پنج طرح اداره کل منابع طبیعی قم افتتاح می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی قم گفت: پنج طرح این اداره کل با اعتباری بالغ بر ۱۴۸ میلیارد و ۵۵۱ میلیون ریال به مناسبت هفته دولت افتتاح می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد شعاعی افزود: این طرح‌ها در راستای بیابان‌زدایی، کنترل گردوغبار و توسعه آبخیزداری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: احداث بند سنگ ملات و تورکینست (چالاب) حوزه آبخیز خدیجه خاتون با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال، احداث بند گابیون بندی حوزه آبخیز محمودآباد با اعتبار پنج میلیارد و ۱۲۵ میلیون ریال از جمله طرح‌هایی است که اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث بند سنگ ملات حوزه آبخیز وزوا (انجیله) با اعتبار سه میلیارد و ۷۴۶ میلیون ریال، احداث بند تورکینست(چالاب)  حوزه آبخیز ونارچ با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال و مدیریت هرزآب (احداث چاله‌های فلسی در اراضی شیبدار) ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از دیگر طرح‌هایی است که افتتاح خواهد شد.

شعاعی همچنین بیان کرد: در سفر هیات دولت در سال گذشته، ۴۱ میلیارد تومان به حوزه منابع طبیعی استان اختصاص یافت که ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تاکنون تخصیص یافته و مابقی نیز تا پایان سال قرار جذب خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت  قم از دید آبخیزداری، گفت:  این استان در انتهای حوزه آبخیز قرار دارد و میزان آبی که در بالادست می‌رسد خیلی کم است و میزان نزولات نیز زیر ۱۵۰ میلی‌متر در سال است که یک دوم متوسط بارندگی کشور است.

وی افزود: در برنامه بلندمدت مدیرت جامع حوزه آبخیر در دستور کار است تا علاوه بر بخش‌های کشاورزی، در صنعت نیز به بهترین نحو از منابع آبی استفاده شود تا کمترین خسارت به محیط‌زیست وارد شود.

مدیرکل منابع طبیعی قم اضافه کرد: آبخیزداری باعث می‌شود بارندگی‌ها تبدیل به سیلاب نشود، آب در سفره‌های زیرزمینی نفوذ کند و باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی شود؛ فرسایش خاک نیز کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در حدود ۲۴ هزار هکتار از عرصه‌های قم عملیات آبخیزداری انجام شد که نسبت به سال ۹۹، رشد ۳۸ درصدی نشان می‌دهد.

وی افزود: انجام عملیات آبخیزداری در هر هکتار،  باعث استحصال ۵۳۰ مترمکعب آب می‌شود.

شعاعی با بیان این‌که حفاظت از منابع طبیعی اولین وظیفه اداره کل منابع طبیعی است، گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات در منابع طبیعی از جمله تصرف و تجاوز، مراتب را به شماره ۱۵۰۴ اطلاع دهند.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/36016
اخبار مرتبط

نظرات شما