رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم :

رفع تهدید ریزگردهای شرق قم نیازمند اجرای ۱۰۲ هزار هکتار عملیات کنترلی است

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم رفع بحران تولید ریزگرد منطقه شرق قم را نیازمند مطالعات و اجرای عملیات در مساحتی بیش از ۱۰۲هزار هکتار دانست و گفت: شرکت کریستال کویر با بیش از چند دهه بهره‌برداری بدون جبران خسارت‌های وارده به منطقه، یکی از عوامل تبدیل‌شدن سراجه به کانون تو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صادق آبروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، از تغییر اقلیم و بیابان‌زایی به‌عنوان یک چالش جهانی نام برد و اظهار کرد: در ایران نیز ما با توجه به عرصه‌های بیابانی قابل‌توجه با مشکلات جدی روبرو هستیم و ماسه‌های روان به عرصه‌های مختلف خسارت جدی وارد کرده‌اند.
وی با اشاره به مساحت یک‌میلیون و ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتاری استان قم گفت: در استان قم ۲۰۰ هزار هکتار بیابان داریم و ۴۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان قابلیت بیابانی شدن دارد و کانون‌های فرسایش بادی استان در شرق قم، حسین‌آباد میش مست، کوه نمک و دشت مسیله شناسایی‌شده است که ۱۰۵ هزار هکتار وسعت دارند.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: با توجه به اینکه فعالیت مقابله با بیابان‌زایی از ۵۰ سال گذشته در ایران دنبال شده است، کشور مایکی از موفق‌ترین‌ها در عرصه کنترل بیابان‌زایی است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این مسئله در سطوح استانی و ملی موردتوجه قرارگرفته است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از بادهای استان از شمال غرب به جنوب شرق می‌وزد، گفت: منطقه کوه نمک در مسیر این نوع از بادهاست که در سال‌های گذشته با نهال‌کاری‌ها و پروژه‌های کنترلی بخش قابل‌توجهی از تهدید این منطقه را رفع کرده‌ایم.
آبروش بابیان اینکه بخش دیگری از بادهای استان از سمت دشت مسیله به سمت قم است، گفت: بیشتر منطقه شرق قم و دشت مسیله ماسه‌زار جلالی و منطقه سراجه است که اگر بخواهیم ریشه‌یابی کنیم باید بگوییم گردوغبار درگذشته هم در این منطقه وجود داشته اما شدت نداشته است.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۶ که سد ۱۵ خرداد احداث شد ورود آب از قم رود به دشت مسیله قطع شد و حفر چاه‌های کشاورزی افزایش یافت و از طرفی دیگر باوجود همه پیگیری‌ها مسئولان موفق نشدند حق‌آبه زیست‌محیطی این منطقه را تأمین کنند و در این منطقه با مشکلات جدی روبرو شده‌ایم؛ شدت یافتن خشکی ، از بین رفتن پوشش گیاهی ، چرای شتر و ورود دام‌های غیرمجاز بر مشکلات منطقه می‌افزاید و منطقه به یک کانون بزرگ تولید گردوغبار تبدیل‌شده که روزهای گردوغباری استان را افزایش داده است.
کریستال کویر از عوامل مهم در بحرانی شدن سراجه قم است
آبروش گفت: در منطقه سراجه یکی از مهم‌ترین عوامل تولید گردوغبار شرکت کریستال کویر است که از عرصه‌های این منطقه بهره‌برداری که خاک بسیار سستی دارد، در طی بیش از چند دهه بهره‌برداری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شرکت کریستال کویر، هزاران هکتار از عرصه‌های منطقه را مورد بهره‌برداری قرار داده است، گفت: این شرکت ، سالانه و به‌صورت متناوب، ۱۰ سانتی‌متر از ضخامت خاک منطقه را ، که دارای نمک است ، برداشت می‌کند ، تا مواد اولیه موردنیاز شوینده‌ها را تأمین کند.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از وجود تأسیسات گاز و نفت در سراجه یادکرد و گفت: این تأسیسات تجهیزات حساسی دارند که جابه‌جایی شن‌های روان موجب خسارات جدی به این تأسیسات شده است. منطقه نواران که به کانون تولید گردوغبار تبدیل‌شده، با وضعیتی بحرانی روبرو است و باید مطالعات در سطح ۱۰۲ هزار هکتار از منطقه انجام شود.
* رفع تهدید منطقه شرق قم در سفر رئیس‌جمهور به قم پیگیری می‌شود
وی از برگزاری نشستی با حضور استاندار قم به‌منظور تبیین تهدید موجود در این منطقه خرداد و گفت: قرار است مطالعات مقدماتی انجام و در سفر دوم رئیس‌جمهور به قم تهدید این منطقه تبیین شود تا بعد از جذب اعتبارات ملی بتوانیم مطالعات تکمیلی و جامع را انجام داده و کارهای کنترلی را دنبال کنیم.
آبروش تصریح کرد: در منطقه کوه نمک مطالعات تفضیلی-اجرایی انجام و پروژه‌های مختلفی تعریف و با موفقیت انجام‌شده اما مطالعات محیط‌زیست در منطقه‌ی سراجه در حد شناسایی و اجرای عملیات حفاظتی است، لذا باید استان اعتباری اختصاص دهد تا بتوانیم مطالعات تفضیلی -اجرایی در این منطقه انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: محسن اروجی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست، مهران حیدری مدیرکل هواشناسی و محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی استان قم از منطقه سراجه بازدید و در تأسیسات نفت سراجه جلسه‌ای پیرامون این موضوع برگزار شد.
* مقابله با بیابان‌زایی به اعتبارات استانی هم نیاز دارد
آبروش بابیان اینکه در عرصه کنترل کانون تولید ریزگرد نیازمند اقدامات اساسی هستیم، گفت: نداشتن اعتبار استانی در مقابله با بیابان‌زایی، استان را با مشکل جدی روبرو کرده است؛ تنها اعتبار ما در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بوده که آن‌هم برای پرداخت دیون حفاظت و قرق سال‌های گذشته هزینه شده و اعتبارات ملی فقط سالی ۵ میلیارد تومان است که با این مبلغ نمی‌توان کارهای گسترده انجام داد.

انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/41779
اخبار مرتبط

نظرات شما