خطیب جمعه قم:

حجاب نمادی از زیست ایمانی و هویت ایرانی و انقلابی است

خطیب جمعه قم با اشاره به مسئله حجاب گفت: حجاب نمادی از زیست ایمانی و هویت ایرانی و انقلابی است. حجاب پرچم شرافت و افتخار زن ایرانی است حجاب یک ارزش آسمانی الهی است، حجاب محدودیتی کوچک برای آزادی‌های بزرگ است و زنان خود این را در انقلاب اسلامی فهمیدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه نمازجمعه ۲۵ فروردین قم در مصلی قدس قم با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که اگر مردم می‌دانستند که چه خبرها در ماه رمضان است آرزو می‌کردند که همه‌سال، رمضان باشد.
وی با اشاره به ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان بیان داشت: رمضان از ظرفیتی برخوردار است که ثواب اعمال نیک را مضاعف می‌کند، به‌طوری‌که قرائت یک آیه برابر با قرائت همه قرآن است. آن‌قدر ظرف ماه رمضان پر فروغ است که اعمال عادی نیز دارای ثواب می‌شود و حتی نفس‌کشیدن تسبیح و خواب نیز عبادت محسوب می‌شود.
خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه ماه رمضان یک مکتب اجتماعی و مدرسه ساختن جامعه است افزود: در پرتو رمضان انسان‌ها تربیت می‌شوند و جامعه ساخته می‌شود. در پرتو رمضان جامعه بیداری معنوی و حیات ملکوتی پیدا می‌کند. باید تلاش کنیم که درس‌های رمضان در طول سال استمرار پیدا کند. رمضان باید ما را برای رسالت‌های الهی آماده کند.
وی با اشاره به اینکه روح و فرهنگ رمضان باید خانه‌های ما را روشن کند ابراز داشت: رمضان را فقط از نظر فردی نگاه نکنید، رمضان یک مکتب تربیتی است و کودکان و نوجوانان ما را باید در پرتو خود بسازد. پدران و مادران وظیفه دارند فرهنگ تربیتی رمضان را جلوه تر کنند. ما وظیفه داریم که همه جامعه ما در شعاع رمضان نورانی شود.
آیت‌الله اعرافی در خطبه دوم نماز با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی روز قدس بیان کرد: شما مردم حماسه‌ای نو آفریدید؛ باید از شما سپاس‌گزاری کرد. شما با حضور خود بار دیگر نشان دادید که با همه سختی‌ها، ملت ما و امت اسلام بیدار و هوشیار است.
وی  با اشاره به زیست ایمانی عنوان کرد: نگاه اسلام به زن، نگاهی متفاوت از غرب متحجران است، نگاه اسلام ناب در قرائت انقلاب اسلامی، نگاهی پیشرفته، متعالی و سازگار با همه زوایای شخصیتی زن و مصالح جامعه، زن و خانواده است.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نگاه اسلام به زن و خانه در ادامه گفت: نگاه اسلام به زن و خانه، نگاهی است که هم مصلحت زن، هم مصالح خانه، هم مصالح جامعه، هم مصالح دنیوی و مادی و هم تعالی شکوفایی معنوی در آن دیده شده است.
وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از نگاه ناروای غربی به زن بیان داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما از غرب مطالبه داریم که زن در نگاه ناروای غربی ابزار شهوت‌رانی می‌شود، ما به یک نگاه متعالی معتقد هستیم. در منطق اسلام زن جایگاه بزرگ دارد، هم نقشی در خانه دارد و هم نقش بزرگی در جامعه دارد. در پرتو انقلاب اسلامی این الگو جلوه‌گر شد.
خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه امروز ۶۰ درصد جامعه دانشگاهی زن هستند گفت: امروز ۶۰ درصد جامعه دانشگاهی زن هستند، بیش از ۱۰ هزار عضو هیئت‌علمی دارند. نقش اجتماعی آنها در پرتو انقلاب اسلامی زنده شد؛ زنان و دختران ما پدیدآورنده انقلاب اسلامی و مبشران راه نو برای بشریت بودند.
وی با اشاره به مسئله حجاب عنوان کرد: حجاب نمادی از زیست ایمانی و هویت ایرانی و انقلابی است. حجاب پرچم شرافت و افتخار زن ایرانی است حجاب یک ارزش آسمانی الهی است، حجاب محدودیتی کوچک برای آزادی‌های بزرگ است و زنان خود این را در انقلاب اسلامی فهمیدند.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به هدف جنگ ترکیبی دشمن تأکید کرد: در جنگ ترکیبی دشمن زن مورد هدف قرار گرفته است. دشمن دنبال می‌کند که یا حجاب را کنار بزنیم یا دچار دوقطبی و درگیری شویم. زنان قهرمان ما پیش‌گام حل مشکل هستند.
وی با اشاره به اینکه در ترویج تحکیم حجاب همه ما وظیفه داریم، بیان داشت: نباید وظیفه را به یکدیگر ارجاع دهیم. هم باید دستگاه‌های فرهنگی اقدامات ایجابی کنند، هم امربه‌معروف به روش صحیح در جامعه انجام شود، هم دولت و مسئولان، زیر ساخت‌های یک زندگی اسلامی را تأمین کنند و دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون مطابق ضوابط عمل کنند.
امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه فلسطین یک قصه اسلامی، انسانی و ملی است، خاطرنشان کرد: انسانی چون در غصب فلسطین همه بشریت موجب هجوم قرار گرفته است حق انسان‌ها زیر پا گذاشته است. اسلامی است به‌خاطر مسجدالاقصی و مسلمانانی که از سرزمینشان رانده شدند. برای همه کشورهای منطقه ملی است؛ زیرا اگر افسار رژیم غاصب گرفته نشود؛ مانند گرگ هار به همه ملت‌های منطقه هجوم خواهد برد
وی گفت: یا انتخابات بین مردم اصیل فلسطین و تعیین حکومت توسط آنان برگزار شود یا اینکه راه ما راه مقاومت و جهاد برای آزادی فلسطین است.
آیت‌الله اعرافی خطاب به دولت‌های منطقه و اسلامی گفت: روابط خود را با اسرائیل در همه سطوح قطع کنید، پرونده عادی‌سازی را کنار بگذارید، از ملت فلسطین در مجامع جهانی دفاع کنید. یهودی‌های اسرائیل می‌خواهند مهاجرت کنند کمک به بازگشت و وطن‌هایشان انجام شود.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/41427
اخبار مرتبط

نظرات شما