از جمله آنان است.
ارجمندی بیان داشت: دولت برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی اعتبار لازم را ندارد و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند به صورت نمونه خانه یزدان پناه به بخش خصوصی واگذار شد که سبب رونق آن شد.
ساماندهی بازار کهنه مهمترین پروژه مرمتی استان قم
وی با اشاره به اینکه مهمترین پروژه مرمتی استان ، ساماندهی بازار کهنه است، گفت: این بازار سال‌ها متروکه بوده و در طی ۴ ماه اخیر اقدامات خوبی برای احیای بازار کهنه انجام شده است.
فرهنگ‌ حفاظت و حراست از بافت تاریخی در قم پایین‌ است
ارجمندی گفت: فرهنگ‌ حفاظت و حراست از بافت تاریخی در قم از استان‌های دیگر پایین‌تر است و نیازمند افزایش این فرهنگ هستیم.
وی تصریح کرد:مردم از بافت تاریخی درآمد ندارند و زندگی‌ مردم به درآمدزایی از بافت گره نخورده، لذا بازار کهنه قم باید ضمن احداث اماکنی چون سفره خانه و اقامتگاه سنتی در آن، بافت کهنه خود را نیز حفظ کند.اگر زندگی‌ مردم با پول در آوردن از بافت های تاریخی گره بخورد خود مردم پشتیبان رسیدگی به بافت تاریخی می شوند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: ابتدای بازار کهنه ۳۰۰ پارکینگ وجود دارد و گردشگر می‌تواند با پارک خودروی خود پیاده از این مسیر دیدن کند که سه سرا در این مسیر وجود دارد و معتقدیم این محور مهمترین مسیر گردشگری استان خواهد بود.
وی بیان داشت: برنامه داریم در فاز نخست، مرمت بازار کهنه و در ادامه مرمت میدان میوه و تره‌بار و دو سرای دیگر را انجام دهیم و در ادامه، این مسیر تا امامزاده موسی مبرقع بازسازی شود.
ارجمندی افزود: تلاش می‌شود مجوزهای این مسیر فقط از طریق سازمان میراث برای صنایع دستی صادر شود تا هر صنفی نتواند به این محور سنتی و گردشگری ورود پیدا نکند.
تعداد ۶ هزار اشیای تاریخی در استان قم داریم
وی با اشاره به اینکه تعداد ۶ هزار اشیای تاریخی در استان قم داریم که ساماندهی آنان شروع شده است، ابراز داشت:  درخواست مجوز برای موزه دفاع مقدس قم و موزه علوم و فنون آموزش و پرورش را دادیم که امیدواریم به زودی مجوز آن صادر شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به اینکه در قم از 130ملیت ساکن هستند، گفت: پیشنهاد شد تا سوگواره ای مبتنی بر آئین‌های عاشورایی در استان قم برگزار شود و امیدواریم این کار از سوی معاونت امور زائران در دهه پایانی ماه صفر در قم اجرایی شود.
وی اضافه کرد: این سوگواره که سوگواره اقوام و ملل است در سه روز برگزار خواهد شد که یک روز برای ملل، یک روز برای اقوام و یک روز هم برای هیئت های استان است.
حرم مطهر حضرت معصومه(س) ثبت جهانی می‌شود
ارجمندی در ادامه با اشاره به ثبت های مهم جهانی تصریح کرد: چند ثبت مهم در دستور کار است که ثبت جهانی حرم مطهر حضرت معصومه (س) از جمله آنان است تا این مکان مقدس در جهان اسلام ثبت شود.
وی بیان داشت: ثبت جهانی دیرگچین به عنوان بزرگترین کاروانسرای جهان و حوض السلطان نیز در دستور کار است و مقدمات این کار در حال انجام است. البته برخی از ثبت های معنوی استان هم ثبت شده اما ثبت های معنوی بسیاری هنوز هستند که می توان در خصوص آنها اقدام کرد.
صنایع دستی ظرفیت خوبی برای اشتغال زایی در استان است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در ادامه با ا اشاره به حوزه صنایع دستی ، گفت: این بخش در حوزه اشتغال ظرفیت‌های خوبی دارد که باید بیشتر بدان توجه داشت.
وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی با کمترین سرمایه می تواند اشتغال زایی کرد که باید در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.
ارجمندی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در صنایع دستی گفت: باید حمایت های بیشتری در حوزه صنایع دستی داشته باشیم که تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنایع دستی ارائه شد.
بازار کهنه به عنوان بازار صنایع دستی فعال خواهد شد
وی اضافه کرد: در یکسال گذشته ۸۸۲ مجوز فعالیت در حوزه صنایع دستی در قم صادر شد و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان داده شده است و بازار مهمترین دغدغه فعالیت در حوزه صنایع دستی است که بازار کهنه به عنوان بازار فاخر صنایع دستی مورد نظر ما است و مجوزهای این محور نیز مقرر شد فقط برای ارائه صنایع دستی باشد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که بازارکهنه به عنوان بازار فاخر صنایع دستی مورد توجه قرار بگیرد و حفظ آن مورد تاکید است.
وجود دلالان عرب زبان شبکه ای در زمینه گردشگری استان
وی گفت: یکی از دلایلی که دلال ها شکل می گیرند نبود ساختار است، در زمینه گردشگری ساختار مناسبی وجود ندارد و دلال ها در این زمینه فعالیت می کنند‌ و مبارزه با دلال ها سخت است چون شبکه محلی درهم تنیده ای دارند و بسیاری از آنها عرب زبان هستند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/35961
اخبار مرتبط

نظرات شما