عراق نخستین مقصد کالاهای ساخت قم است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن ماه، ۲۰۸ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و ۲۰۶ کارت دربخش تجاری صادر شده و در مجموع تعداد کارت‌های بازرگانی فعال استان ۸۴۳ فقره است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اکبر ابدالی ضمن اشاره به این که امسال هیچ کارت بازرگانی در قم ابطال نشده‌است، بیان داشت: در حال حاضر از مجموع کل کارت‌های بازرگانی فعال در استان قم ۵۱۵ فقره تولیدی و ۳۲۸ فقره نیز تجاری است.

وی افزود: همچنین در سال‌جاری کارت بازرگانی یک شرکت مدیریت صادرات با اشتغالزایی برای ۱۰ نفر با هدف تسهیل در صادرات تمدید و یک شرکت مدیریت صادرات جدید تایید اولیه شده‌است.

وی با اشاره به وضعیت صادرات قم نیز ادامه داد: میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرکات استان از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن‌ماه از نظر ارزش ۳۱۸ میلیون دلار و از نظر وزن ۳۴۹ هزار تُن به ثبت رسیده‌است.

ابدالی گفت: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب ارزش صادرات شامل مواد پلاستیکی، سوخت‌های معدنی، مفتول مس، کفش و صندل، سیم مفتول آهنی، تخم مرغ، الیاف پلی استر، ماشین آلات مکانیکی(شیرالات بهداشتی،ماشین لباسشویی) و محصولات شیمیایی بوده‌است.

وی افزود: همچنین مهمترین کشورهای هدف صادراتی کالاهای تولید شده در قم به ترتیب ارزش صادرات نیز شامل عراق، افغانستان، امارات، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، سوریه، روسیه، آذربایجان و ازبکستان است.

وی ادامه داد: میزان واردات قم نیز از نظر ارزش حدود ۳۳۵ میلیون دلار و وزن ۶۴ هزار تُن است؛ مهمترین کالاهای وارداتی استان عبارت‌اند از ماشین‌ آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین آلات راهساز و سایر ماشین آلات، الیاف سنتتیک، چای، مواد پلاستیکی، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، سنجش، کنترل، دستگاه‌های طبی ـ جراحی، تسمه انتقال نیرو، محصولات شیمیایی آلی و محصولات چدن آهن و فولاد؛ همچنین چین، امارات، ترکیه، هند، ایتالیا، بلاروس، عمان، آلمان، سیشل و سریلانکا مهمترین کشورهای هدف وارداتی بودند.

ابدالی گفت: برای رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های تجاری و افزایش حجم صادرات استان از تمام ظرفیت‌های دراختیار خود استفاده خواهیم کرد و امیدواریم با توجه به زیرساخت‌های مطلوب موجود در شهرک‌های صنعتی فعال، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی قم بتوانند روز به روز حجم تولید و صادرات خود را افزایش دهند،‌ همانطور که آمار ارزش صادرات امسال استان نسبت به مدت مشابه سال قبل،‌ بیش از ۲۰ درصد رشد را نشان می دهد.

در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/40509
اخبار مرتبط

نظرات شما