در طی ۴ دهه اخیر؛

بدون تعارف؛ محله نیروگاه چه بود و چه شد!

قسمتی از مناطق کمتر برخوردار قم که جزء انقلابی‌ترین محله‌های قم هستند پیش از انقلاب اصلاً توجهی به آنها نمی شد مانند محله نیروگاه اما بعد از انقلاب ساخت و سازها در این محله‌ها بیشتر شد و جمعیت آن به سرعت افزایش پیدا کرد و خدمات زیر ساختی در حوزه‌های مختلف ارائه داد شده البته هنوز کمبودهایی وجوددارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محله نیروگاه قم یکی از معروفترین محله های قم است که در ایران نیز شناخته شده است این محله دارای جمعیتی بیش از ۴۵۰ هزار نفری است و جز انقلابی ترین مردم شهر قم هستند، در مقام خبرنگار همواره این منطقه جز دغدغه ها بوده و نسبت به کمبودها و کم کاری ها قلم زده شده است بدون تعارف نگاه اجمالی به محله نیروگاه در دوران ۴۴ ساله انقلاب خواهیم داشت.

نیروگاه محله‌ای در غرب قم که بیشتر قسمت‌هایش قدمتی بیش از ۵۰ سال ندارد و مهاجران از قومیت‌های مختلف را در خود جای داده است.


به گفته مسئولین، بزرگترین مراسم عزاداری در قم در مناطق نیروگاه و آذر انجام می‌شود، فعالیت‌های سیاسی در این مناطق بیشتر است و مردم این مناطق همواره در صحنه‌های مختلف انقلاب حاضر هستند.


نیروگاه متراکم ترین و پرجمعیت ترین منطقه قم است و مقام معظم رهبری در سفر به قم به تنها محله ای که مستقیما اشاره کردند و نسبت به رسیدگی به محرومیت های آن تاکید کردند همین منطقه نیروگاه بود.

با وجود اینکه قم هنوز دارای محله های محروم و حاشیه نشین است و نمی توان کمبود ها را منکر شد اما وضعیت قم امروز با وضعیت قم قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، پیشرفت هایی که همگی آن دستاوردهای انقلاب است که از همین شهر مقدس شروع شد، شهرستان کوچکی قبل از انقلاب که حالا پایتخت فرش ابریشمی جهان است.


همه محله های قم پیش از انقلاب وضعیت مناسبی نداشت یکی از مبارزان انقلابی قم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: قم قبل از انقلاب به چند جهت در نگاه حاکمیت و رژیم پهلوی منزوی بود در ابتدا به این دلیل که رابطه پهلوی با دین و مناسک مذهبی و اهل بیت خوب نبود و یکی از سیاست های رژیم پهلوی این بود که دین را سرکوب کند.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب در حوزه خدمات عمومی در قم محدودیت هایی قائل می شدند و نسبت به دیگر شهرها خدمات کمتری به قم ارائه می شد با توجه به اینکه قم در مرکز کشور قرار داشت و نزدیک پایتخت و راه ورود استان های بزرگ دیگر بود اما  پهلوی به صورت عمدی قم را در محرومیت را در محرومیت نگه می داشت.

بخشی نیا ابراز کرد: رژیم پهلوی عمداً به قم رسیدگی نمی کرد در حوزه‌های مختلف زیرساختی مثل بهداشت، ارتباطات، راه ها و جاده ها، خیابان ها و شهرسازی رژیم پهلوی توجهی به قم نمی کرد و همه امکانات و رسیدگی ها به مردم قم کاملاً محدود بود.

وی افزود:  به یاد دارم که قسمتی از مناطق کمتر برخوردار قم که جزء انقلابی ترین محله های قم هستند پیش از انقلاب اصلاً توجهی به آنها نمی شد مانند محله نیروگاه قم  اما بعد از انقلاب ساخت و ساز ها در این محله ها بیشتر شد و جمعیت آن به سرعت افزایش پیدا کرد و خدمات زیر ساختی در حوزه های مختلف ارائه داد شده البته هنوز کمبود هایی وجود دارد اما اکنون شاهد بلوارهای زیبا و بزرگ، بوستان ها و پارک های خوب، اماکن فرهنگی و آموزشی در این مناطق هستیم که پیش از انقلاب اصلاً مردم فکر چنین خدماتی هم نمی کردند.

این مبارز انقلابی گفت: نصف بیشتر جمعیت استان قم در مناطقی که به نام نیروگاه یاد می شود ساکن هستند که بیشترین همکاری را با انقلاب دارند و باید مسئولان قدردان مردم انقلابی و ولایت مدار محله های نیروگاه و امامزاده ابراهیم باشند و تا می توانند به این مردم خدمت کنند زیرا رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ که به قم سفر کردند مستقیماً از محله نیروگاه و امامزاده ابراهیم نام بردند و سفارش مردم نیروگاه را به مسئولان و کردند اعلام داشتند به این مردم بیشتر خدمت کنید البته در قالب بودجه های این سفر مبارک خدمات خیلی خوبی در حوزه زیرساخت ها در این محله ها انجام شده است و باید ادامه پیدا کند.

با توجه به علاقه ای که ترک زبانان ایران به شهر مقدس قم داشتند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند مهاجرت ترک زبانان از استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ،اردبیل، زنجان، همدان و شهر ساوه افزایش یکباره ای داشت و جمعیت قم برای تبدیل شدن به استان و توسعه و پیشرفت آماده شد و در سال ۱۳۷۵بعد از سفر سال گذشته رهبر معظم انقلاب قم تبدیل به استان شد .

ترک زبانان قم عمدتا در مناطق ۲و۶ شهرداری قم که معروف به محله نیروگاه است سکونت دارند این منطقه پیش از انقلاب یک محله کوچک و محروم فقیر نشین بود اما در طول چهل و چهار سال گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است.

مطمئنا یکی از بهترین دستاوردهای خاص انقلاب ۵۷ برای قم این بود در این سال ها همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام ترک و فارس  قم شکل گرفته تا جایی که روابط بسیار خوبی بین جوانان محله نیروگاه و‌ محله قدیمی آذر وجود دارد  و وصلت و ازدواج های زیادی نیز صورت گرفته است، زیرا نگاه جمهوری اسلامی عکس نگاه فاشیستی پهلوی فرا قومیتی است و در این سال ها جشنواره های مختلفی در سراسر کشور برای حفظ فرهنگ و اقوام مختلف گرفته شده و کتاب و مقاله های زیادی در این زمینه تدوین شده است.

پیشرفت های قم بعد از انقلاب مختص محله نیروگاه نبود و قم بعد از پیروزی انقلاب به عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان، پایتخت کامپیوتری ایران،  پایتخت اینترنتی جهان شیعه،  پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید موتورسیکلت در ایران، قطب تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی، یکی از سه قطب تولید کیف و کفش در ایران، دومین قطب انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه شناخته می‌شود.  


وضعیت قم در قبل از انقلاب اسلامی بسیار اسف‌بار بود و پزشکان هندی و پاکستانی کار درمان مردم را بر عهده داشتند و مردم برای انجام جراحی نه چندان مهم می‌بایست به خارج از کشور اعزام می‌شدند.

در آن زمان سن امید به زندگی (۵۵ سال) از متوسط جهانی پائین‌تر بود اما امروز به برکت پیشرفت‌های شگرفی که در عرصه بهداشت و درمان حاصل شد سن امید به زندگی در ایران به ۷۲ سال افزایش یافته است و بیش از ۹۰ درصد مردم قم بیمه هستند.

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/39819
اخبار مرتبط

نظرات شما