مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد؛

عملیات تسطیح اراضی در سطح ۴۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم اجرا شد

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سال گذشته از محل اعتبارات سفر رییس جمهور، عملیات تسطیح اراضی در سطح ۴۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد ریال اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد حسین احمدپور پیرامون این موضوع بیان داشت:‌ با اجرای این طرح در ۱۹ مزرعه کشاورزی استان قم، حدود ۶۰۰ هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد که این رقم، میزان قابل توجهی است و اهمیت تسطیح اراضی را به خوبی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تسطیح اراضی در زمین‌های کشاورزی قم تاکید کرد: در اراضی که امکان اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار وجود ندارد، مهمترین راه برای افزایش راندمان آبیاری اجرای عملیات تسطیح اراضی است که در مواردی راندمان توزیع آب را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی با بیان این که اجرای عملیات تسطیح اراضی در استان قم استمرار دارد، ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی قم همچون سال‌های گذشته در سال جاری نیز با هدف مدیریت هرچه بهتر منابع آبی در این بخش، طرح‌های متعددی را در حوزه تسطیح اراضی کشاورزی اجرا خواهد کرد.

احمد پور در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح‌ سامانه‌های نوین آبیاری در استان قم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، ۲۸ طرح سامانه‌های نوین آبیاری در سطح بیش از یک‌هزار و ۳۷۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد ریال که بیش از ۲۸۴ میلیارد ریال آن توسط دولت و بقیه توسط کشاورزان تامین شد، اجرا گردید.

وی افزود: با توجه به راهبرد کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان، اجرای عملیات تسطیح اراضی و نیز استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در سطح مزرعه‌ها و باغ‌های قم با جدیت دنبال می‌شود و در این زمینه از فناوری‌های پیشرفته برای پیشبرد سریعتر کار استفاده خواهد شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰ در سیزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم به قم سفر کرد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/41270
اخبار مرتبط

نظرات شما