معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با قم فردا:

برداشت بیش از ۳۵ هزار تن انار از باغات قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه چند روزی است برداشت انار از باغات استان آغاز شده گفت: انار قم کیفیت بالایی دارد و پیش بینی می شود بیش از ۳۵ هزار تن انار از باغات استان برداشت شود.

محمد علی سلامی معاون توسعه بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  اظهار داشت: حدود ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قم به کشت انار اختصاص دارد که ۲۴۰۰ هکتار بارور هستند و ۱۰۰ هکتار به صورت نهال هستند البته در گذشته اراضی کشاورزی بیشتری به کشت انار اختصاص داشت و تقریبا در ۲۰ سال گذشته از ۱۰ هزار هکتار هم فراتر می رفت اما به دلیل تغییرات آب و هوایی باغات انار استان قم کمتر شد.

وی بیان داشت: قم از مناطقی قدیمی انارکاری است و کیفیت انار قم عالی و بالا است ، و امسال حدود ۱۵ تن در هکتار برآورد برداشت انار داریم، که به صورت کلی پیش بینی می شود بیش از ۳۵ هزار تن انار از باغات استان قم برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطر نشان کرد: بیشترین رقم انار در قم اوجاقی و ملس ساوه می باشد البته انواع دیگر انار از جمله شاه پسند، یوسف خانی، یزدی و آب دندان نیز در قم کشت می شود. 

سلامی بیان داشت: برداشت انار در قم تا بیست روز آینده آدمه دارد ، انار اوجاقی از جمله ارقامی است که در کل کشور تولید بالایی دارد زیرا از ارقامی می باشد که بازار پسند ، ملس و آب دار است.


وی در پاسخ به این سوال که در کدام مناطق قم باغات انار وجود دارد؟ گفت: در همه مناطق استان قم از جمله کهک، جاده کاشان، جاده تهران، قنوات و قمرود باغات انار پراکنده هستند اما نسبتا در جعفریه و حاشیه رودخانه قم به سمت جاده اصفهان باغات انار بیشتری وجود دارد.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: نیاز استان کمتر از ۳۵ هزار تن تولیدی است که انجام می شود مازاد انار تولید شده به استان های دیگر صادر می شود البته انار قم به خارج از کشور نیز صادر می شود اما این صادرات با توجه به نبود زیرساخت ها از استان های دیگر  انجام می شود، البته به علت کوتاه بودن برهه تولید انار از استان های دیگر نیز انار وارد قم می شود.


سلامی ادامه داد: انار یک محصول پر آب بر است به همین خاطر در الگوی کشت توصیه بیش از این را برای استان صلاح نمی دانیم ، البته کشت انار مشکلات دیگری نیز دارد از جمله تر بار بودن است و بعد از چیده شدن در مدت زمان کم و معین مصرف شود و زیرساخت های تبدیلی وجود ندارد، تا ۱۰ روز پیش قیمت انار بالا بود اما در چند روز گذشته قیمت کشوری انار افت پیدا کرد.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/37360
اخبار مرتبط

نظرات شما