شهروندان قم فرآورده‌های خام دامی را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: شهروندان فرآورده‌های خام دام خوراکی را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند تا احتمال بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن توحیدی مهر با اشاره به خسارت‌های شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، افزود: بیماری‌های حیوانی قابل انتقال به انسان علاوه بر تحمیل خسارت اقتصادی در جمعیت‌های حیوانی، می‌توانند سرمنشا ایجاد معضلات بهداشتی در جوامع انسانی نیز شود.

وی اضافه کرد: بیماری باکتریایی بروسلوز دامی یا بیماری تب مالت انسانی یکی از این بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که در طول ۶۰ سال گذشته همواره میزان شیوع و بروز آن، روند تحت کنترلی داشته‌است.

وی ادامه داد: با توجه به استقرار کشور ما در یکی از پرخطرترین مناطق به دلیل تعدد و تنوع بیماری‌های دامی، نبود برنامه هدفمند کنترل بیماری در برخی از کشورهای همسایه و وجود مرزهای طولانی خاکی با کشورهای همجوار، مبارزه با این بیماری از پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است.

توحیدی مهر خاطرنشان کرد: ماهیت بیماری از یک‌سو و سختی کنترل آن از سویی دیگر، اهمیت آن را در مقایسه با کشورهای توسعه یافته برجسته‌تر می‌سازد؛ به‌طوری‌که به‌عنوان یک بیماری بومی، در تمام نقاط کشور مشاهده می‌گردد.

وی گفت: علی‌رغم این‌که بروسلوز گاوی نسبت به بروسلوز گوسفندی از اهمیت کمتری برخوردار می‌باشد، اما خسارت اقتصادی آن به دلیل سقط جنین (شایع‌ترین و مهم‌ترین علامت بالینی آن در دام)، کاهش تولید شیر، عقیمی، نازایی و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌ها بسیار زیاد است.

وی، آموزش و ترویج راه‌های انتقال و پیشگیری از انتقال بیماری برای دامداران، تاکید به رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای در دامداری‌ها(به‌صورت اختصاصی)، انجام عملیات واکسیناسیون و انجام عملیات تست و کشتار در واحدهای پرورش گاو شیری( صنعتی و نیمه‌صنعتی) را از سیاست‌های راهبردی پیشگیرانه و کنترلی سازمان دامپزشکی کل کشور و برنامه اجرایی اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل بروسلوز در جمعیت گاو شیری عنوان کرد.

حذف ۳۹۳ راس دام آلوده به بروسلوز از چرخه مصرف

مدیرکل دامپزشکی قم بیان کرد: واحدهای درگیر با این بیماری، طبق قانون در صورت اخذ ۲ مرتبه پاکی در عملیات تست، امکان انتقال دام‌های خود به واحدهای دارای ۲ مرتبه پاکی جدید پیدا می‌کنند و دام‌های آلوده در قبال دریافت غرامت از صندوق بیمه، باید کشتار و از چرخه مصرف حذف شود.

وی تصریح کرد: از مجموع ۴۲ هزار راس دام خون‌گیری شده در سطح استان قم که تعداد ۲۰ هزار و ۸۴۳ راس در سطح مجتمع لبن بوده، تاکنون تعداد ۳۹۳ راس دام آلوده کشتار و از چرخه خارج شده‌است.

به گفته وی، با وجود افزایش دفعات تست در سطح واحدهای پرورش گاو شیری استان و علی‌رغم کاهش دام‌های آلوده در خارج از مجتمع لبن، متاسفانه به دلیل تجمیع معضلات مربوطه، هنوز این بیماری در سطح مجتمع لبن، روند کاهشی پیدا نکرده‌است.

توحیدی مهر به اقدامات دامپزشکی در راستای کنترل شیوع بیماری بروسلوز اشاره و بیان کرد: افزایش نوبت خون‌گیری و انجام تست شیر برای تشخیص سریع‌تر موارد بیماری، تامین ماده ضدعفونی‌کننده رایگان برای کانون‌های بیماری، نظارت بر حذف و کشتار دام مبتلا، افزایش میزان پوشش واکسیناسیون واحدهای دامداری، نمونه‌برداری از دام‌های مبتلا در کشتارگاه برای انجام آزمایش‌ها مولکولی و تشخیص گونه باکتری، اطلاع‌رسانی آموزشی - ترویجی به‌صورت ارسال پیامک، ارسال نامه، نصب اطلاعیه و آموزش چهره به چهره به دامداران از اقداماتی است که توسط اداره کل دامپزشکی استان و شبکه دامپزشکی شهرستان انجام شده‌است.

وی افزود: همچنین در راستای ایجاد هم‌افزایی در بین دستگاه‌های متولی و مجموعه‌های ذیربط، اداره کل دامپزشکی استان با استقرار یک اکیپ ویژه با اختیارات مدیریتی، در کنار اکیپ تخصصی موجود در سطح مجتمع‌های استان، در حال پیگیری موضوع می‌باشد.

وی تاکید کرد: تمامی افرادی که به‌نوعی با دام در ارتباط هستند از جمله دامداران، کارگران دامداری، کارشناسان دامپزشکی و واکسیناتورهای دامپزشکی باید نسبت به استفاده از لباس کار، دستکش، عدم تماس مستقیم با ترشحات زایمانی و جنین سقط شده، سوزاندن یا دفن بهداشتی ترشحات زایمانی و جنین سقط شده و خودداری از قرار دادن آن‌ها در اختیار سگ، ضدعفونی جایگاه بعد از زایمان دام، ضدعفونی جایگاه بعد از سقط جنین، جمع‌آوری به‌موقع کود و فضولات دامی، رعایت برنامه منظم واکسیناسیون سالیانه و گزارش رخداد سقط در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام کنند.

توحیدی مهر تصریح کرد: سرعت دادن به فرآیند کنترل بیماری، نیازمند همراهی دستگاه‌های استانی و هم‌افزایی مجموعه‌های بخش خصوصی مرتبط است و اداره کل دامپزشکی از طریق برگزاری جلسات مشترک بین دستگاهی و انجام مکاتبات ضروری، پیگیر ایجاد این همراهی می‌باشد.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/41543
اخبار مرتبط

نظرات شما