توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم با رویکرد ارتقا سلامت محصولات دنبال می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان با رویکرد ارتقا سلامت محصولات دنبال می‌شود و برای موفقیت این طرح، مطالبه کیفیت از سوی مصرف‌کنندگان بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد رضا حاجی رضا روز یکشنبه در همایش تخصصی گلخانه‌داران قم در تالار آب آبفای استان، بیان کرد: در حوزه امنیت غذایی ما مسئولیت داریم هم از نظر کمی غذای مورد نیاز مردم را تامین کنیم و هم کیفیت این محصولات را با هدف ارتقا سطح سلامت مردم افزایش دهیم که در همین رابطه ارتقا سلامت محصولات گلخانه‌ای را نیز با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به این که ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان قم وجود دارد، افزود: برای موفقیت در صادرات هرچه بیشتر محصولات گلخانه‌ای باید سطح سلامت و کیفیت آن‌ را افزایش دهیم و در این خصوص استفاده بهینه از سم و کود در گلخانه‌ها برای تامین سلامت محصولات بسیار ضروری است.

وی با بیان این که اعتقاد داریم باید ساختار گلخانه‌های استان با توجه به دانش روز اصلاح شود، ادامه داد: توسعه گلخانه نباید بستری برای تغییر کاربری باشد به همین دلیل اجازه تاسیس گلخانه زیر سه هزار متر را نمی‌دهیم تا اراضی کشاورزی استان با مشکل تغییر کاربری مواجه نشود.

حاجی رضا گفت: برای توسعه گلخانه‌ها درقم ۵۰۰ هکتار زمین درمحدوده منطقه جعفرآباد استان شناسایی شده‌است که تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم برای ایجاد گلخانه‌های مجهز به فناوری‌های نوین را در آنجا فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این که باید زنجیره تولید درگلخانه‌ها دیده شود، بیان کرد: هزینه‌های احداث و تولید محصولات گلخانه‌ای سنگین می‌باشد، بنابراین توسعه گلخانه‌ها با نگاه به امکان صادرات محصولات تولید شده و همچنین تحقق کشت‌های قراردادی و تجاری امکان پذیر است.

وی با اشاره به ضرورت گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در قم با نگاه به راهبرد تغییر الگوی کشت استان و مباحث مرتبط با مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی،‌ ادامه داد: برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان قم از فعالان بخش خصوصی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، حمایت می‌کنیم.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/36354
اخبار مرتبط

نظرات شما