رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛

کشاورزی قم رو به پیشرفت/ هر سال صد هکتار به گلخانه های قم افزوده می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با توجه به الگوی کشت تعریف شده در حمایت از کشاورزی در حوزه باغبانی توسعه گلخانه ها هرساله صد هکتار به سطح زیر کشت گلخانه های قم افزوده می شود همچنین توسعه گیاهان دارویی به صورت زنجیره با اولویت آنهایی که با اقلیم قم سازگار است نیز در دستور کار قرار دارد.

محمد حاجی رضا رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت:  کشاورزی قم در حوزه باغبانی با پسته شناخته می شود ، ظرفیت پسته استان بسیار بالا است و برای توسعه آن برنامه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به الگوی کشت تعریف شده در حمایت از کشاورزی در حوزه باغبانی توسعه گلخانه ها هرساله صد هکتار به سطح زیر کشت گلخانه های قم افزوده می شود همچنین توسعه گیاهان دارویی به صورت زنجیره با اولویت آنهایی که با اقلیم قم سازگار است نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطر نشان کرد: از نظر کمی و کیفی آب قم مناسب نیست و کشاورزی قم را محدود می کند یکی از دلایلی که پسته در قم افزایش یافت سازگاری پسته با آب قم بود همچنین نگاه اقتصادی نیز یکی از عوامل پیشرفت بوده است.

حاجی رضا تصریح کرد: در سازمان جهاد کشاورزی قم  برای اینکه آینده کشاورزی تامین شود در حوزه توسعه باغات پسته ملاحظاتی را باید داشتن باشیم و آینده تهیه منابع آبی را در نظر بگیریم. 

وی با بیان اینکه مشکلات و تنگناهایی نیز در کشاورزی قم وجود دارد که تصریح کرد: ورود علم و دانش و مباحثی که با توجه به همه محدودیت ها افزایش عملکرد و محدودیت ها را داشته باشید را در اولویت قرار دادیم باید  محققان کارشناسان کنار هم قرار بگیرند و انتقال دانش انجام شود که این مهم در جهاد کشاورزی قم در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تاکید کرد: بخشی که غافل هستیم مباحث دانش بومی است و باید بپذیریم تولیدکنندگانی در قم داریم که تجربیات بسیار خوبی دارند و در شرایطی کار کردند که عادی نبود سرما و گرما های شدید آنها را به دانش بومی خوبی رسانده است.

وی گفت: ۱۶۰۰ پسته کار در قم داریم و ۹۰  پسته های تولیدی قم صادراتی است به عنوان یکی از قدرت های تولید پسته اولویت اصلی ما سلامت غذا است، متاسفانه ارزش افزوده پسته قم مشخص نیست زیرا از طریق استان های دیگر صادر می شود باید صنعت فرآوری پسته در قم تامین شود زیرا زیرساخت ها وجود دارد.
انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/36696
اخبار مرتبط

نظرات شما